Leka och experimentera i råvaror, ny supercykel?

Nu när aktierna står på topp och räntorna inte ger något blir jag sugen på att lära mig mer genom att leka och experimentera lite i min lek- och experimenthink.
Det hajpas och snackas nu om inledningen på en råvarusupercykel.

Det lär bli ETF och certifikat . Säkert en del som tänker på liknade sätt och kanske kommit längre än jag och vill dela med sig av sina tankar.

1 gillning

Något särskilt du undrad över? Här är några saker att vara medveten om när man ger sig in i leken.

• Undvik hävstång
    Se till att köpa certifikat som handlas till 1 ggr häv så länge du inte är väldigt kortsiktig. Annars gröps din investering ur och du förlorar pengar i det långa loppet.

• Fundera på valutasäkring
    När man handlar råvaror så exponeras man samtidigt mot dollarn. Har dålig koll hur certifikaten ser ut nu för tiden men när jag investerade mycket i råvaror så kunde man välja mellan valutasäkrade och icke-valutasäkrade instrument. Det går naturligtvis att korta dollarn med via andra instrument.

• Se upp för Contango
    Ett certifikat följer en underliggande termin som alltså är ett löfte om en framtida leverans av råvaran till ett visst pris. För att undvika själva leveransen så rullas terminerna över automatiskt till nya terminer genom certifikatet. Här gäller det bara att se upp. Råvaror handlas ofta i contango. Det innebär att den närliggande terminen prissätts något billigare än en termin längre fram. Här ett exempel på olja som vid det här tillfället handlades i contango:

$40.52 Mars
$46.46 April
$49.12 Maj

Säg att certifikatet handlas till 100 kr när terminen rullas från mars till april. Då står ditt certifikat still i pris men den underliggande terminen steg just nära 6 USD. Det finns betydligt mer extrema exempel. I april förra året, när oljepriset gick negativt, skiljde det omkring 60 USD på den närliggande terminen och den därefter.

Den amerikanska oljefonden USO ägde så mycket som 25 % av hela WTI-marknaden varav ingen ägare ville ha en fysisk leverans av olja. En stor förklaring till varför oljepriset blev negativt då fonden dumpade terminer friskt till en marknad som befann sig i pandemichock.

3 gillningar

@Robert_G, tack för inledande tips till en novis runt certifikat.
Låter som det kan spara mig en hel del om jag undviker dom fallgroparna. Jag ligger nog lågt med Certifikat ett tag till då det kommer ta mer tid.

Hittade mycket nyttig info i denna tråd om alternativ till Handelsbankens fond. Råvarufonder

Jag testar med något som jag hoppas är en relativt långsiktig satsning och går in i:
en gruv-ETF, WMIN
samt en bred råvaru-ETF, LCTR
Så får vi se om det stämmer att vi bara är i början på en supercykel.

2 gillningar