Länsförsäkringar bank. Ris och ros

Jag tänker att LF och alla andra banker är trötta på att få ersätta Britt-Agneta som swishat över en miljon till en uppringande bankmedarbetare som erbjuder sig att rädda kontot från att bli kapat.

I pressen hängs ofta bankerna ut i den här typen av ärenden som den onda parten. Den part som möjliggjort själva överföringen. Väldigt liten skuld läggs generellt på den som blir lurad och självmant fört över pengarna.

Att begränsa kundernas möjlighet att föra över mycket pengar utan att först diskutera med banken minskar risken för omfattande bedrägeri.

Med det sagt så håller jag med om att det är störigt. I fjol höll jag på att förlora en bil jag budat hem på Kvarndammen eftersom det var omöjligt att från LF genomföra överföringen på den tid kunden hade på sig att betala.

18 gillningar

Jag tänker att många pensionärer är kunder hos LF och LF är trött på alla som blir scammade? Genom samtal så stoppar man nog en del? Inget problem för min del dock då jag inte swishar så höga belopp.

Ang räntetramset är det bara att byta bank tyvärr.

1 gillning

Jag har alltid varit nöjd med LF tidigare. Det är min vardagsbank och jag har mina försäkringar där.

Men sättet de agerade efter senaste räntesänkningen tycker jag är utstuderat gjort. Alla kunder hos LF har räntejusteringsdag i månadsskifte och att höja ränta dagen efter för att låsa in kunder 3 månader extra på en högre ränta är fult.

9 gillningar

Jag har haft LF men bytte Bank efter deras bemötande när jag skulle köpa en fastighet utan lån.

De gjorde allt för att motarbeta mig.

Nuvarande bank är en förnöjelse jämfört med hur det var att vara kund hos LF.

3 gillningar

Det mest upprörande där är att de inte kan stava till “rabatt”, särskriver ordet dessutom samt använder “o” i ett officiellt meddelande. :exploding_head:

Som kund utan lån tackar jag alla i tråden för era bidrag till utdelningarna. :wink: :zany_face: :troll:

Angående beloppsgränser så är detta ju ett sätt för LF att inte hamna i den här sitsen:

Som jag tolkar hela idén med swish så är det till för att ersätta kontanthanteringen. De flesta av oss använder det nog till småbelopp och för egen del har jag höjt en enda gång för ett större köp och då uppskattar jag att det finns en extra nivå. Det tog inte lång tid heller f ö.

Om man då väljer att använda swish till större summor (helt oavsett bank) är ju nästan likställt med att gå omkring med sedelbuntarna i fickan.

Så jag landar nog ändå i att LF Skaraborg ska skicka kundtjänst på en språkkurs. Det är det enda “brottet” som begåtts här.

10 gillningar

Kanske inte lika illa men vi har varit helkunder hos LRF i 10 år och nu plötsligt vill de sänka vår ränterabatt. När jag frågor om varför får jag ingen motivering.

Blir nog ett bankbyte tyvärr.

Trist att det aldrig ska löna sig att vara trogen kund utan att man alltid måste krångla.

1 gillning

Helvete LF! Vilken bank är du med nu?

Vi kan tacka dig som skattebetalare för dit bidrag till våra ränteavdrag :wink:

Lokal Sparbank på närmsta lokala lite större ort.

Kontor som har öppet varje vardag, behöver inte boka tid om man behöver hjälp med något. Bra när något problem uppstår, tex batterierna till bankdosan tog slut.

Inga problem med många fastighetsaffärer utan lån.

Hjälper till med större överföringar utan att behöva boka tid osv

Lösningsorienterade, vill ha mig som kund, vilket jag inte känt på någon annan storbank, där ska man vara tacksam för att man får vara kund hos dem.

4 gillningar

You’re welcome! :joy:

2 gillningar

Fick tillträde till nytt hus igår, och därmed nytt lån. Tog förgivet att LF skulle ha hunnit sänka sedan RBs senaste, men icke, det kom idag istället. Upprörd som alla er andra här.

Skickade ett bestämt men sakligt meddelandet till min bank-kontakt som varit mycket bra så här långt. Blir intressant att se om hon kan göra något. Förväntar mig mest dåliga ursäkter.

Skönt att lånet inte är bundet så man kan dra…

Jag tycker inte att du ska välja bort dem bara för att jag irriterar mig på deras Swish begränsningar, det betyder inget för många som inte använder Swish i högre utsträckning. Jag själv bytt till LF För att deras kunder varit nöjda, jag börjat inse att besvikelsen har med förväntningarna att göra, man får komma ihåg att LF är som vilka bank som helst vill tjäna pengar och sälja mer tjänster till kunder. Deras timing på räntesänkningen däremot är oförsvarbar.

Hur ofta Swishar ni 15 000kr?

15k/ vecka totalt inte bara per gång. Folk har olika behov, jag själv har en hoppy som innebär att jag köper ofta begagnat från privatpersoner och använder Swish ganska ofta.

