Ledig ett år av ditt liv - mitt i livet

Det är ingen dålig tanke att grotta ner sig på plats. Ligger man still på samma plats krävs mer av eget driv tror jag. Annars är det lätt att skjuta upp saker till morgondagen. Förflyttar man sig regelbundet och saknar en fast plats att utgå ifrån tvingas man till att ta initiativ. Det kan vara en bra spark i baken.

Sen får man vara beredd på att det blir vardag överallt. Även i Spanien blir det vardag med samma frukost på samma tid varje dag och flera andra rutiner som upprepar sig för att de har visat sig fungera bra. Det är inte säkert att man orka hålla diciplinen att jobba på sitt skrivprojekt som det var tänkt. Men vi är olika som personer. Det fungerar säkert för somliga.

2 gillningar

Jag har full möjlighet att när som helst vara ledig 1 år om jag vill. Egenföretagare med uppbyggd buffert i bolaget för att kunna betala ut full lön i 12+ månader.

Under åren jag har varit egen har jag i perioder varit ledig 3-6 månader åt gången, har rest en del under denna tiden, men väl hemma blir jag fullständigt tokig på att jag inte vet vad jag ska göra.

Visst det kan va gött att vara ledig en stund, men har man inget planerat och man “bara ska vara” så är det bättre att jobba i min mening, förutsatt att man tycker jobbet är roligt.

Har bott utomlands flera år på olika kontinenter. Allt blir vardag, och dessutom ganska snabbt!

5 gillningar

Möjligt att det är så i ditt umgänge. Men för mej är det helt främmande det du skriver och stämmer inte alls skulle jag vilja påstå.
Men vi rör oss förmodligen med helt olika människor och miljöer.

Däremot har det hänt att jag gått in i affären i områden där boende har sämre ekonomi och kan känna igen de personer som du beskriver om man sneglar på hur dom ser ut och vad dom handlar.
Men att dra alla över en och samma kam skulle kännas fel då dom flesta inte lever i den miljön.
Brukar också känna ett obehag över att jag kan sjunka så lågt så att jag har den inställningen mot människor jag möter.
Därav så undviker jag gärna dessa affärer och ställen.

Alltså… om du har en plan eller ett önskemål för ditt lediga år så skulle jag säga att det är en jättebra grej att satsa på.

Annars skulle jag hellre tipsa om att prioritera att lägga extra tid, pengar och energi på att designa livet och vardagen så att du har ett bra liv. Nu.

Hur kan du få in goda, hälsosamma vanor och rutiner i din vardag? Hur kan du göra för att växa och utvecklas i livet? Hur kan du göra för att känna att du får både utmaning, utveckling och avkoppling i livet? Nu.

Om du behöver en liten lucka i vardagslivet för att styra upp allt så att du kan leva det liv du vill så är det kanske bra med lite ledighet en period.

Livet är det vi lever. Nu. Inget vi ska känna att vi behöver vara lediga ifrån.

”Alla dessa dagar som kom och gick - inte visste jag att de var livet.” -Stig Johansson

:hugs::heart::hugs:

4 gillningar

Var nära att göra det nyligen. Var på g att plugga kinesiska heltid i ett år på universitet i Shanghai för att bli riktigt bra.

3 gillningar

Facebook skulle inte vara ett av världens största företag om jag hade fel. Sen finns det såklart avvikanden exempel i samhället håller jag med om till 100%. Men i stort så hanterar inte vi människor som grupp vår fritid på ett bra sätt.

Dom flesta använder sin tid till netflix i soffan samtidigt som dom kollar instagram. Även en av dom största förespråkarna i denna tråd till att ta lång ledig håller med. Man måste ha problem kör du allt bekvämt blir det rutiner, vardag och destruktivt väldigt fort. Vi människor är bara inte jätte bra i stora drag på att hantera fritid :slight_smile:

Sen måste man separer lite vad man menar med välstånd och rikedom. Jag menar att alla idag levande personer i sverige idag har ett högt välstånd och ett rikt folk. Sen är vi ju fattigare än Elon Musk men fortfarande tillgång till mer mat än vi behöver. Man kan inte bli överviktig på underskott av kalorier det är en matematisk omöjlighet.

Jobb behövs för att individen och samhället skall fungera. Arbete är grunden till allt välstånd vi har omkring oss. Arbete är grunden till allt gott :slight_smile:

Sen finns det bra och mindre bra arbeten. Och som någon skrev bättre att se till att allt funkar i vardagen istället för att drömma sig bort. Gillar du inte jobbet? Byt. Mycket enklare lösning på samma problem

Mvh
Fredrik

1 gillning

Hur ser din familjesituation ut? Hur gammal är du?

Hade jag varit 20 och singel skulle jag rest och försökt starta ett digitalt bolag.

Hade jag varit 40 med hemmaboende barn så ska väl de gå i skolan och då skulle jag stöttat familje, startat firma hemifrån, tränar och fixat huset.

