Vi har skrivit här Länsförsäkringar tar hem förvaltningen av Global Index – blir det bättre eller sämre? | Småspararguiden.
Sedan ska jag nog också erkänna direkt att vi är mindre intresserade än många här inne i att gräva djupt i exakt vilken billig global indexfond som är bäst. Är det likvärdiga fonder där den ena kostar dubbelt så mycket eller mer tycker jag att det finns ett tydligt svar. När det handlar om en fond som är några punkter dyrare, men har bättre diversifiering finns inget uppenbart svar. Avanza Global är ett jättebra alternativ. Liksom LYSA och en del andra. Själv sitter jag kvar i Avanza Global på mitt största konto. Jag motiverar det med att jag hellre betalar skatt i USA än pengar till Länsförsäkringar, men det handlar också om att jag inte har tyckt att det varit viktigt nog för att flytta pengarna sedan vi för några år sedan upptäckte det här med högre skatt på amerikanska utdelningar och ändrade rekommendation från Avanza Global till Länsförsäkringar Global Index.