Länsförsäkringar Global Indexnära och Sverige Indexnära byter index och förvaltare

Vad innebär det här för oss som sparar majoriteten av tjänstepensionen i LF Global indexnära? Bör man byta till en annan global indexfond?

Du kan sitta lugnt i båten i LF Global indexnära. Den kommer ge riktig fin avkastning långsiktigt :+1::ok_hand:

3 gillningar

Haha, herregud vad detta skapade intresse och många har redan sålt och bytt?
Med dessa små ändringar tror jag knappast att man hade förlorat så mkt ens om man hade suttit kvar lugnt i båten ända till nästa års sammanställning över bästa fonderna 2023…om Jan ens då skulle komma med ett bättre förslag för globalfond.
Jag kanske har fel men om man reagerar såhär starkt och säljer (som flera verkar ha gjort?) innan man vet ens fått riktiga svar på vad det är för förändringar som kommer att ske, då förstår jag också att man säljer i panik vid börsnedgångar.

8 gillningar

Jag tror inte så många har sålt, utan bara att det bytt till andra fonder som ska följa samma index (utan extra regler).

Själv har jag inte fått tummen ur ännu bara, kommer dock byta givet det vi vet nu. Trist för LF när en bra bit över en halv mille åker ur deras fond.

2 gillningar

Får man fråga hur det kommer sig att du använder både Lysa (om du gör det fortfarande) och har LF global i Avanza? Är det en tjänstepension?

Det blir tufft för LF ekonomisk då den fonden har inte så stor i förmågenhet :wink: . Snart blir det nedlägning :+1:

Mest en praktisk uppdelning. Har ett stort kapital som var kostnadsoptimerat på Avanza. Men meckigt att månadspara, så allt månadsspar rullar in på Lysa istället.

Jag ser de som relativt likvärdiga investeringar, Lysa var marginellt dyrare och inget guld. Medans Avanzaportföljen är typ globala barnportföljen (lite guld).

1 gillning

Fonden går från 0.2% till 0.2% i avgift, går från att följa Parisavtalet till att följa Parisavtalet lite mer, och går från ~1500 innehav till ~1500 innehav. Självklart skapar det stora rubriker!

16 gillningar

Det måste vara jobbigt :+1:. Inte så konstigt att folk brukar säga att det var bättre förr :flushed:! Eller hur @Johann ?

1 gillning

image
Kommer LF Global va en indexnära fond eller kommer den räknas som en “professionell fondförvaltare”?

:wink:

3 gillningar

Svårt att vara något annat än indexnära när man inte ens byter exkluderingslista :wink:

” Det är Morningstar som är den indexleverantör som tar fram indexet åt oss och ger oss Paris Aligned. […] ” Fondbolagets exkluderingslista/Policy kommer att vara oförändrad.”

1 gillning

Frågan är bara vilken global indexfond är bättre :wink::+1: i den här fallet ? :+1:. Det blir mikroskillnad

1 gillning

Det är en principfråga, antingen är det inte viktigt för en och man fortsätter använda LF global indexnära eller så sätter man ner foten när man tycker något suger (till skillnad från det svenska knyta näven i fickan men inte göra något åt det). Jag tror det kommer va minimal skillnad utvecklingsmässigt, men jag visar hellre LF fingret när de ska exkludera fler bolag från marknaden och flyttar mina pengar till någon som följer marknaden bättre UTAN att va påverkade av politik… Låt marknaden va ifred så anpassar den sig!

13 gillningar

Och ändå avviker du så mycket i från global index totalt :+1:. Det är fritt val då det finns så många global indexfonder att välja :wink:
Hur kommer det sig att det är så noga hur många innehav blir i global indexfonden när man ändå överviktar Sverige i portföljen med 20-30% ? Sedan stoppar man in krypto,guld och andra tillgångar. Då blir det knappast så noga med globalspridning om det saknas 50 st aktieinnehav :+1:

1 gillning

Är det fakta eller spekulation/tro på vad LF säger? :wink:

Vet vi verkligen vad som händer med avgift och innehav på sikt?

Om det är en icke förändring varför då göra den tänker jag.

2 gillningar

På sikt vet väl ingen vad som händer. Men detta är iaf direkt från fondförvaltaren när jag mailade honom:

“Avgifter kommer inte att höjas utan den kommer ligga kvar på låga 0,20%. […] Indexet kommer att ha cirka 1.500 innehav (med våra exkluderingar). […] Fondbolagets exkluderingslista/Policy kommer att vara oförändrad.”