Det går att lösa visst, det är inte en deal-breaker men irritationsmoment som sagt.

Men gör de det verkligen ? Alltså ersätta seniorer som blev lurade ? På senare tiden har allt fler banker vägrat ersätta kunder som bedöms vara oaktsamma men jag håller helt med om att begränsa Swish= mindre bedrägerier och det var förslag från regeringen tillsammans med bankerna,

De flesta banker har infört samma begränsningar men kunden har möjlighet att ändra det tillfälligt på appen eller hemsida, det kan man inte hos LF pga (enligt mig) deras underutvecklade IT lösning som inte klarar av det helt enkelt utan får man ringa istället.

Uppskattar att man be om tillåtelse för att ha tillgång till sina egna pengar ? Det gör jag inte.

Jag förstår begränsningen men kritiserar LF lösningar att höja gränsen.

Swish är spårbar, sedlar är inte det, men hur ska en privat person skicka stora summor snabb och smidigt alltså på plats ? Det är ju den eviga (politiska) diskussionen om balansgång mellan frihet och säkerhet, vissa har svårt att ge bort mer av sin frihet, men det är inte det som ska diskuteras här.

2 gillningar

I Swedbanks app går det justera Swishgränsen, har de som huvudbank.

Men då är det Swedbank, de är betydligt sämre vad gäller tillgänglighet, även om kundtjänsten på telefonbanken är trevlig där med. Bara längre kö.

Sen så är väl lösningen att byta bank, eller växla till rörlig ränta, om man är missnöjd med räntan.

Så länge få byter, så funkar deras taktik.

10 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Använda begagnade reservdelar vid försäkringsärende

“o”, “ränte rabbat”… Bara detta är skäl nog att byta bank.

6 gillningar

Rejält med ris till deras översikt över ens sparande också. Tidigare hade de en, om än med lite äldre, bra översikt över ens fonder där antalet andelar verkligen gick ner på decimalnivå typ 4-5 st. Sen tar man bort den delen utan förklaring, bara “vi vet inte om det kommer tillbaka framöver…”.

Enda sättet att se ens fondandelar nu är inloggad i mobilen, och färre decimaler. I övrigt väldigt dåligt med detaljer tycker jag. Det kanske bara är jag, men jag blev irriterad och bestämde mig för att sätta upp allt i Google Kalkylark. Spöar deras översikt med hästlängder, och även om det nog bara är jag som stört mig på detta känns det som en bra spark i röven på dem när de gör som de gör enligt inläggen ovan.

3 gillningar

En sak LF-bank saknar och jag tycker är störig är att det inte är möjligt att lägga in automatisk godkännande av e-fakturor från vissa avsändare. Oftast går det att lösa genom att anmäla autogirobetalning, men alla stöder inte det och man tappar möjligheten att justera belopp och betaldag. Nu tvingas man logga in varje månad och manuellt godkänna vissa återkommande e-fakturor.

I övrigt är jag nöjd.

1 gillning

Både ris och ros från mig, mest ris

Separerade i våras, skulle köpa ut hen från huset. Det tog en månad, flera fysiska besök och en massa telefon-samtal där jag försökte skynda på processen pga att ex-partner skulle köpa nytt. Så oerhört dåligt skött från deras sida. Halva tiden hade varit rimligt.

Ytterliggare ris: det tagit över 1,5 månad, flera meddelande och till slut ett telefon-samtal till dem för att avsluta ett visa-kort. “Det hade hakat upp sig i systemet”. Ja då får ni betala tillbaka de 25 kr i avgift, nej det går inte, det får du ta med lokala kontoret.

En annan intressant bugg var att jag ett tag behövde fylla i kundkännedom VARJE gång jag loggade in på internetbanken.

De få fördelarna är väl rabatterna på försäkringarna, är guldkund och har 25% både på bil och hus.

2 gillningar

Det är mycket som hakat upp sig i deras system på slutet, undrar om de gjort om större saker.

Jag hade bland vanliga stående överföringar plötsligt en post till mitt ISK. Normalt lägger man ju detta under Spara/Månadssparande.

Testade ta bort det, men fortfarande låg stående överföring kvar. Fanns ingen knapp att ta bort den med heller fast det stod att det skulle finnas.

Lät den ligga kvar för att se, och visst drogs det som det stod, men bara in på ISK, köpen gjordes inte automatiskt likt de gör med inlagt Månadssparande. Efter meddelande fick jag svar att det fastnat i deras system och de tog bort stående överföringen. Jag har ju ens aldrig lagt in en stående överföring på det sättet. Känns bara buggigt.

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Använda begagnade reservdelar vid försäkringsärende

Jag har genom åren älskat LF och jag har allt engagemang där.

Senaste förhandlingen var dock bankmannen riktigt usel i argumentationen med oss.

Deras app har oväntat ofta olika driftproblem.

1 gillning