LĂ€ngre tidshorisont minskar inte risken 😯 | Jag kan ha fel

En tanke som slog mig i efter det senaste avsnittet, handlar inte risken egentligen bara om hur flexibel man Àr med nÀr man behöver betala utgifter och inte om att ha en fast spar/tidshorisont?

Med tanke pĂ„ att risken för nedgĂ„ng i en global aktieindexfond nĂ€stkommande dag varje enskild dag Ă€r ca46%, enligt bilden @janbolmeson hade i sin presentation hĂ€r Risk: det viktigaste att veta för dig som sparar i indexfonder (inkl. 20+ grafer) 📈 | 343. Bör man ju ha 54% att om man kan skjuta utgiften en dag ha mer pengar att spendera. AlltsĂ„ kommer flexibilitet att göra att man nĂ€stan kan strunta i risken man tar givet att man har en tillrĂ€ckligt bra riskjusterad avkastning.

TÀnker dÄ pÄ flexibilitet inte enbart utifrÄn konsumtion utan det Àr Àven giltigt om man t.ex. belÄnar portföljen för att öka den förvÀntade avkastningen dÀr man fÄr stÄende utgifter för rÀnta osv. Samt att kreditkort, buffert, mellanriskhinken etc kommer att öka flexibiliteten i ekonomin.

Lite förenklat; Kan jag skjuta min utgift pÄ framtiden 1 dag? DÄ har jag med 54% sannolikhet mer pengar efter den dagens slut.

Man bör dÀrför kanske vÀnda pÄ frÄgan och tÀnka nÀr jag har XXX kronor investerat kan jag köpa Y sak istÀllet för nÀr det gÄtt XXX tid kan jag köpa Y sak?