Som jag skrivit ovan har Länsförsäkringar ända sen 2019 gjort ändringar pö om pö för att bli mer hållbara.

2 gillningar

Fakta är att avg blir det samma. Lite exkludering av bolag för att det ska låta snyggare mot ESG gör alla fondbolag och banker. Vi kan inte se i framtiden varken i index eller hur de ska göra i framtiden. :wink::+1:. Var lite positiv @JFB :joy:. Det brukar du vara i vanliga fall. Lite fin justering av index och att LF ska förvalta det själva borde inte vara så stor problem kompiss :wink::+1:. Varför skulle de höja avg få de vill säkert ha billigaste global indexfond kvar. Det finns Swedbank Access Global som har redan reducerat till 980 st aktier mot Esg och har samma låga förv avg 0,20%. LF vet att det blir svårt höja avg bara så där :+1:

4 gillningar

Hur är fonden sämre helt plötsligt, när den enda förändringen som betyder något för mig som investerare är vem som fattar beslut om vilka innehav som skall exkluderas?

Istället för att det är LF själva som bestämmer att exkludera 170 bolag landar det beslutet istället på den som ansvarar för indexet. För mig som investerare är det ingen förändring.

Den fonden har aldrig varit i enlighet med EMH vilket förts fram som argument för att inte acceptera förändringen. Vilket väldigt väl reflekterats i dess namn som innehåller ordet ”Indexnära”. Den har aldrig innehållet hela höstacken. Därmed faller det argumentet att den inte längre gör det. Nej. Jag har väldigt svårt att förstå invändningarna av alla som helt plötsligt skall flytta till en annan fond, eller som du skriver att fonden blir sämre helt plötsligt.

6 gillningar

Ok, det är alltså baserat på att vi tror på dem. Framtiden får visa om det håller.

Min erfarenhet av förändringar som kommuniceras som icke-förändringar utan konsekvenser är att det inte riktigt håller i långa loppet. Typ ”vi lovar”.

Att de meckat med exkluderingen i bakgrunden gör mig knappast gladare. Hade jag velat köpa en ESG fond så hade jag gjort det. Nu vill jag inte ha det för jag gillar inte exkluderingar. Risken finns att de framtida vinnarna (som index strategin bygger på att de fångas) exkluderas på felaktiga grunder.

Nej, jag är inte emot miljöförbättrande - tvärt om - men tror inte på att andrahandsmarknaden aktier påverkar utsläppen, åtminstone inte effektivt. Jag stödjer ESG på andra sätt inklusive hur vi lever och hela mitt yrkesliv då jag insåg vart energisystemet barkade redan för 30 år sedan.

@Jakke det handlar inte att vara positiv eller inte. När det gäller pengar så är det bara fakta som gäller :blush:

För mig blir det byte på Avanza till deras global fond. I andra sparanden (läs TP) där jag redan tvingats välja andra fonder är inget problem i denna kontexten. På återstående ställen kommer jag att utvärdera byte från LF men har inte på rak arm alternativen klara för mig.

Det var det jag menade med ”Suck!” i mitt första inlägg. Onödigt jobb triggat av LF. Blir inte en stjärna i min bok :blush:

7 gillningar

Att köpen genomförs i Avanza Global med en fördröjning på en hel dag jämfört med LF Global är en större nackdel än många gör gällande enligt mig. När man sitter och räknar på hundradelars procent i skillnad mellan fondernas avgift, är det högst relevant att Avanza Global är mycket svårare att köpa till det pris man vill. I dagarna svänger börsen med flera procent per dag vilket kan innebära att man köper fonden till ett pris som är flera procent dyrare. Det skulle helt omkullkasta en noggrann kalkyl till LF Globals fördel.

Det här är faktiskt en av de stora anledningarna till att jag bytte till LF Global från Avanza Global från början. Jag ville ha större kontroll över när köpen genomförs. Sen kan man såklart inte alltid förutse hur börsen utvecklar sig efter kl. 13.00 som är bryttiden för LF Global, men det är grader svårare att göra det för Avanza Global med bryttiden kl. 10.00 dag 1 och genomförande av köp efter dag 2.

3 gillningar