Länsförsäkringar bank. Ris och ros

Har varit kund hos LF +20år, och har vi bara positiv erfarenhet. Först hos Skaraborg sedan i Västerbotten.

Kan inte komma på något negativt, direkt - bara småsaker.

2 positiva saker, för MIG, att lyfta fram.

1. blev för cirka 15 år sedan bestulen på min cykel jag använde i arbetet. Lämnade in nycklarna på kontoret och fick några dagar senare skälig utbetalning från min försäkring (Skaraborg)

2. För några år sedan gick min dåvarande sambo numera makes far bort hastigt. Mitt under Covid epidemin. Han hade stått som den ena av två på vårt bolån (min käre make hade en skatteskuld:s prick och var just då inte godkänd). Kontaktade LF (Västerbotten) för att skriva över lånen på mig och min sambo. Inga problem vi fick hem några papper att skriva på - sen var det klart. Kan tilläggas art vårt bolån inte är så stort och min make är generellt sett huvudinkomsttagare. Visst, småsaker - men för oss betyder det mycket. (Arvstvisten var /är nog så infekterad)

2 gillningar

Alla kunder på LF har ränteändringsdag den 1:e och de sänker den 2:e. De borde ha sänkt den 1:a men valde den 2:e så alla deras kunder får vänta till årsskiftet.

1 gillning

Flyttade min TJP till Länsförsäkringar för några år sedan då jag ville gynna det lokala. Hade det mesta sakförsäkrat där också, så tänkte det var lika bra att byta till dom som bank och flytta bolånet. Märklig upplevelse, fick aldrig träffa min ”bankman” och alla bolånehandlingar skulle skickas till Skåne för hantering/registrering. Det tog sex veckor att flytta bolånet.

Nåväl blev Guldkund men i all kommunikation med bankgänget togs ingen hänsyn till våra försäkringar eller TJP. Helt enkelt olika avdelningar. Bankgänget ansåg att jag inte hade något sparande hos dom fastän det låg 10MSEK i TJP och nysparades ytterligare 40tsek/mån på den.

Efter två år gav jag upp, gick tillbaka till SHB och flyttade TJP till Nordnet. LF är fantastiska som försäkringsbolag så ligger kvar där med det mesta i försäkringsväg.

/S

Kan också lägga till angående att de korrigerat ränterabatt för vissa - jag har fortfarande inte fått något svar (kontaktade dem först 30 sept och sedan 5e okt) så det verkar lite godtyckligt att vissa fått extra rabatt och andra inte och vissa av oss väljer de att ignorera? :laughing: (LF göteborg här)

1 gillning

Det där får man nog tillskriva respektive lokalkontor då. Även det går kanske att skylla på västlänken? Jag har hört att det är en poppis sak att ha som skäl. :upside_down_face:

1 gillning

Ja…genom att vara guldkund hos LF skåne.

Jag fick svar i morse. Rabatten inlagd, gällande från 13/10 av någon anledning.

LF Skåne. Efter att ha skrivit i appen ringde det igår upp en trevlig bankman som lade till 0,2%-enheter i rabatt retroaktivt från den 1/10 till sista december.

2 gillningar

Hur mycket Swishar pratar vi om så?
Eller var det flera Swish på högre belopp?

Det var många, men jag minns inte hur många. Dock så var det inga höga belopp, under 1000 kr, ofta under 500 kr.

Skrev tillbaka till LF om att jag läst om flera som fått extra sänkning i efterhand (ni här i forumet) men LF Bergslagen är fast beslutna om att inte ändra något, fick detta som svar:

“Hej!

Jag vill förtydliga att vi inte erbjuder tillfälliga utökade rabatter som kompensation mellan villkorsändringsdagarna.

Ha det fint!”

Nu är ett amorteringsunderlag beställt.

6 gillningar

I LF Östgöta fick vi besked i mars och utbetalning i juni så det verkar skilja sig åt mellan de olika föreningarna.

1 gillning

Suck, nu kan jag inte hämta ut dokument, servern failar med 5xx fel.

Och varför i hela friden kan jag inte få direktlänkar till dokumenten inne på försäkringarna? Istället ska man behöva gå till en helt annan vy, komma ihåg försäkringsnr och hålla på.

1 gillning

Jag valde att lämna LF bank förra året men ändå behålla alla försäkringar hos dem då jag ändå upplevt att försäkringsdelen fungerat bättre. Nu börjar jag tvivla dock…

I typ augusti eller tom i juli fyllde jag och min man i ansökningar för varsin livförsäkring. Efter någon vecka fick vi hälsodeklarationer på mail som vi snabbt fyllde i och skickade in. Sedan dess har det varit total tystnad. I början av oktober skickade jag ett meddelande och frågade hur det går och efter 10 arbetsdagar av total tystnad skickade jag ett meddelande på nytt. Nu är det tredje arbetsdagen och har inte hört någonting. Trodde ju i min enfald att de skulle vara intresserade av att få sälja ytterligare en försäkring till oss men inte ens det verkar de lägga tid eller resurser på.

Är också irriterad på att min man inte får se information om vår barnförsäkring på vår son trots att mannen är medförsäkringstagare. Det går inte enligt GDPR påstår LF, men när jag kontaktade andra försäkringsbolag sa de att de löste det genom fullmakter och att båda föräldrarna alltid har samma tillgång om så önskas.

1 gillning

Testat att ringa eller besöka ett kontor? Verkar som något gått fel i hanteringen, helt klart.

Trist att det inte går att lösa med sonens försäkring.

Har svårt att sitta i telefonkö och ringa dagtid tyvärr och tycker verkligen inte att det ska behövas. De har en meddelandefunktion och det står att de ska svara inom 24 timmar på arbetsdagar. Men det var likadant när jag begärde ut amorteringsunderlag, det dröjde de också runt 10 arbetsdagar med så tyvärr verkar varken bank och försäkringsdelen klara av kundtjänst.

Ah. Har aldrig upplevt telefonkö till LF, men kanske är olika mellan olika kontor.

Men jag skulle valt att testa något annat kommunikationssätt om det inte funkat digitala vägen.

Jag testade att ringa nu när jag hade 3 min mellan möten och jag hann inte ens komma fram till själva kön/prata med människa för det tog så lång tid att prata med roboten och få den att förstå att det gällde ärende för mig som privatperson, sen beskriva ärendet i några meningar vilket den inte alls förstod och så vips hade jag inte tid längre. Får se om jag hinner ringa på lunchen men tyvärr är telefon inte alls smidigt för mig, till skillnad från digitalt meddelande.

1 gillning

Telefonsamtal är inte smidigt för någon. Tyvärr. Men ändå bra att det finns som alternativ. Snart försvinner nog det med. :see_no_evil_monkey:

Skrev precis till dem.

Fick svar på 5 minuter, de sänker räntan med 0,2% fr.o.m. idag

2 gillningar