Låt oss samskapa avsnittet: viktigaste sakerna att få rätt på | Best-of-privatekonomi eller big wins

Lösrykta tankar, hinner inte läsa alla svaren så förlåt om duplicering :slight_smile:

Bli bättre på att förhandla genom att öva. Börja smått och testa dig fram. Gäller både lön (“Vad kan jag göra för att höja min lön?” till chefen, se separat tråd, tex mitt inlägg i Tips & Trix tråden) och vid större inköp (“Vad kan du göra på priset?” sänker ofta priset med 10%). Väl värt att prova! Inte vara så buskablyg svensk. Danskarna är urduktiga på detta :slight_smile:

Hyra ut del av bostad om möjligt, tex om man har ett större hus. Kanske mer när barnen flugit ut.

“Stort engångsbelopp (arv, företagsförsäljning, lotto etc)? ta hjälp av en finansiellrådgivare är ofta värt 1-3% per år om man är nybörjare.”

Eh? Förklara ovan! Betala rådgivare 1-3% om året? :fearful: Jag missförstår nog

Bostad Hmm, alltså i min värld är det lite mer komplext än som du skrev. Det är för mig

• dels en lågriskinvestering, typ räntebärande tillgång, som över tid följer inflationen, periodvis mer. Anledningen att så många vid 50-60+ års ålder säger att bostaden var den bästa investeringen är att man INTE kan sälja av en del och använda pengarna. Man får vackert sitta där och låta tiden göra jobbet. Just av den anledningen skulle jag aldrig avråda från att köpa sin bostad. Man tradar inte bort sig. Men köp inte annat än du är säker (så säker man kan bli) att man ska bo där mer än 7-10 år (tror det finns en regel i USA om 7 år).

• dels en konsumtion eftersom det drar kostnader = bo inte för stort, bo som du behöver. Bor du på större ytan än du behöver, försök i så fall hyra ut en del av bostaden till behövande studenter eller unga som vill flytta hemifrån. En samhällstjänst också.

Livsstil Vad är det jag egentligen behöver och vad är onödigt. Gå igenom utgifterna för hushållet. Skär i onödigt. Om osäker gör det stegvis. Börja med mindre grejer för att vänja sig. Tex. med att ta bort en av tre streamingtjänster idag. Om OK, ta bort en till. Därefter större grejer som tex. om man inte behöver bil eller så dyr bil. Tex. kan man börja med ta kollektivt/cykla en vecka för att testa.

• Om det behövs, någon gång under året, använd en app för att ha koll vart pengarna går (superöverkurs: gör budget).

Ovan tror jag skämmer iväg fler än det fångar in, åtminstone om vi pratar de något äldre. Appar i all ära men jag litar inte på att min data är säker. Många kan nog också känna det som ett berg att bestiga om man inte har så hög “datorvana”.

Tvärt om skulle jag säga. Ta fram / dra ut kontoutdragen för senaste 1-3 månaderna och gå igenom dem rad för rad. “Papper och penna metoden”. Summera vad man lägger på olika kategorier. Behöver inte vara komplicerat utan bara de naturliga grejerna man tänker att man lägger pengar på. Tex, boende, mat, transport, nöje hemma (tex olika tjänster), nöje ute (bio, krogen, restaurang). När man gått igenom transaktionerna manuellt har man oftast en väääääldigt god bild var det drar iväg.

Då skapar man ju också överblicken för att kunna sätta en budget, var man är OK att lägga de pengar man redan gör och var man borde dra in.

Skulder. Börja betala av den dyraste först. Om räntan är över 10% så betala av allt man kan på det. Inte investera parallellt med detta utan amortera allt. Över 10% avkastning är svårt att få på börsen och dessutom helt garanterat genom att betala av typ SMS lån.

Ta hjälp är verkligen ingen skam. Själv är inte bäste dräng. Över 400 000 svenskar har skulder hos kronofogden, och förhoppningsvis kan man undvika att hamnar där. Om man inte har en vän eller släkting som kan ge en tips/råd så kontakta kommunala budget- och skuldrådgivningen som ska hjälpa till att få en överblick och praktiska råd. Det är faktiskt deras jobb att hjälpa en :slight_smile: Se tex Konsumenternas.

Väldigt bra sammanställning du gjort Jan. Blir nog många 10 min avsnitt :slight_smile:

2 gillningar