Låt oss samskapa avsnittet: viktigaste sakerna att få rätt på | Best-of-privatekonomi eller big wins

Tack för alla bidrag. Jag blev inspirerad av er och diskussionerna så inspelning sker imorgon. Jag tror jag har fått med det mesta och om jag nu inte misslyckas i leveransen så kan det bli det viktigaste RT-avsnittet, i paritet om inte bättre än 99. :slight_smile:

Så nu återstår bara:

• Vad ska detta avsnitt heta?

Vad tänker du?

4 gillningar

Jag tror det blir svårt att få med allt i ett avsnitt utan att trampa snett någonstans. Dock värt att prova.

Kanske ”Privatekonomins ABC” kan vara en möjlig titel. Det känns neutralt. ”Privatekonomi - Vad du behöver veta” vore ett annat alternativ.

1 gillning

Få koll på din privatekonomi.

Hälsosam Ekonomi.

1 gillning

Här-kommer-alldeles-för-mycket-information-på-en-gång-som-RT-vill-trycka-ner-i-halsen-på-dig-fast-du-inte-ser-poängen-med-det ?

1 gillning

Med tanke på de avsnittet riktar sig mot kan det vara vettigt att förtydliga att CSN-skulden inte är en skuld som andra.

“Lifehacks för din privatekonomi”
“Antilyxfällan”
“Gott och blandat om privatekonomi”
“Lättlästa tips för att lyckas bättre med din privatekonomi”
“Hemkunskap 2.0”

Skapa ekonomiskt självförtroende! :blush:

Nej. Lifestyle creep är på riktigt och det är lätt att även en stor inkomst på 100k+/mån äts upp om man inte håller koll på sina utgifter.

1 gillning

Som vanligt instämmer jag med @Melwa :wink:

Jag anser att det finns två grupperingar som RT skulle kunna försöka attrahera:

1. de som är föremål för Lyxfällan och behöver få ordning på inkomster och utgifter för att överhuvudtaget kunna gå vidare i livet. Jag inbillar mig att de ändå inte är så många i Sverige men de finns säkert. Jag är tveksam till om de här ska vara målgruppen för RT.

2. de som har någorlunda ordning och reda i ekonomin men kanske inte är intresserade av att byta jobb för att få mer lön och som skulle vara betjänta av att få ränta-på-ränta förklarat på ett pedagogiskt sätt.
    Kan man skapa intresset för att spara och inte sätta sprätt på allt varje månad för den kategorin har man vunnit mycket. Många av de med låg lön i 20-30 årsåldern borde ha förmågan att spara 100 kr eller kanske till och med 500 kr varje månad och när de får syn på att det faktiskt blir pengar innan de blir 50-60 år.
    Den här grupperingen är betydligt större sett till antal människor som när de ser sparandets fördelar börja intressera sig för placering av tjänstepension mm.
    Fast då är vi redan inne på vilka som hänger på RT idag :sweat_smile:

Men som sagt: korta konkreta avsnitt om hur man kan göra utifrån sin lilla ekonomi i några steg.

3 gillningar

Varför inte istället bara “Minska utgifter”?

För de allra flesta är nog det lättaste, av flera anledningar, att minska utgifterna. Öka inkomsterna är nog ett större steg för många.

Haha, ni är en tuff publik att försöka tillfredsställa. :see_no_evil:

Nu har vi i alla fall spelat in avsnittet och det kommer på söndag.

Det ska bli roligt att se vad ni gillar och inte gillar. Men jag kan säga att jag är sjukt nöjd. Det är RikaTillsammans på 80 minuter. Korvstoppning till viss del? Absolut. Men det är verkligen “allt det viktigaste du behöver veta om privatekonomi” + “konkreta saker att göra här och nu.”

Gör man ens 10 procent av grejerna som vi tar upp så kommer det gå riktigt, riktigt bra för en i en privatekonomi. Dessutom berör vi i princip alla de viktigaste områdena. Det vill säga det är ett avsnitt som är “Detta är det ENDA avsnitt som du behöver se när det gäller RikaTillsammans”.

Sedan kan vi i nästa steg ge feedback på de olika delarna så gör jag kortare klipp av dem som man kan titta på. Men jag upplever mig att ha fått med de viktigaste “big wins” utan att ha förminskat det. Dessutom kan man få med sig värde oavsett var man är på den ekonomiska resan, om man är ung eller gammal, har mycket eller lite pengar och så vidare.

Så jag skiter lite i om ni tycker att det är dåligt. För just nu och just idag tycker jag att det är bra. :stuck_out_tongue_closed_eyes::heart_eyes:

Tack för all feedback och alla inspel.

PS. Till och med introt är kort så vi går rakt på. :joy:

20 gillningar

Heja dig, Jan! :slightly_smiling_face: och också Caroline såklart! :slightly_smiling_face:

1 gillning

Blir kul att höra! :grin:

Här får ni en sneak-peak. :slight_smile: Dessutom på 4:30 där jag ändå tycker jag att fångar det absolut viktigaste.

4 gillningar

@melwa - kan du prova denna på dina kompisar:

https://www.instagram.com/p/CxxevkhMJpE/

Längd: 4:30 - textad video, tar upp kärnan och ligger på Instagram så att man enkelt kan tagga.

2 gillningar

Helt suverän trailer! Tack Jan & Caroline! Jag har nog aldrig sett lika mycket fram emot ett RT podd-avsnitt som jag ser fram emot detta! :smiley::+1:

2 gillningar

Tycker spontant att det ser bra ut.

1 gillning

Tycker du saknar faran med livsstilsinflation.

1 gillning

Såg den igår på YT! :raised_hands:

Tänkte att det var ett lagom långt avsnitt för mina kompisar med Tiktok hjärnor. :blush:

1 gillning