Länsförsäkringar bank. Ris och ros

Jag har kontaktat annan bank nu och flyttar bolånen.

Så mycket med LF som blivit sämre känns det som och det här med att dra ut på sänkning blev droppen. Trist.

1 gillning

Faktiskt. Hela meddelandet låter som en 14-åring skrivit.

2 gillningar

Fast dom har sänkt max-gränsen. Sålde en bil och skulle föra över till Avanza. Fick dela upp överföringen. Dom godkände inte heller hur stor överföring som helst via Trustly.

Har för mig att Swedbank skrev i infon att de fått nya direktiv. Men kan minnas fel. Men kan kanske gälla fler banker.

Jag skrev till LF idag angående deras senfärdighet med att sänka listräntan. Detta efter den senaste ränteförhandling där de sänkte vår rabatt. Det tog cirka fem minuter innan jag fick svar att de höjer rabatten med 0.2%-enheter i tre månader. En närstående fick samma resultat idag. Antar att de haft en del irriterade kunder idag…

9 gillningar

Artikel om räntetilltaget.

Roligt att höra ändå!
Förhoppningsvis så gör de inte samma sak nästa gång.
Det har ju ändå fått lite uppmärksamhet nu.

En bekant blir erbjuden bolån, under 50% belåningsgrad till en högre ränta än SBAB. Lånet på en 1,5 miljoner var för litet.

Sen har LF en hård gräns på några hundra tusen som inte ens ett verifierat samtal till banken kunde häva. Man fick vänta glatt.

Jag som många andra hade brytdatum 1 oktober. Efter både länge och väl fick jag svar från min bankkontakt men svaret blev ungefär att hon kan tänka sig att räkna på ett erbjudande för att binda mitt lån. Vidare skrev hon att hon hoppades att jag valt LF som en långsiktig aktör och därför väljer att stanna.
Mitt svar blev att jag hoppas att hon väljer att omvärdera och höja vår ränterabatt med 20 punkter i de 3 månader vi har kvar på vår ränterabatt innan ny förhandling, detta för att jag hoppas att LF ser långsiktigt på vårt engagemang.

Ska bli intressant att se vad svaret blir.

11 gillningar

Jag har begärt ut ett amorteringsunderlag från Länsförsäkringar i samband med en planerad flytt av bolånet till Stabelo. Under väntetiden på besked från Stabelo har dock min ränta hos Länsförsäkringar höjts till 4,04 % (3-månaders listpris för rörlig ränta). Länsförsäkringar har uppgett att de endast erbjuder ränterabatt till befintliga kunder. Eftersom jag ännu inte har lämnat banken, utan enbart begärt ut amorteringsunderlaget, upplever jag det som en ofördelaktig situation. I efterhand inser jag att det hade varit mer fördelaktigt att först förlänga min ränterabatt på 3-månadersräntan och därefter begära ut amorteringsunderlaget.

4 gillningar

Jag skrev och klagade artigt men bestämt nu med, så får man väl se vad som händer. Rimligt att de får skit för detta med räntan kan jag tycka. Förra gången Riksbanken sänkte tog det 5 dagar innan de hade sänkt också, men denna gången så tar det två veckor?

1 gillning

Skrev också och klagade och ville att de skulle öka ränterabatten med 0,20 men det kunde de tydligen inte göra…Nu har jag tre månader på mig att fundera över vart vi ska ha våra bolån framöver.

Begär amorteringsunderlag nu direkt. Jag flyttade från LF 2022. De ville inte matcha nischbankerna då de faktiskt hade kontor och bättre service som jag borde värdera! :sweat_smile: Jag har fortfarande kvar lönekonto, försäkringar och tjänstepension hos LF. Flyttade bara bolånet till ett förhandlingsfritt bolån, för tillfället har jag skandia som skött sig utmärkt.

1 gillning

Jag fick tips av en av mina tittare att man nu kan säga upp sitt debit (vanliga) bankkort och ändå behålla övriga tjnster gratis, så länge man uppfyller villkoren för guldkund. Sagt och gjort, jag mejlade igår, fick ett rättstavat och trevligt svar och idag är kortet borttaget och avgiften upphör.

Visst, det är bara 25 spänn i månaden, men för ett kort jag aldrig använt var det ju dyrt. Det gick däremot inte att avsluta för ett år sedan enligt den kundtjänstfilur jag messade med då, så jag misstänker att jag antingen fick tag i rätt person i år eller att de ändrat sin policy.

5 gillningar

Tycker deras backend strular ofta. Appen får mycket tekniska fel, respekterar inte inställningar, försäkringsärendeflödet har ologiskt UX och konstigt färgschema, svart text på blå bakgrund som knappt går att läsa. Kom igen, hur kunde det passera QA? Mejl svarar dom inte på överhuvudtaget trots att man får bekräftelse att de ska svara inom 24h.

4 gillningar

Du får inte debit gratis som guldkund i Skaraborg?

Nej, för jag är inte guldkund i Skaraborg.

Får ni det där som kompensation för att de inte svarar. För i Skåne får man istället kontakt med kundtjänst. :wink:

3 gillningar

Bank och försäkringar är skiljda verksamheter. Vi fick 1800 i återbäring.

Det enda som är struligt med LF Bank är swishgränsen men alla som gnäller- byt bank. Byt tillbaka när LF ändrat villkoren igen eftersom de tappar kunder.

1 gillning

Nu har jag fått återkoppling från min bankkontakt och de sänkte min rabatt med 20 punkter. Alltså inte omöjligt att få igenom för er andra som sitter i en liknande sits.

2 gillningar

@angaudlinn

Håll koll framöver så att du inte tappar guldkundsrabatten.

Enligt vad jag vet så krävs det 3 saker för att bli/vara guldkund.

1. hemförsäkring
  2. Sparande på minst 500kr/mån eller samlat kapital på minst 200 000kr
  3. Bankkund med privatkonto där någon form av inkomst kommer till samt ett bankkort som används.

Du kanske hade både debitkort och kreditkort innan så att du fortfarande har något kort hos Länsförsäkringar?