Låt oss samskapa avsnittet: viktigaste sakerna att få rätt på | Best-of-privatekonomi eller big wins

Gravidförsäkring, yay or nay?

Fullkomligt lysande.

Jag tror till och med att många drar nytta av att läsa de olika punkterna rakt upp och ner utan fördjupning.:+1:

4 gillningar

Varför?

Jag håller i grunden med, men har börjat ifrågasätta mitt tankesätt på den punkten. Det blir en slags “mental accounting” att hålla isär inkomst från lön, avkastning på eget kapital, arv och avkastning på arvet. Pengar är i slutändan fungibla. Oavsett varifrån de kommer. Stålar som stålar.

Vill du utveckla hur du tänker?

Viktigt! Hur ska barn veta utfallet av utbildningar som verkar attraktiva där och då?

1 gillning

Jag tänker att den främsta förutsättningen som bör styra vad vi väljer för utbildningar och yrke är vad vi konkret har talang för. Om ett visst område är sjukt konkurrensutsatt och chansen att “lyckas” rent statistiskt är låg så kan det ändå vara rätt att satsa om just du har en unik talang för just det.

Det handlar inte om att peka ut rätt eller fel utan mer att hitta en enkel regel som kan tillämpas. Det finns en hel del utbildningar som är “roliga” men som relativt få lyckas få jobb genom. Om du inte hör till de allra främsta talangerna är det förmodligen bättre att välja något annat, även om “det vore roligt att läsa det där ämnet”. Sedan kommer det alltid att finnas enstaka individer som hittar helt egna vägar att “skapa nytta” av saker. Man vet alltid bäst själv men det är bra med vissa grundregler. Dessa gäller för typ 99% av alla som ska välja.

1 gillning

Jag tänkte mest på varför man bör leva under sina tillgångar. Visst bygger det styrka och självkänsla att klara sig på egna meriter, men samtidigt är det tragiskt att göra sin egen resa onödigt svår genom att inte utnyttja de möjligheter som är öppna för just dig, men kanske inte för alla andra.

Ett exempel: Om man har talang för hockey eller hästpolo, bör man välja bort den karriärvägen för att andra inte har råd med sporten? Eller en akademisk motsvarighet.

Jag antar att man kan se utbildning som:

• En tävling. Har man då ett ekonomiskt övertag hemifrån är det en orättvis tävling. Det är inte kul för någon.

• Nytta för samhället. Det är bättre om alla gör sitt bästa. Om någon har bättre förutsättningar är det bara bra för alla om de utnyttjas till max. Lite som komparativa fördelar.

• Ren förkovran. Skola betyder lek. Ser man det som lek så spelar ingenting roll mer än att det är roligt för stunden.

Jag är mer inne på punkt två. Förr tänkte jag som punkt ett.

2 gillningar

Respektfullt tror jag att du har fel här. Se det mer som att du ska göra en initial hisspitch och sedan få folk att vilja se lite mer och lite mer. Man går inte från insta/tiktok-scrollning till att ägna 60 minuter på ett enda hopp.

2 gillningar

Nu förstår jag inte frågan riktigt. Det var inte det som frågan i min värld handlade om. Typexemplet för mig är yrket konstnär. Det finns några få som lyckas i ekonomisk mening. En stor grupp är beroende av bidrag för sin försörjning, i meningen stipendier och olika offentliga “stödinsatser”. Någon normal marknad som efterfrågar det de gör finns egentligen inte. Sedan kan man ju envisas med att vilja vara konstnär iallafall, även om man inte “får till det”. Man kan försöka om och om igen och tänka att “nästa gång ska jag lyckas”.

Vilka pengar man lever på är en annan fråga men den utbildning man väljer och det yrke man satsar på bör ha förutsättningar att “bära sig ekonomiskt”. Sedan behöver man ju inte nödvändigtvis vilja “maximera lönen”. Att just välja saker som gör att man i praktiken blir beroende av sidoinkomster för att försörja sig är generellt ingen bra idé, om man nu inte har exceptionell talang och verkligen tror att det där jobbet i kassan på ICA är något snart övergående. I vissa yrken kan ju någon form av genombrott vara “den normala vägen” och då säger det ju sig självt att man också kan behöva försörja sig innan det händer, oavsett om det är eget arbete eller arvpengar som finansierar det hela.

Låt säga att man har “pengar i släkten” på en nivå så att man kan leva livet ut - helt utan förvärvsarbete. Man är FIRE från födseln.

Varför ska man då bli “självförsörjande på riktigt” via utbildningen?

Bra jobbat! Ser fram emot om detta blir ett avsnitt!

Saknar väl två detaljer:

• Fondavgifter omnämns inte. Gissar att det är så självklart att du glömde skriva det. :wink:
    Men just för någon som inte är så intresserad är det nog extra viktigt att poängtera vikten av att inte bara investera i dyra fonder banken föreslår…

• Vikten av att tagga till och bry sig när det verkligen betyder något, även om man är ointresserad. Bråkade själv om lönen när jag bytte arbetsplats för några år sedan och HR ville sänka min lön nästan 10 000. Det lönade sig och har väl betytt att jag fått dryga 200 000 netto extra på fyra år nu. Det är inte småpotatis och mycket viktigare än att leta extrapriser på ICA eller byta till billigare schampo.

