Håller spontant med i allt du skriver, men fundera lite över vad du shoppar efter, är det en bil eller ett lån?
Om du kör leafen ett tag till så cashar du lätt en id3 på några månader. En begagnad id3 kan du hitta för 250kkr på blocket nu. Den löser ditt behov för ungefär halva priset.
Teslan framstår som billig för att du inte tydligt ser värdeminskningen. Att räntan är låg gäller i 36 mån. Om man tänker att ordinarie ränta är 8% och kampanjräntan är 2% år erbjudandet värt 4,2% av lånebeloppet i tre år. Tveksamt om det ska styra valet av bil.
Det sista du skriver om fåfängan kring teslan skulle kunna vara en stor drivkraft, fråga dig själv hur mycket pengar det är värt för dig att andra vet att du kör tesla
För min del får du ju gärna köpa teslan. Det är en kul bil! Men du kan inte lura i oss andra att det är ekonomiskt rationellt i din situation.
Jag har kanske varit otydlig och att det framstått att jag jag enbart har teslaglasögonen på mig just nu . Jag försöker inte lura någon, bara diskutera vad folk har för erfarenheter kring bilägande och hur de tycker de har fungerat.
Teslan är absolut inte billig. Det är en apdyr bil och by far det jag hittills skulle spenderat mest på förutom min utbildning. Det är långt ifrån att vara ekonomiskt rationellt, där det bästa vore att inte äga bil alls och åka kollektivt. I mitt fall just nu på det sättet jag värderar min tid, genom att skaffa bil, är Leafen det absolut billigaste bilägandet och det är inte ens nära. Är mitt mål att minmaxa ekonomin för att införskaffa en bra pendlarbil enbart är det det självklara valet imo.
Det handlar lite om timing också. Leasingen tar slut i juni, och det är ju då man behöver en annan bil. Hade jag inte haft det tidsfönstret hade jag nog kunnat vänta några månader till.
Angående fåfängan så kunde jag inte bry mig mindre om vad andra tycker om vilken bil jag kör. Däremot har jag ju en självbild att jag absolut ser mig själv köra en fin bil, för min egen skull. Att slitet har varit värt det på något sätt, att inte alltid välja det billigaste.
Det handlar ju inte bara i vilken bil man kör såklart, men det är ju en del av det stora paketet!
Det är väl egentligen bara om man ska lugna ner och vara vettig ett par år till innan man slår till
Sen håller jag inte med att det är ett självklart val både ekonomiskt och hur mycket bil man för för pengarna om jag istället skulle satsa på en id3a.
Det handlar ju om att göra en TCO kalkyl över x antal år där man får jämföra de två.
Självklart blir det ju sjukt mycket billigare att äga en äldre bil om man räknar en kortsiktigare ägande på ca 3 år vs en sprillans ny bil i prisklassen över. Slår man ut kalkylen över 5, 8 eller kanske 10 år är det ju en helt annan femma.
Hänger inte med på din matte riktigt, räntekampanjen gäller ju mig veterligen hela avtalsperioden. Väljer man då en 60 månaders avtalsperiod vilket ger en totalt räntekostnad på 1.02^5 = 1.1025, alltså kostar lånet ca 10% av bilens totalbelopp, alltså ca 50k extra.
Gör man samma kalkyl på id3an där dom allra flesta med årsmodell 2021 ligger runt 300k, landar man ju på 1.08^5=1.47, ca 112k vilket ballar ur ganska fort. En mer rättvis avtalslängd är kanske 3 år, men då landar man fortfarande i att lånet kostar 60k+.
Totalkostnaderna skulle då bli 360k för id3an och 660k för teslan. För enkelhetens skull skulle man kunna säga att teslan då kommer rulla 3 år längre än id3an, eftersom den har 3 år extra på nacken.
Över 10 år kostar då teslan 66k/år, och id3an 51k/ år, alltså en skillnad på 15k/ år eller att teslan kostar 30% mer att äga, inte 100% mer. Är denna kostnaden värt skillnaden att äga en tesla kontra id3a? Vem vet, inte jag iaf.
Detta är ju en sjukt grov baskalkyl och det är betydligt dyrare totalt sett att äga båda bilarna inkl service, däck, el, försäkring, där säkerligen teslan har en betydligt dyrare försäkring, men kanske något bättre restvärde. Vem vet egentligen hur det ser ut då liksom.
Ah. Jag förstod det som att kampanjräntan var begränsad till 3 år, tänkte att du då var ”av med” förmånen där. Då är jag med dej där.
Möjligen att man ska tänka bilens värderas som exponentiellt avtagande och inte linjärt, vilket blir lite viktigare om du bara äger bilen några år.
Testa också att slå ut TCO som kr/mil. Känn på känslan att spara x kr/ mil. Det är lätt att ekonomin styr mot det dyraste alternativet då man är fokuserad i en fråga och inte konkretiserar alternativkostnaden. Man tänker ”jag har ju ändå råd”. Du har absolut råd, men är det den bästa prioriteringen? Exempelvis: om jag kör leafen vidare kan jag varje år göra en extra semesterresa, eller nåt liknande som du också går igång på?
Exakt, jag har alltid varit sån att när jag köper något är det något ordentligt som håller länge oavsett om det är kläder, elektronik m.m. Blir dock ganska mycket dyrare att applicera samma tänk i bilmarknaden, iaf initialt!
Får göra en ordentlig jämförelse här. Landade runt 35:-/ mil vid 25000 mil, men ska kolla närmre på kalkylen för jag tror inte den tog med däckkostnad etc. Har ingen riktig uppfattning kring vad som är “rimlig” kr/mil, men om jag pendlar leafen 20000 mil är ju kostnaden säkert hälften. Ska räkna på detta.
Ja du har helt rätt att jag har absolut råd, men har svårt att avgöra prioritering här. Lever ett rikt liv tycker jag, åkt på flera skidsemestrar och diverse resor utomlands. Har ändå lagt undan 200k:- under ca 1,5 år sedan jag tog examen så börjar kännas att jag bara lägger pengar på hög vilket inte bidrar till någon vidare lycka. Har inga dyra hobbys och bor billigt och bra (80 kvm 3a nyrenoverat+parking m laddplats) pga bor i liten ort.
Det jag kan tänka är väl att investera i en fastighet men finns en osäkerhetsfaktor närmsta 1,5-2 åren var man ska bo och min partner vill matcha min insats om vi skulle köpa något vilket hon inte riktigt kan än på flera år.
Rent kontantinsatsmässigt känns det kolugnt, men kanske förstör chans/möjlighet att låna om man sitter på ett halvt avbetalt billån om 3-4 år?