Alla är konsulter nu förtiden ![]()
Här måste jag bara kommentera - det är aldrig en enskild yrkesgrupp som utvecklar ett läkemedel. Civilingenjörerna är en mkt liten del, och deras arbete görs framförallt i början på värdekedjan (kemister som syntar molekyler på löpande band) och tillför därför mkt lite värde. Tvärtom är det som är häftigt med läkemedelsutveckling att det göras av stora diversa projektgrupper där massor av olika kompetenser måste samarbets för att man ska lyckas. Det tråkiga med läkemedelsutveckling är att trots att man har ett fantastiskt gäng med massor av kompetens och driv så lyckas man för det mesta ändå inte.
Med vänlig hälsning,
F
Du frågar om AT-läkare var överbetalda 2014 eller underbetalda idag. Om alla siffror du anger stämmer så lutar jag åt att de var överbetalda 2014. Man är faktiskt ofta ganska lågproduktiv, och inte sällan patientfarlig, i den delen av sin läkarkarriär, och kollegor och syrror tvingas täcka upp för en och städa upp ens misstag. När du blir färdig specialist kommer du förstå vad jag menar när du ser tillbaka till vad du bidrog med under din utbildningstid. En erfaren sjuksköterska är ofta formell eller informell chef i ett team med annat viktigt ansvar utöver det rent medicinska, så det är inte alls orimligt att de tjänar bättre än en AT-läkare.
Om du inte är nöjd, så rösta med fötterna! Jag fick en forskar-AT på Karolinska i Solna direkt efter examen, men tackade nej pga kass lön som inte gick att förhandla upp. Jag erbjöds 17500kr, vilket var minimilön för läkare 2004, och ett par tusen mindre jmf med den doktorandtjänst jag skötte parallellt med de sista terminerna på utbildningen.
Att då och då rösta med fötterna, tex då någon vill sänka min lön, har tjänat åtminstone mig väl. I år har jag tjänat mer per arbetsdag än du drar in i månaden, och det i en mkt bättre arbetsmiljö, men med jämförelsevis extrema kompetens- och produktivitetskrav, och där kan du också hamna. Du är i fasen där ”the world is your oyster”, men genom att vara bitter, missunsam, negativ eller girig så sabbar man lätt både sin framtida karriär och det egna livet här och nu. Gör inte det misstaget, utan fokusera på att lära och möjligheten att förandra det som inte funkar för dig och/eller för organisationen där du är anställd. Läkare är ett fantastiskt yrke med oändliga utvecklingsmöjligheter. Njut av det!
Med vänlig hälsning,
F
Tråkigt att du känner så, där jag arbetar hade verksamheten kapsejsat utan utbildningsläkare. Hade du din kliniska karriär på stora/akademiska sjukhus? Din bild är inget som delas av mina seniora kollegor, men det kan säkert skilja sig åt i landet. Notera också att läkare i alla senioritetskategorier backat i lön.
Tack för tipsen, är dock inte intresserad av göra någon slags karriär utöver det kliniska i dagsläget, fokuserar på att bli en så bra kliniker som möjligt. Gillar forskning och kan tänka mig det i framtiden om jag tröttnar på kliniken och förutsättningarna finns där. Tyvärr blir dock lågvärdesforskningen mer och mer utbredd precis som lågvärdesvården, mycket forskning sker för att uppfylla vissa checklistor och mycket lite av den kommer faktiskt världen till gagn. Jag tror att jag gör störst nytta på kliniken för närvarande.
Kompetensbristen är så betydande inom hälso och sjukvården att det kommer kosta samhället enorma summor för att upprätthålla samhällskontraktet
Jag vet inte var du plockat din erfarenhet, men civ ing är ju lite mer än ”kemister”. Vem designar produktionsapparaten tex?
Delar din bild till 100 %.
Där jag jobbar skulle sjukhuset stängas utan underläkare. Tänker tillbaka på min tid som AT, det var för sjutton underläkarna som producerade mest på akutmottagningar. Att man skulle producera väldigt lite är helt enkelt felaktig.
