Tja, iofs… Det kanske är en yrkesskada att inte se det som problem. ![]()
Det är väl drygt 15 år sedan man kunde ansöka om ”Friår” mot 85% av A-kassan.
Det var väl en hel del personer som nappade på det erbjudandet, bl.a min hustru.
Som jag minns det var det en fantastisk förmån att bara kunna släppa arbetslivet under 12 månader och göra något helt annat.
Min hustru hade vid det tillfället jobbat inom barnomsorgen i mer än 25 år och var rätt sliten men lyckades hämta kraft under friåret och blev en helt annan människa fylld av energi när hon återgick till arbetet.
Det beror på hur man är som person tänker jag. Jag mår bäst av att tänka och se till att saker funkar, utveckla människor i grupp och som individer. Det är svårt när man är ledig.
Jag har varit föräldraledig men inte tyckte det var superkul, jag har haft thaimouter och fokuserat på träning medan barnen gick i skola, och det har varit underbart. Men…jag mår bäst när jag får jobba, se människor, utveckla dom och verksamheten och samtidigt känna att man faktiskt gör något bra för världen 
Och jag fick jobb på förskola tack vare att en anställd sökte/fick friår beviljat
Guld värt för mig då som ung.
Läsa till några kurser så jag blir marinbiolog
Hade jag inte haft hemmaboende ungdomar så hade jag dragit på en jordenruntresa med frugan om hon hade samma möjlighet.
Men i dagsläget så vet jag inte vad jag skulle göra istället för att jobba?
Min definition av att resa enkelt är inte att åka till Kanarieöarna all-inclusive i 6-12 månader. Tvärtom. När du reser och planerar från en dag till nästa är det mängder av nya problem som måste lösas. Transport, boende, mat, aktiviteter, inresekrav, visum, språkförbistring, ekonomin osv. Man reser aktivt och det är något helt annat än att vara ledig hemma på sommaren några veckor.
Vad man vinner är att man får distans till sitt vanliga, ofta inrutade, liv. Man blir bra på att snabbt lösa knepiga oväntade problem som dyker upp. Man blir mer självständig och beredd på att ta konsekvenserna av sina handlingar. Man blir bättre på att planera. Ja, man växer som person helt enkelt. Det är min erfarenhet i alla fall. Jag var borta i 2,5 år utan att ha en färdig plan från början. En fantastisk tid.
Bästa! Tiden på Tjärnö är ett fantastiskt minne från studietiden 
Nej. Livet är att arbeta
Ursäkta, men det låter väldigt tragiskt.
Det finns hur mycket som helst som man kan fylla sin tid med. Böcker, filmer, serier, podcast, musik, spel m.m. Eller träning, umgås med familj eller vänner.
Om du vill ha problem eller utmaning, så skaffa dig nya skills och lär dig något nytt. Kan vara vad som helst, från att lära dig nya språk till att lära dig att måla.
Eller skapa något. Som programmerare har jag tusen idéer på olika projekt jag skulle vilja jobba på. Eller varför inte designa ett brädspel eller bygga möbler?
Eller skapa något. Som programmerare har jag tusen idéer på olika projekt jag skulle vilja jobba på. Eller varför inte designa ett brädspel eller bygga möbler?
Detta är att jobba. Jobba innebär att du bygger saker för andra. Bra jobb innebär att du bygger komplexa saker för andra under svåra förutsättningar. Människan är inte skapt för att ha det bra. Varför tror du att övervikt, psykisk ohälsa osv ökar med välstånd? För att vi mår inte bra av att ha det bra. Vi mår bra av att lösa komplexa problem i grupp med andra under svåra förutsättningar:)
Jag förstår dock att folk vill tro att om dom hade haft mer fritid hade denna tid används till bra saker. Men det som faktiskt händer när vi får mer tid är att vi kollar på netflix och äter chips i soffan. Det är en enorm skilland på vad vi säger och vad vi gör. ![]()
Mvh
Fredrik
Komplexa problem menar jag (nästan) aldrig uppstår inom omsorg och utbildning,
Som lärare har jag komplexa problem nästan hela tiden!
Jag läste ditt senare inlägg och förstår vad du menar, det kanske inte känns som “ett problem” när det är så hela tiden.
Människan är inte skapt för att ha det bra. Varför tror du att övervikt, psykisk ohälsa osv ökar med välstånd? För att vi mår inte bra av att ha det bra.
Det håller jag inte med om. Jag skulle vilja beskriva det precis tvärt om. Att det ökar med dålig ekonomi.
Då har du fel. Övervikt hör ihop med välstånd sen kanske det inte är jämt fördelat, dom absolut rikaste kanske har bättre fysik än medelrika. Men för att bli fet måste man först ha ett överskott av mat. När vi får överskott av mat värme osv allt som är välstånd. Ja då sätter vi oss i soffan med en påse chips och kollar netflix.
Vi är kära i tanken om fritid. Men när vi får den fria tiden använder dom flesta av oss den ganska destruktivt.
Mvh
Fredrik
Kallas föräldraledighet?