Hade jag varit 60 skulle jag ställt upp som barnvakt så ofta jag kunde då mina barn antagligen varit mitt i karriären.

5 gillningar

4månader i alperna, jobba som skidlärare, bartender, hotellpersonal när det passar
4 månader i solen, jobba som bartender, hotellpersonal, dykinstruktör när det passar.

1 gillning

…och 4 månader hemma med gipsad fot och dykarsjuka? :wink:

(försöker bara få ihop matten)

4 gillningar

lever och skavsår lär behöva viloperioder mellan.
Antog att man själv får komma på något mellan säsongerna…

2 gillningar

Vi tog ledigt 6 mån ”mitt i livet” efter att ha fått lite påminnelser att livet inte varar för evigt och bäst leves i nuet och inte enbart i framtiden :slight_smile:

I vårt fall stack vi ut och reste. Värdefullt eftersom när stress och måsten är bortom horisonten så är det betydligt lättare att hitta vad som egentligen är viktigt för en. Det hjälpte oss att forma livet och har ganska väl följt de tankarna de senaste 20-25 åren.

Såklart behöver man inte ut och resa, utan bara helt enkelt göra något man vill göra :slight_smile:

5 gillningar

Ja, helt riktigt. Det är därför tur att det är så få som har förstått eller vägrar förstå vad livet egentligen handlar om.
Jag menar då att bryta normer samt inte bli lurad med 40-40-40 blåsningen.

5 gillningar

Det är ju dock en annan fråga. Håller med om att det ljugs mycket i samhället. Men håller inte med om att lösningen är att glassa runt på stränder utan ansvar eller skyldigheter :slight_smile:

Men absolut systemet skulle behöva en stor översyn

Mvh
Fredrik

Vad är problemet om

1. Du själv tjänat ihop pengarna för ledigheten
  2. Du hittar en ny mer produktiv framtid
  3. Som gör att du mår bättre med mindre risk för sjukdom och då slippa ligga samhället till last
    ? :thinking:
2 gillningar

Vad man gör av sina pengar är inget jag sagt något om.
Om syftet är att ta ledig för att hitta ett nytt bättre jobb så snart som möjligt är en annan sak.
Att vara ledig 1 år skulle minska risken för sjukdomar har jag aldrig hört talas om?

Det blir en massa antaganden du gör ovan jag kan skriva om det.

Att byta ett dåligt jobb mot ett bra jobb på så kort tid som möjligt är bra för alla parter. Att bara allmänt glassa runt i årtal är dåligt för alla inblandade. Sen kan man ju göra det ändå men skulle aldrig rekommendera det.

Mvh
Fredrik

Nej det hänger ihop. Jag märker att du har fördomar. Det är nog få som gör som du skriver, det är nog att se på saken väldigt enkelt.

6 månader.

Både jag och min fru vantrivdes med liv & jobb så till den grad att vi båda var på väg in i beryktade väggen och med 60 h arbetsveckor. Inte hållbart.

Hur hittar man tillbaka till vad man vill och kan göra på ett bättre sätt?

Hur hittar man tillbaka efter stor sorg när nära och kära gått bort alldeles för tidigt i livet?

För oss var det en life saver så här med drygt 20 år i backspegeln :wink:

Du uttalar sig så säkert men helt utifrån dina egna referensramar och verkar inte riktigt kunna tänka dig in i att andra människor kan ha helt andra upplevelser som gör att de behöver fatta andra beslut.

Bara för du tycker det är waste of time så behöver ju inte alla tycka det, eller hur?

8 gillningar

Inga fördomar alls att överviken ökar att skärmarna tar över våra liv och att folk inte förverkligar sig själv när dom är lediga. Är bara en observation av verkligheten även om den inte är 100%. Så stämmer den i stora drag att folk sitter på instagram mer än på gymmet:)

Och ser inte hur mindre jobb skulle lösa problemet med pensionerna? Måste väl om något göra problemet större om fler jobbar mindre?

Mvh
Fredrik

Har som sagt aldrig sagt att det alltid är fel. Har sagt att jag aldrig skulle rekommendera det. Sen att ni bytte jobb från ett dåligt jobb till ett bra jobb är väl jätte bra? Nu pratar vi om att sluta på ett bra jobb för att vara ledig i ett år bara för ledighetens skull. Man blir inte lycklig av att vara ledig det är allt jag säger. Och majoriteten av oss hade använt ledigheten till instagram och netflix tyvärr.

Ser bara inte att det finns något positivt i att sluta ett bra jobb för en oklar anledning. Unga människor behöver jobba hårt medans dom orkar för att bygga upp en stabil grund för sitt framtida jag. Detta är allt den här bloggen handlar om egentligen. Gör rätt idag för att leva av det imorgon.

Mvh
Fredrik

1 gillning

Nä det kan jag hålla med om. Men det är kanske det oklara man först ska gräva i så att det är rationellt och sedan - om man tar ledigt - se till att man använder tiden på ett bra sätt. Det är ju lite fundamentalt att man inte soffa-slöar bort ett år :slight_smile:

1 gillning