Ja, det här är lite av en pet peeve för mig, faktiskt. Folk tittar på den här frågan med hemmablindhetens skygglappar på, och förstår inte att den vanliga vägen de själva gått inte på något sätt är naturlig eller bättre; den är bara vanligare.
Det är lite som de som propagerar för att lumpen på något sätt har en personlighetsförbättrande sida, och att det därför är bra för folk att få ett år i sin bästa ålder stulet från sig för att göra armhävningar och springa runt med tunga ryggsäckar på småvägar i Norrland (och glömmer att lumpen borde vara laserfokuserad på att se till att vi kan försvara vårt land, och om den inte uppfyller det så har den absolut inget berättigande). De som har gjort lumpen är “ja, det var mycket dötid, men det var nog ändå lite nyttigt för mig,” och tänker inte att den nyttan hade gått att uppnå på ett bättre sätt om man inte blandade ihop den med de mål lumpen egentligen ska uppnå.
Samma med att arbeta. Det är massa tid som går till helt andra mål än att göra en till en bättre person—ev personlig utveckling är bara ett olycksfall—arbete handlar om att försörja sig och att leja ut sin tid till någon så att de kan tjäna pengar och du kan få liten del av pengarna.
Blanda inte ihop mål som råkar komma som en sidoeffekt med vad aktiviteten faktiskt är till för. Vill du ha sidoeffekten i stället för riktiga målet, gör en aktivitet som fokuserar på den sidoeffekten i stället.
Dvs, kan man ta bort kravet att försörja sig själv så kan man fokusera på personlig utveckling på ett oerhört mycket effektivare sätt. T ex får man ju som fri lära sig att ta ansvar för sin utveckling själv, i stället för att surfa på någon arbetsgivares guidning och målsättande.
Vi ser att de flesta i tråden inte klarar av att ens tänka i den här riktningen, utan är helt invaggande i tankekorridoren att man ska jobba. Det är väldigt talande för varför folk behöver vara fria, gärna från dag ett
Jag har skrivit lite om samma grej när det gäller arv till barn och varför jag tycker det är helt rimligt att göra barn ekonomiskt fria redan från början i sitt liv: