Jag tror iofs att man drar åt svångremmen mer när den dagen kommer. Men visst kan det bli kräftgång längre. Men att det ska tokdyka tre år i rad är mer tveksamt. Då tror jag isf världen står inför större problem i ett så’nt läge (klimatkris, krig, väldigt mycket mer dödlig pandemi, apokalypsens fyra ryttare drar ut i fält etc).
Kan man fråga hur mycket pengar det är på ditt treårskonto
Absolut! För mig och min man räknar jag runt 32 tkr/mån och i 3 år blir det ca 1150 tkr. Jag är medveten om att avkastningen “bara” blir runt 10 tkr/år men samtidigt “köper” vi lite lugn och ro och behöver inte svettas om börsen går ner. Jag menar vem vill känna stress av att tvingas söka jobb när mna kanske är 60 år?
Ett alternativ kan vara 1 år på kontot med ca 1% ränta och resten i en räntefond eller en obligaton av nått slag.
Tja, jag tror att efter 3 år så går inte ALLT fortsatt nedåt och har man en bred exponering mot olika marknader/länder, så tror jag att något har lyckats bättre med att återhämta sig än annat och då får vi helt enkelt sälja av dessa och fylla på vårt 3-års konto med.
Vi har heller inte planerat att gå break even efter dessa år utan det finns en liten marginal som är till för att stötta (inte täcka upp för) det vi tappat i pensionsinbetalningar.
Jättebra idé som jag också funderat på om det kan funka OK, fast jag tänkte 5 år. I så fall kan den delen vara nån slags stötdämpare / bufferthink så att man fyller på den när allt är bra och använder den när globalindex avkastar under en viss gräns. Jag undrar varför inte nån sån uttags strategi var med då den här podden i nått gammalt avsnitt gick igenom massa andra invecklade strategier med golv och tak och så vidare. Möjligtvis för att den underpresterar pga att bufferten inte är investerad.
Kolla på bond tent också, mycket kontanter/räntor när risken för portföljfailure är som störst åren just innan och efter man slutar jobba, sedan ökar man successivt aktie-andelen igen allteftersom man blir äldre:
Michael Kitces och Wade Pfau är duktiga på det här. Det finns mycket att läsa om detta på deras sidor och som podcasts där de blir intervjuade.
Jag lyssnade lite på Kitces senast i förrgår. Han verkar ha en mer europeisk inställning till FIRE (och han bor väl i Skottland om jag fattade det rätt) än de andra amerikanerna så jag tilltalades av hans sätt att prata om FIRE generellt också.
Jag tror man ska utgår från det värsta scenariet vi upplevt i modern tid. Det kommer sannolikt upprepas.
Tar vi finanskraschen 2007. Så tog det ca 6 år innan man var breakeven om man placerade 2007.
Vad tror ni om följande. Ha likviditet/låg risk så man klarar sig i år. Resterande kapital 100% aktiefonder. Efter 8 år så använder jag mig av ca 70% av kapitalet i aktiefonder. Fram till 60 år. Då jag nyttjar tjänstepension.
Jag är i läget att jag skulle kunna gå i fire. Har pensionskapital vid sidan om. Utöver detta. Är idag högavlönad. Är 45. Skulle jag ta av avkastningen skulle jag behöva ha en avkastning på ca 5,5%/år.
Jag tänker att det är bra att ha marginal med mycket på konto. För att mitt psyke inte skulle klara av att ha för lite säkra pengar vid stora nedgångar. Sen tänker jag att man kan avvara en del till att köpa aktiefonder vid en nedgång på -40%.
Men jag har vridit och vänt. Tycker det är svårt.
Mycket intressant att ta del av era kloka inlägg.