Någon klok person sa en gång att 99% av förskningen som publiceras är bullshit. Jag känner exakt som dig, man gör mycket mer nytta genom att jobba klinisk men det blir tyvärr allt vanligare att jaga titlar och akademiska meriter.
Behövs faktiskt ”bara ” 1.65 på HP nu VT2024 på KI och GU. 1.55 i Umeå.
(År 2007 krävdes 2.0 (eller 20.0) på KI)
Men det kräver dock mer än 20.0 i gymnasiebetyg (vilket kanske säger en del om hur bra maxpoäng i gymnasiebetyg ”egentligen” är år 2023)
Ojdå. Ja, 1,65 bör man som blivande läkare kunna skriva mitt i natten och på fyllan, förutsatt att man läser hjälplig svenska och engelska och inte är helt sifferblind. Betydligt enklare väg in än att maxa alla betyg rakt igenom hela gymnasiet.
Du behöver inte maxa betygen heller. Max är 22.5, inte 20.0. Och med betygsinflationen som vi har nuförtiden…
Mitt råd: hoppa av läkarprogrammet och börja på Handels. Läkaryrket är precis så som lame du uppfattat det om man inte mår bra av patientkontakten och tanken på att göra skillnad i mötet. Du verkar drivas av annat. Forskning för att få en PhD inom medicin är mestadels spel för gallerierna.
Lycka till!
Håller med fullständigt i detta, meningslös forskning handlar mer om forskningsmetodik och att förstå hur man lägger upp en studie, vilket kan vara en klar poäng om man nu ska granska kritiskt.
Saknas evidens för väldigt mycket vård, där en administrativ koloss bildats och kärnverksamheterna är lågt värderade ( de som gör nytta)
Forskningen är definitivt en förutsättning om du skall göra akademisk karriär och får statliga stöd som gynnar dig och ditt universitet. Det säljer universitetssjukhusets varumärke.
När jag vart färdig 1994 fanns inga krav utan man gick rakt in i karriärstegen med att bli bra kliniker.
AT i 2 år följdes av 4 års ST-tjänst och specialist 2 år sedan vart man överläkare.
Idag måste man forska och ta en Phd om man överhuvudtaget räknas i ett akademiskt sammanhang.
Dagens yngre kollegor seglar nu om mina jämnåriga kollegor inom sjukvården löne och karriärsmässigt.
Har lämnat sjukvården för länge sedan och blivit cynisk med att tjäna så mycket utan att göra något vettigt ![]()
Läkarkarriären är oerhört bred och möjligheterna och behovet är oändligt, ta bara faktumet att de som > 80 år är 50 % fler efter 2030.
Noah,
Det är inte bråttom att bestämma sig. Försök att hitta en del av jobbet som är roligt (kliniker kanske inte är för dig), det kommer du att tjäna mer på i längden - nu menar jag inte främst ekonomiskt men även ekonomiskt. Vill du vara ha en PhD på pappret eller faktiskt kunna något också? Ska du lära dig att bli en självständig forskare så krävs mycket av dig, och mycket obetald tid. Jag skulle avstå det om det är pengar och inte nyfikenhet som driver dig, då finns det smartare vägar att ta.
Jag är lite över 30, specialistläkare och med forskning och utbildningsansvar. Livet är rätt bra och många dörrar står öppna. Det har ibland varit tufft på vägen, och jobbet som läkare är tufft om man känner ansvar för sina patienter och vill vara bra eller bäst på det man gör. Det är å andra sidan ofta när det är svårt och tungt som man också starkast känner att “jag har gjort något bra för någon idag” och den känslan är en stark motivator för mig personligen. Numera när jag kan mkt och kan ställa rätt frågor till de som kan när jag inte kan, så är det rätt “enkelt” att göra ett bra jobb i de allra flesta fall.
Med det sagt, du är smart och driven redan, och du kommer att gå långt oavsett vad du väljer. Glöm inte att dina mål och glädjeämnen i livet om tio år kan vara andra än idag. Kanske kan du hitta någon som DrF ovan att fortsätta bolla med?
Lycka till!