Lån och ränta på ränta

Sälja mina portföljer startade 2 år sedan (med framtidsförhoppning för god ränta på ränta) eller sälja dom för att betala av billån på 6% ränta?

1 gillning

Om du lånar pengar som du betalar en ränta på är det samma sak som att köpa något för negativa pengar och få en negativ avkastning på.

Så om du lånar 100 kr med 10% ränta som du sen investerar dessa 100 kr i något som ger 10% avkastning. Då är din nettoförmögenhet 0 kr (100 kr - 100 kr) och din totala avkastning efter 1 år 0 kr (10% av 100 kr - 10% av 100 kr).

Normalt är det 100% säkert att du får betala räntan samtidigt är det inte säkert att du får avkastningen på din investering. Därför behöver du ta in risken i beräkningen.

6% ränta helt säker ränta är ganska högt även idag jämfört med ett par år tillbaka. Sannolikheten att du totalt sett förlorar pengar (avkastning på dina investeringar lägre än 6% är rätt hög) så det låter inte optimalt.

Hade du gått och lånat pengar för 6% ränta för att investera om du inte haft haft lånet?

Av princip tycker jag inte om att sälja fonder. Bättre att du styr om ditt månadssparande till att amortera billånet under en period.

1 gillning

Denna sannolikheten är extremt liten förutsatt att investeringarna är i globala indexfonder eller liknande.

Effektiv ränta på 4.2% är inte så svårslaget på börsen över tid. Sen ska man ha råd med räntebetalningarna också såklart.

Sen är detta en bra tankeställare dock :slight_smile:

Sälj och betala lånet. Det skulle jag göra. Man lånar oftast för att man inte har råd själv. Det är inte förnuftigt att spekulera med de pengarna, tycker jag.

Nja, 6% var räntan. 6% avkastning på globala indexfonder över en 5 eller 10 års period är inte väldigt osannolikt. Då räknar vi inte ens den riskfria räntan man kunde fått för räntebetalningarna om man inte lånat.

Ja, men du har ränteavdrag på 30%. Så effektiv ränta är 4.2%.

Å andra sidan får han 30 procent skatteeffekt på öåneräntan.

1 gillning

Vad grundar sig den principen på? Det måste väl bero på omständigheter och vad alternativkostnaden är.

Jag lever efter just keep buying som strategi. Sen är det är klart, behöver man likviditet så behöver man

1 gillning

och 30% reavinstskatt… ISK skatten är visserligen en aning lägre men tänk att räntan (och ev. ISK skatt) behöver du egentligen räkna slutvärde på (som om de betalningarna har en riskfri ränta från de betalas till det datum du räknar på som uttag).

1 gillning

Jag hade löst lånet :slight_smile:

1 gillning

ISK skatt 1%? Så vi kan mötas halvvägs på 5.2%? :smiley:

Men ja, fortfarande är 5.2% garanterad avkastning med 0 risk bättre för gemene man :slight_smile:

1 gillning