5 gillningar

Exemplet bygger på att det handlar om utbildningar där chansen att lyckas är statistiskt sett låg. Hur kul är det egentligen för Pris Carl Philip att ständigt bli ifrågasatt som formgivare eller Hunter Biden att bli utpekad som korrupt? Om du kan försörja dig utmärkt bra utan att jobba så finns det ju ingen anledning att utbilda sig just till något med extremt talangfokus. Utbilda sig kan man ju göra ändå, det är ju bra att ha koll på saker. Däremot verkar det ju vettigare att satsa på något där man kan bli respekterad än att satsa på något där du ständigt kommer att tillhöra B-laget för att kunna vara med i matchen. Du kan komma sist i varje tävling och ändå fortsätta tävla enbart för att du betalar dig fram medan alla andra är beroende av att vinna ibland för att betala sina räkningar.

1 gillning

Den är ju gratis på de försäkringsbolag jag kollat på, varför skulle man inte teckna den? :slight_smile:

Finns två varianter. En gratis och en som ger mer som kostar cirka 1500kr

Lösrykta tankar, hinner inte läsa alla svaren så förlåt om duplicering :slight_smile:

Bli bättre på att förhandla genom att öva. Börja smått och testa dig fram. Gäller både lön (“Vad kan jag göra för att höja min lön?” till chefen, se separat tråd, tex mitt inlägg i Tips & Trix tråden) och vid större inköp (“Vad kan du göra på priset?” sänker ofta priset med 10%). Väl värt att prova! Inte vara så buskablyg svensk. Danskarna är urduktiga på detta :slight_smile:

Hyra ut del av bostad om möjligt, tex om man har ett större hus. Kanske mer när barnen flugit ut.

“Stort engångsbelopp (arv, företagsförsäljning, lotto etc)? ta hjälp av en finansiellrådgivare är ofta värt 1-3% per år om man är nybörjare.”

Eh? Förklara ovan! Betala rådgivare 1-3% om året? :fearful: Jag missförstår nog

Bostad Hmm, alltså i min värld är det lite mer komplext än som du skrev. Det är för mig

• dels en lågriskinvestering, typ räntebärande tillgång, som över tid följer inflationen, periodvis mer. Anledningen att så många vid 50-60+ års ålder säger att bostaden var den bästa investeringen är att man INTE kan sälja av en del och använda pengarna. Man får vackert sitta där och låta tiden göra jobbet. Just av den anledningen skulle jag aldrig avråda från att köpa sin bostad. Man tradar inte bort sig. Men köp inte annat än du är säker (så säker man kan bli) att man ska bo där mer än 7-10 år (tror det finns en regel i USA om 7 år).

• dels en konsumtion eftersom det drar kostnader = bo inte för stort, bo som du behöver. Bor du på större ytan än du behöver, försök i så fall hyra ut en del av bostaden till behövande studenter eller unga som vill flytta hemifrån. En samhällstjänst också.

Livsstil Vad är det jag egentligen behöver och vad är onödigt. Gå igenom utgifterna för hushållet. Skär i onödigt. Om osäker gör det stegvis. Börja med mindre grejer för att vänja sig. Tex. med att ta bort en av tre streamingtjänster idag. Om OK, ta bort en till. Därefter större grejer som tex. om man inte behöver bil eller så dyr bil. Tex. kan man börja med ta kollektivt/cykla en vecka för att testa.

• Om det behövs, någon gång under året, använd en app för att ha koll vart pengarna går (superöverkurs: gör budget).

Ovan tror jag skämmer iväg fler än det fångar in, åtminstone om vi pratar de något äldre. Appar i all ära men jag litar inte på att min data är säker. Många kan nog också känna det som ett berg att bestiga om man inte har så hög “datorvana”.

Tvärt om skulle jag säga. Ta fram / dra ut kontoutdragen för senaste 1-3 månaderna och gå igenom dem rad för rad. “Papper och penna metoden”. Summera vad man lägger på olika kategorier. Behöver inte vara komplicerat utan bara de naturliga grejerna man tänker att man lägger pengar på. Tex, boende, mat, transport, nöje hemma (tex olika tjänster), nöje ute (bio, krogen, restaurang). När man gått igenom transaktionerna manuellt har man oftast en väääääldigt god bild var det drar iväg.

Då skapar man ju också överblicken för att kunna sätta en budget, var man är OK att lägga de pengar man redan gör och var man borde dra in.

Skulder. Börja betala av den dyraste först. Om räntan är över 10% så betala av allt man kan på det. Inte investera parallellt med detta utan amortera allt. Över 10% avkastning är svårt att få på börsen och dessutom helt garanterat genom att betala av typ SMS lån.

Ta hjälp är verkligen ingen skam. Själv är inte bäste dräng. Över 400 000 svenskar har skulder hos kronofogden, och förhoppningsvis kan man undvika att hamnar där. Om man inte har en vän eller släkting som kan ge en tips/råd så kontakta kommunala budget- och skuldrådgivningen som ska hjälpa till att få en överblick och praktiska råd. Det är faktiskt deras jobb att hjälpa en :slight_smile: Se tex Konsumenternas.

