Låt oss samskapa avsnittet: viktigaste sakerna att få rätt på | Best-of-privatekonomi eller big wins

Delade på min FB för fem timmar sen, fortfarande ingen :+1:!

Säger väl en del om min umgängeskrets, 0 intresse för ekonomi. :see_no_evil:

Mina kollobilder som jag delade nästan samtidigt fick 4 :+1:!

3 gillningar

Haha, tack för att du försökte. Vi får se söndagens avsnitt. Hoppas att det är folkbildande i alla fall. :joy::see_no_evil:

2 gillningar

Jag förhandlade till mig att sambon ska se avsnittet, med mig för att ge sin syn på saken, vad det är en nybörjare vill/behöver veta, vad som är svårt, vad hon skulle vilja lära sig mer av och vad som är viktigt utifrån hennes perspektiv som helt ointresserad.

För den här dealen behövde jag gå med på att se nya Barbie filmen med henne, så jag tar en för laget för communityn bästa :muscle:t2:

Hedersmedlem nu kanske?

@janbolmeson

8 gillningar

Äh, såg Barbiefilmen förra helgen. Finns flera tänkvärda saker i den också!

3 gillningar

Jag lyssnade på instagram klippet @janbolmeson. Har aldrig varit på instagram innan så känn dig hedrad.

Jag tyckte att det var bra, men om du vill ha lite feedback så hade jag inlett med det där du sa om spara 100 kr osv tidigare som aptitretare.

Jag och @EmelieS ska lyssna på hela avsnittet när det kommer.

1 gillning

Min korta återkoppling är att det krävs grundförståelse kring ekonomi för att hänga med i 5-minuters versionen. Sedan användes det uttryck som “sitt ned i båten” utan att förklara vad det var, vilket vi på forumet vet men gemene nya lyssnare? Slutligen saknade jag ett “varför” det är viktigt att ha tre konton och vad som skiljer de åt. Framförallt hur pengarna ska fördelas mellan dessa tre :slight_smile: .

1 gillning

Bara tre? :see_no_evil::rofl:

Kommer att se avsnittet tillsammans med min fru och våra två vuxna barn. Dom har aldrig sett ett RT-avsnitt förut och jag har nu fått ok från samtliga :+1: Ska bli intressant att höra vad dom tycker.

4 gillningar

Bra initiativ. Jag ska prova det också.

2 gillningar

Tror mycket handlar om att designa rekommendationen så den upplevs otroligt enkel. Min hypotes på en bra start:

1. Att hitta sitt “why”: Exempelvis spara till hus eller ha råd med semester samtidigt som familjelivet går ihop.

2. Guidande app: Denna app ‎Buddy: Budget & Save Money on the App Store har hjälp några av mina vänner att komma igång. De gick från att inte ha gemensam familjekoll till att få en budget med automatiserad uppföljning genom bankintegration. Väldigt snygg app och sänker verkligen ribban för folk att komma igång. Kostar 500 kr per år, men gör att man inte behöver tänka på det. Bara till iPhone dock.

Inget avsnitt idag?

1 gillning

Jo, ligger tyvärr lite efter. Youtube är klar nu och de andra sakerna kommer efterhand ikväll:

Ett galet stort tack till dig som var med och bidrog till veckans avsnitt. :pray::heart:

11 gillningar