Försöker du insinuera att alla valt LF Global Indexnära, inte för att den är billigast, utan för att den har flest innehav som försämrar miljön? Då tror jag att du har fel.
Bolag byter VD då och då och ändrar inriktningar. Fonder byter förvaltare då och då vilket kan leda till nya innehav. Och nu i våras såg vi att t.o.m. stora index kan utesluta ett helt land. Det är bara att get used to att inget är statiskt.
Du får det att låta som att Länsförsäkringar inte tidigare brytt sig om miljön.
Som komplement till exkluderingskriterier har vi sedan 2019 tillämpat så kallade omställningskriterier för att stödja bolag som gör åtaganden mot klimatavtalet från Paris och påbörjat omställningen av sin verksamhet, exempelvis genom skifte från fossil energi till förnyelsebar energi. Exkluderingskriterier som enbart baseras på andel av omsättning kan nämligen i förekommande fall diskvalificera dessa bolag. Omställningskriterierna utgör en del av arbetet med Länsförsäkringars klimatsmarta vision och omfattar i ett första steg utvalda energibolag.
För mig som är ny och inte så påläst och jag tror även för många andra som kanske inte följer nyheterna så handlar det om just att, de kommer ändras mycket, Get used to it, De har sin agenda. Man har en fond som tar hand om sin pengar och sen har man Rikatillsammans gänget som ser till att fonden gör det jag vill få ut av fonden. haha man är en liten fisk och Jan ser snäll ut, hoppas det funkar.
Inte läst något negativt om fonden, så en förändring känns då naturligt negativt.
Känslan att en fond kan t-ex öka avgift utan att jag vet om är för mig en negativ känsla.
I tråden prata folk att de har bytt indexfond ofta, en del har flera stycken för att va säker.
Kommer högst sannolikt inte att ske Men tycker konceptet verkar intressant, speciellt funktionen att man kan bygga en helt egen ETF portfölj och rebalansera innehaven med ett par knapptryckningar.
Dessutom i fraktioner så du behöver inte köpa hela andelar vilket är vanligast annars när man handlar med etf:er. Vilket gör det möjligt (på gott och ont kanske) att skapa portföljer med många fonder med små innehav i för den som gillar sådant (typ jag )
Man får väl vänja sig. Dröjer nog inte länge innan Avanza global gör samma sak. ESG verkar vara här för att stanna. Kan vara så att det gamla indexet dör ut med tiden.
Du tar väl inte mer valutarisk bara för att ETFen handlas i EUR/USD än om den skulle handlas i SEK?
Det är ju de underliggande innehaven som är intressanta.
Växlingsavgifter får man dock ta hänsyn till.
Kul med nya produkter såsom Frejvid, och att Nordnet startat med courtagefri månadssparande i några ETF:er. Men jag föredrar personligen ändå fonder för att ETF:er kan bli väldigt väldigt dyrt om man byter ofta.
Håller helt med om ovan. Min poäng var bara att det uppenbarligen går att förvalta globalt index för 0,07% med tillräcklig skala och “allt vi begär” som är skeptiska till vad LF gör är ju bara en så bred, tråkig och billig fond som möjligt! LF Global var ju bara en matarfond till Blackrock (iShares?) tidigare. Det var ju utmärkt!
Absolut. Men skalan är ju ett problem. Kolla turnover på SPDR MSCI World UCITS ETF jämfört med Vanguard Total Stock Market ETF och Vanguard S&P 500 ETF. En svensk produkt kommer alltid ha ännu lägre skala, och går vi utanför Sverige tillkommer förödande växlingsavgiften. Och oavsett har vi courtage och spread.
Men visst vore de kul om fonder sänkte sina marginaler. Eller t.o.m. startade fler gratis lockprodukter såsom Avanza Zero och Nordnet Indexfond Sverige. Men vill man idag byta ut LF Global Indexnära hade jag personligen ändå rekommenderat Avanza Global eller byte till Lysa Bred. Båda 0.3% i avgift.
Dnb Global indeks eller Spp aktiefond Global. . Avanza Global på Avanza.
Men så länge det finns LF Global indexnära behöver man inget annat för att krångla till det .
Ps. Själv gillar jag byta global indexfonder i portföljen men resultatet blir oftast förlårad avkastning i slutet av året!
Bara på 1 fondbyte kan man tappa 1-2% om man har otur .
Tänkte fel, tack för rättningen @Esko! Ändrar min kommentar och bidrar med ytterligare quote jag hittade.
Underlyingcurrency
“Have you ever seen a World ETF that says its currency is dollars, while another version of the same product is labelled in pounds? That makes no difference whatsoever to your currency risk. What counts is your exposure to the currency of the underlying securities trade-in.”