Väldigt bra sammanställning du gjort Jan. Blir nog många 10 min avsnitt :slight_smile:

2 gillningar

Detta kanske inte hör hit här, men jag hade önskat att jag förstod vikten av att inte förlita mig mer eller mindre blint på någon annan utan att se till att verkligen ha koll på min del av ekonomin, att få folk att begripa hur viktigt det är att inte släppa allt till någon annan av flera skäl då Livet kan komma emellan när vi minst anar det, skilsmässa, dödsfall osv… och plötsligt står man där men dumstruten i handen. För att se svart på vitt mina inkomster och utgifter har jag gjort en egen kalkyl som jag fyller i. Upptäckte bla att jag hade liite väl många försäkringar som sades upp och ja andra saker. I alla fall har det fått mig att tänka mer ekonomiskt och framförallt se tydligt på vart mina pengar tar vägen.
Avsnitt 99 är en bra start!

1 gillning

Kanske OT, men… hur går ovanstående fakta ihop med att nio av tio föräldrar med barn under 18 år sparar till sina barn enligt Fondbolagens förening. Och 7 av 10 i fonder. Om de nu sparat säg 500 kr per månad och barnet är 10 år, då borde det vara 60 000 kr exklusive avkastning. Många har dessutom flera barn. Jag får inte ihop siffrorna.

Källa:

Undvik skaffa bil… :face_with_peeking_eye: :+1:

3 gillningar

Absolut rimligt. Då är det viktigaste ofta att välja en bostad med god tillgång till kollektivtrafik. Många adresser är ju sådana att bil är svårt att leva utan.

Det finns även andra liknande faktorer kopplade till val av bostad/adress men det är en av de viktigaste.

Räknar man att en billig bil kostar 4000kr/mån netto i en TCO.

Vid 5% nominell ränta kan man då låna ytterligare (4000/0,7)x12/0,05 =1,37 miljoner OM man då klarar sig utan bil med det dyrare boendet. Eller om man då med det dyrare boendet klarar sig med EN bil istället för två i familjen.

6 gillningar

Det du försöker är göra ÄR svårt. Summera hyllmeter av böcker, forskning, poddavsnitt mm och koka ned det till “bara” det viktigaste. Men det är fortfarande en bra ide så jobba vidare på det.

Jag gillar diskussionerna här kring att börja med varför. Det är ofta där jag fastar i fikarummet, runt fotbollsplanen, eller var jag nu än tar en ansats. Det lixom räcker med att de rycker på axlarna och säger äsch jag orkar inte lära mig allt det där…. Då har jag tappat dem. Tappat kopplingen mot deras varför.

Andra har varit inne på det. Formatet här är minst lika viktigt som innehåll och budskap. Som avsnittet om Amortera vs investera - jag tänkte direkt när jag såg rubriken - aha det här skickar jag till min kollega! Men nej, inte efter jag lyssnat. Det gick bara inte hon hade aldrig lyssnat färdigt. För oss inbitna och vana är det inga konstigheter men för en utomstående… 🫨 Här tror jag också det är bra för dig att sparra mot någon annan än Carro - då hade det kanske blivit ett rappare och mer konsist budskap. Nu blev just det avsnittet mer ett härligt samtal. Men inget jag kunde “skicka vidare” vilket jag ofta känner att jag vill göra. :thinking: Det här är en klurig balansgång. Fundera på den även i det här kommande avsnittet.

Gör du avsnittet nu som du vill att vi alla ska dela med oss av? Känner vi inte alla minst en person vars liv kanske kan bli lite bättre av lite RT kunskap? Om det är målet så gör avsnittet väldigt systematiskt, håll en röd tråd, håll tempo, håll nyfikenhet uppe med storytelling och summera det så viktiga GÖRAndet på slutet.

No pressure :sweat_smile:

3 gillningar

Jag möter många i mitt arbete som av olika anledningar lever på låg inkomst, bidrag eller till och med existensminimum. Nu har jag inte riktigt fått klart för mig vem som avses som målgrupp för detta avsnitt, men om det gäller en målgrupp som troligtvis inte kommer att investera utan fylla sin bufferthink (som bäst) så är kommunens råd och stödtjänster värda att nämna. Dessa är gratis och mer basic än finansiell rådgivning, som t.ex. budget- och skuldrådgivare. De lämpar sig bra för “den ensamstående mamman”, i alla fall ett första steg. Skammen att prata om sin dåliga ekonomi är, för många, en stor anledning till att den inte förbättras. Man ser andra “living life” på sociala medier och köper på kredit i syfte att hålla samma tempo. En attitydfråga som kan vara relevant att nämna för en bättre privatekonomi är att stänga av “bruset”. Med det menar jag vikten av att hålla någon form av distans mellan sig själv och sociala medier samt att reflektera kring vem som tjänar pengar på vissa typer av konsumtionsmönster.

Tack för en intresseant tråd. Många kloka inlägg (som vanligt).

3 gillningar