Låneränta versus sparränta

Det är mycket prat nu om högre räntor. En fråga från en ekonomiskt okunnig person. Innebär detta att inte bara låneräntorna utan även sparräntorna kommer att höjas?

Det beror på tillgång och efterfrågan.

Du kan utgå från att räntenettot kommer vara till bankens fördel i de allra flesta fallen oavsett vad reporäntan eller marknadsräntorna är.

1 gillning

Jag skulle säga “ja”

Tack snälla Nightowl! Förstår nu att bankerna tydligen ger en mycket låg sparränta för att sedan låna ut pengarna till en betydligt högre låneränta. Verkar som en bra affärsidé!

Du hade synpunkter förut när jag klagade på att Lysa med en provinsättning på 5000:- med 50/50 bara gav några promille vinst på 3 månader men jag lyckades aldrig hitta något sätt att ta en skärmdump på min kinesiska mobil (Xiaomi) trots flera råd.

Skall försöka få grepp om detta igen och göra ett nytt försök. Blev dock litet fundersam när jag såg ett inlägg om att en investeringstid på 5 år var en extremt kort tid i förhoppningen att gå med vinst. Då är åtminstone sannolikheten att jag lever ganska låg. Kanske man borde gå ut med en generell varning till folk över en viss ålder att inte spekulera i räntor och aktier, åtminstone inte om det gäller för egen del.

Nåväl, jag är nyfiken av mig och kommer att göra ett nytt test för att se hur detta fungerar när jag fått ordning på detta med
skärmdumpar och meddelar resultatet. Kanske hör jag av dig igen då.

Vh

Staffan Stalledräng

Har du kontaktat lysas kundtjänst?

Gör ett nytt försök när jag fått skatteåterbäringen!

Tryck på strömknappen och knappen för att sänka volymen samtidigt. Om det inte fungerar håller du strömbrytaren nedtryckt i ett par sekunder. Tryck sedan på Skärmdump.

Fått det att funka nu! Gör ett förnyat test och sätter in 5000:- med 50/50. Kommer att utvärdera detta efter 3 månader. Förra gången blev det ju en vinst på några få promille, avsevärt sämre än på sparkonto.

Hoppas Nightowl också läser detta. Nu kan jag skicka hem en skärmdump om det blir samma sak igen.

Vh

Staffan Stalledräng