Länsförsäkringar bank. Ris och ros

Min erfarenhet av LF är att “Du ska vara tacksam som får vara kund hos oss!” :sweat_smile:

10 gillningar

Det här är en nivå… så de börjat (straffa) De som begär amorteringsunderlag !?

Med det står på deras papper någonstans att rabatten ska gälla ett år ? Eller har det gått ut.

Så trots att de verkar ha blivit trådens hatobjekt har jag bokat möte.

Ta med på beräkning begränsningar gällande Swish och banköverföring hos LF , det har jag missat och är faktiskt irriterande framför allt när det gäller Swish.

1 gillning

Gjorde en sökning.
Vet inte hur detta skiljer sig från andra, men tyckte inte att det stack ut… Eller jo att man måste ringa för att höja över 15 000 kr känner jag inte igen men annars?
Är så sällan jag Swishar högre belopp än så, så just den delen är ingen dealbreaker för mig.

Swedbank, Skandia och många andra kan du höja Swishgräns själv via app/hemsida utan att behöva ringa, vänta i telefon kö i en halvtimme sedan ha förhör med deras kundtjänst…. Men det är bra att du inte behöver swisha ofta så ska det inte vara problem.

Banköverföring till andra banker begränsad till 50 tusen/ vecka, annars får man ringa och höja det med, ska man köpa bil från privatpersone behövs det planering för att ha tillgång till dina egna pengar ., det ogillar jag skarpt

Kan inte välja eget pin kod till deras kort, små problem men käns väldigt gammal dags :joy:

1 gillning

Hos SHB du kan höja gränsen själv upp till 100 lax från appen med det gäller dagen efter:

2 gillningar

Fast i bilden står det ju två dagars fördröjning.
Det låter ju inte så kul. Låt säga att du hittar något på Blocket som du vill köpa. Ska man då behöva vänta två dagar!
Drygt att behöva ringa som till LF, men då får man väl tillgång direkt i alla fall… någon som vet öppettiderna? Jag provade ringa numret nu kl 23.20 för att höra vilka öppettider de hade. Jag stegade mig fram i valen och kom till att man skulle knappa in sitt personnummer efter att ha valt höja Swishgräns och personlig service.. kan det vara så att de har så bra öppettider?!

Här får jag ändå försvara Länsförsäkringar.
Nu var det ett tag sedan jag behövde ringa till dem, men jag har aldrig behövt vänta mer än några minuter, absolut inte en halvtimme! Swedbank däremot… :enraged_face: (fast det har inte med denna tråden att göra)

1 gillning

För mig är Länsförsäkringar ett försäkringsbolag, att dom håller på me bank verksamhet va lite nytt då..

Man ringer deras Telefonbank som har öppet alla dagar 07.30 - 22.00 enligt deras hemsida.

Men direkt tillgång är ju inte, provat en gång, i kö ca en halvtimme sedan måste blir en genomgång av vad jag har uppfattat som utvidgad kundkännedom innan du får tillgång till dina pengar.

Och det ska göras varje gånge du vill swisha mer äa 15k men får många som inte behöver använda Swish så ofta är detta inget problem.

1 gillning

Hur ofta Swishar ni 15 000kr? Jag har aldrig gjort det. Större köp tar jag via kort eller faktura.

Jag har bara bra erfarenhet av LF som bank, trevlig kundtjänst, lätt att nå via telefon och via DM.

4 gillningar

Jag skickade in en förfrågan om att flytta bolånet till LF i dag, behöver man ha sitt lönekonto hos LF för att få ha sitt bolån där? Tänker på alla er som har åsikt om swish-gräns mm. Bör jag se mig om efter en annan bank att flytta lånet till? (Har min tjp där så tänkte det skulle vara smidigt att förhandla ränta, är i övrigt inte en superbra kund för låg ränta, 3.5 i värde, 2.7 i lån = 77% belåningsgrad).

Själv är jag helnöjd med LF, är även guldkund. Fick återbäring härom veckan på ca 1600kr.Har alltid kommit fram fort max 5min.Har en trevlig bank kvinna på ett lokalt kontor som man kan diskutera det mesta med.

5 gillningar

Jag vet, inte kul. Man kunde höja gränsen tills 100 lax på samma dag tidigare. Jag höjer gränsen varje månad för att Swisha till Avanza KF. De ändradets för ett år set och de säger att de gör det för säkerhets skull.

Varje lönedag från SHB till Avanza KF. Ca 40-50 lax. Varje 25e Mars som bonusen är utbetalt jag gör banköverföring eftersom beloppet är över Swish gränsen.

1 gillning

Jag har LF Göteborg och Bohuslän som länsbolag för mitt bolån. Räntejusteringsdag satt till första i månaden.
Jag fick mitt lån utbetalt 9/4, låste på ett år 12/4.
Villkorsändring sker 31/3 2026.

Hade du inte kunnat sätta upp det som en stående överföring i stället?

Sen handlar väl alla begränsningar om penningtvätt, KYC osv.
Verkar ju som att LF har gjort en lite striktare tolkning av regelverket än många andra.

Funderade på när jag Swishade mer än 15000 kr senast. I mitt fall handlar det nog om på sin höjd en gång per år. Då är det typ blocketköp av privatpersoner.
Om man är två LF-kunder i ett hushåll kan man ju lösa upp till 30000 kr relativt lätt också.

Eftersom beloppet är inte fast (får olika awards betalningar som tillägg till lön varje månad) jag planerar med Swish instället

1 gillning

Har du provat Trustly istället för Swish? Där tror jag inte det är någon beloppsgräns.

Tack för tipset. Jag ser det som alternativ när jag sätter pengar. Jag ska prova :slight_smile:

Kanske det är dags att Avanza inför lönekonto så vi slösar inte tid överförra pengar.

1 gillning

Det har jag gjort titt som tätt senaste åren. I synnerhet vid blocketköp (fordon, möbler, inredning, konst, etc.).

Hur som helst, att ö.h.t. behöva ringa sin bank för att tillfälligt höja sin beloppsgräns känns inte särskilt 2025.

1 gillning