Detta är att jobba. Jobba innebär att du bygger saker för andra. Bra jobb innebär att du bygger komplexa saker för andra under svåra förutsättningar. Människan är inte skapt för att ha det bra. Varför tror du att övervikt, psykisk ohälsa osv ökar med välstånd? För att vi mår inte bra av att ha det bra. Vi mår bra av att lösa komplexa problem i grupp med andra under svåra förutsättningar:)
Jag har dussin av projekt som endast är till för mig, så nej att programmera och skapa något måste inte alls vara jobb som du ser det.
Att tro att jobb är det enda sättet man kan införa svårigheter i sitt liv är också inte sant. Att bestiga Mount Everest är exempelvis väldigt krävande, men att göra det är inte ett jobb.
Människan är inte skapt för att ha det bra. Varför tror du att övervikt, psykisk ohälsa osv ökar med välstånd? För att vi mår inte bra av att ha det bra. Vi mår bra av att lösa komplexa problem i grupp med andra under svåra förutsättningar:)
Det är en paradox att vi hela tiden strävar efter ökad bekvämlighet, ofta via mer pengar, men när och om vi når fram kan vi dö av tristess. Så visst har du en poäng. Kanske vore det en bättre formulering att säga att vi inte mår bra av att ha det för bekvämt. Livet måste bjuda på lite motstånd för att det ska vara värt att leva. Det behöver inte vara så dramatisk saker. Men att överkomma svårigheter är att leva.
Att lösa komplexa problem i grupp gäller en del, men inte alla. Extroverta vs introverta. För oss som art är det tur att vi finns av alla sorter.
Jag själv har fantiserat om detta en del, men befinner mig inte i ett läge där det passar livspusselmässigt de närmsta åren. Däremot tror jag det kan vara bra att ta pauser som är längre än en vanlig semester för att utforska andra delar av sig själv. Visst, man kan skjuta upp allting tills man är helt självförsörjande, men jag tror marginalnyttanv av ett års ledighet mellan två arbetsperioder är högre. Man behöver helt enkelt ledigheten mer då, tror jag iaf.
Om jag själv tog ett år ledigt så skulle jag vilja göra flera saker. Dels skulle jag gärna flytta utomlands en period. Kanske till Spanien, eller Grekland. Pengarna räcker för det första längre där om du är lite smart. Det ger också en chans att kombinera fördelarna med resande, dvs att uppleva nya saker, med ett stabilt boende som du kan göra andra saker utifrån.
Hade jag flyttat till tex Spanien i 6-12 månader hade jag först studerat språket där (kanske kan man få studiebidrag av CSN?), jag hade försökt träna regelbundet som du skriver. Det hade räckt gott som jobbliknande aktivitet, sen hade jag levt ett turistliknande liv och lärt mig om staden och omgivningen. Om jag inte haft lust att studera språket så hade jag bott där och arbetat på något skrivprojekt. Kanske en bok, eller kortare artiklar som jag försökte sälja in.
Då har du fel. Övervikt hör ihop med välstånd sen kanske det inte är jämt fördelat, dom absolut rikaste kanske har bättre fysik än medelrika. Men för att bli fet måste man först ha ett överskott av mat. När vi får överskott av mat värme osv allt som är välstånd. Ja då sätter vi oss i soffan med en påse chips och kollar netflix.
Vi är kära i tanken om fritid. Men när vi får den fria tiden använder dom flesta av oss den ganska destruktivt.
Mvh
Fredrik
Nej, det räcker med dåliga matvanor, chips, öl osv inte ett stort överskott.
Jag vet många som gör annat på fritiden än att använda den till destruktiva saker.
Känner faktiskt inte någon som gör som du beskriver.
Att tro att jobb är det enda sättet man kan införa svårigheter i sitt liv är också inte sant. Att bestiga Mount Everest är exempelvis väldigt krävande, men att göra det är inte ett jobb.
Okej det kanske bara är en språk förbristning här. Jag tror vi menar samma sak. Arbete och jobb är inte samma sak. Jag arbetar med att bygga hus men jag jobbar på mitt eget hus.
Men jag håller med du gör något svårt och jobbigt behöver inte vara pengar inblandat. Men att ha en chef eller kund gör att du jobbar för andra vilket skapar större tillfredsställande. Men skulle aldrig rekommenderar någon att byta bort sitt arbete. Det är dåligt för individen på långsikt och det är dåligt för samhället. Folk måste gå till jobbet mer inte mindre.
Mvh
Fredrik
Nej, det räcker med dåliga matvanor, chips, öl osv inte ett stort överskott.
Jag vet många som gör annat på fritiden än att använda den till destruktiva saker.
Känner faktiskt inte någon som gör som du beskriver.
Du måste först producera kalorierna innan du kan äta dom. Sen om det är i form av öl eller chips är orelevant. Du måste ha tillgång till mer kalorierna sen måste du äta dessa kalorier och sen måste du röra dig mindre än du äter. Allt detta är välstånd att ha tillgång till mer energi än man gör av med är rikedom. Annars blir man inte överviktig.
Sen skulle jag säga att det mesta folk i stort gör på fritiden är destruktivt. I stort dricker vi sprit ser på film och gör andra dåliga val. Smarta telefoner får majoriteten av vår uppmärksamhet. Katt videos och vuxenfilmer är vad som komsumeras. Sen gör inte alla detta men människor i stort går inte på gymmet och läser böker på bibloteket. Där är det oftast folktomt det är i soffan med mobilen i handen stora delen av fritiden spenderas.
Mvh
Fredrik