Leva på utdelningar - dela erfarenheter

Och utdelande fonder/ETF:er hoppas jag också går bra :slight_smile:

Jag är genuint nyfiken på hur ni (inte @JFB som redan redovisat :slight_smile: ) som väljer att investera i enskilda aktier framför utdelande fonder/ETF:er resonerar.

• Vad ser ni för fördelar med enskilda aktier framför utdelande Fonder/ETF:er?

Stock picking är ju bevisligen svårt att lyckas med och det finns ju i min mening så många andra enkla/bra/mindre riskfyllda sätt att få utdelningar. Eller?

1 gillning

Jag investerar på 5 sätt: PB på S&P och SHB. Det ger en del förmåner och en del sociala sammanhang. Avkastningen har hitills inte riktigt imponerat.

Privat så investerar jag i aktier, utdelande aktier, utdelande ETFer samt billiga indexfonder.

De två senare är ju lite självspelande piano. Men pillet med de utdelande aktierna är lite kul just nu.

1 gillning

Vet inte om jag kan säga att det finns några fördelar direkt. Det är mer som en sport, hobby eller intresse. Det kan gå bra. Kan också gå mindre bra.

1 gillning

En fråga till er som pysslar med enskilda aktier med utdelning (@JFB, @MrHa, @AimHigher, @Oluf m.fl.)

Hur gör ni om ni köpt för utdelningen men sen så skenar kursen iväg? Plötsligt så är utdelningen låg men värdestegringen hög istället.

För egen del så omvärderar jag med jämna mellanrum och säljer av det som känns övervärderat och byter mot annat som känns rimligare prissatt eller låter kapital vila på sparkonton till jag hittar något som ser köpvärt ut. I praktiken en blandning mellan Buy and hold och lång Swingtrading.

Senast exemplet är Axfood som drog iväg nästan 40% på mindre än fem månader.

1 gillning

Lyxproblem, sitter still i båten.

2 gillningar

För min del är det lite olika beroende på vilken aktie det rör sig om. Jag har sålt av en del aktier där kursen har stuckit iväg och utdelningen inte har hängt med.

1 gillning

Jag är i dagsläget inte ute efter en viss procentuell utdelning. Jag köper aktier jag vill äga långsiktigt. Samtidigt är målet att själva utdelningen ska täcka mina löpande kostnader. Men om jag uppnår det med 3% DA eller 6% DA är inte av betydelse. Om jag inte lyckas med det med aktier så kommer jag fylla på med utdelande fonder/ETF.

3 gillningar

Ja lite liknande dig men jag är inte jätteoroad för att utdelnings%en sjunker i uppgång. Jag tittar på både utdelning på inköpspris och priset i nuläget. Det blir intressant att man ser bolag med 8-10% utdelning på ursprungspris och ändå bara delar ut 30-40% av vinsten :sweat_smile:

Men visst jag håller även koll på utdelnings% på nuvärdet för portföljen där jag siktar på att hålla det runt 4% eller så.

När det gäller kurs :rocket: så håller jag till den dubblats. Medvetet högt för att inte handla sönder portföljen. Då är ofta värderingen lite tokigt hög (men inte alltid) och jag brukar då sälja av 50% för att ta hem insatt kapital så att säga i poster 2-4 gånger (på samma sätt som vid köp) för att inte hoppa ur strax före ytterligare tjurrusning. Visst man missar alltid toppar och ibland blir de sista sälj på lite lägre nivå än första säljet. Sånt är livet :sweat_smile: Resterande 50% går in i permantet buy & hold.

De 50% jag plockar ut går in i nya innehav vilket hjälpt mig att bredda portföljen mer och mer, ibland sätter jag en del i räntefond om det trillar ut mer än köpelägena tillåter köp.

Om jag tycker det ser ut att bli få köplägen tex pga generell börshausse (dvs krävs rätt mycket nergång för att trigga mina köpkurser ens på de innehav som är närmast att triggas) så parkerar jag ibland i XACTHDIV och/eller VGWD för att inte vara ur marknaden.

2 gillningar

Helt ening. Tänkte mest på att “övervärderade” aktier tenderar att dyka så småningom. Kan vara vettigt att söka lägre PE eller mer diversifiering då.

1 gillning

Novo Nordisk typ :sweat_smile:

1 gillning

Vi verkar tänka väldigt lika kring detta. Att pricka toppar och dalar perfekt är ju i princip omöjligt. Att köpa och sälja ett antal ggr efter beslut mildrar effekterna rätt bra.

Kul förresten att kunna få diskutera i lugn och ro en stund :slight_smile:

1 gillning

Ja den har ju inte varit så rolig :scream::cold_face:

1 gillning

Jag vet inte om jag räknas som.en utdelningsjägare men har blivit av automatik bland mina enskilda aktier att typ 90 procent delar ut anledning? Gillar köpa väletablerade företag med en affärsmodel som.visat sig lönsam.

2 gillningar

Om jag hittar något jag anser passar in i portföljen så finns det pengar till det. Dels från sparkvoten på oftast över 60% samt att jag är i Stay Rich fasen och har därmed en bra andel i räntebärande sparande.

Gällande rusare har jag inte velat sälja. Har banker, (Avanza, Swedbank), Axfood, Investor som alla gått riktigt bra sen jag köpte, men enda jag anser är för högt värderat är Axfood. Inte sålt (än). Funderar fortfarande och möjligt jag inte agerar innan något händer med den.

2 gillningar

FI men inte RE då lr? Det är en trevlig period :slight_smile:

En annan får fundera i termer av ombalansering och återinvestering av eventuellt överskott på avkastning numera :tropical_drink::partying_face:

2 gillningar

Precis, inte gått RE än. Sagt att jag gör det senast 2030. Men det skulle kunna ske när som om saker i livet förändras.

Redan idag täcker utdelning mer än mina bolåneräntor. Tillsammans med ränteintäkter täcker de även skatt på ISK och schablonintäkter plus en del andra kostnader.

Edit: utdelningar återinvesteras, oftast för att diversifiera

1 gillning

Största fördelen är att du slipper fondavgiften. Väljer du att äga ett hundratal aktier och aldrig säljer blir den enda avgiften courtaget som sker vid köptillfället, men i princip har du då en egen ”fond” men med utdelning och utan fondavgift.

1 gillning

Eftersom jag fortfarande håller på att bygga min portfölj, så blir några innehav övervärderade, så har jag valt att sälja av. Nu senast såväl Axfood, Swedbank samt Tele2. Värdeökningen var så markant att det inte fanns någon anledning att vänta på DA på ngra hundralappar, så vinsthemtagningen satsades på andra innehav istället.

Tycker mig se också att aktier som delar ut två gånger per år kan vara “enklare” att göra så med, än exempelvis kvartalsutdelare eller årsutdelare.

1 gillning

Jag förstår att ökningen var kanske hög i %, men om du har utdelning på några hundralappar så verkar du inte ha några betydande belopp. Värt din tid att köra trading? Eller missförstår jag något?

Tycker personligen du gjorde ett misstag med Axfood, iofs hade du bara hade några hundralappar i DA så inte någon jätteposition, det är ju det enda aktiebolagen på marknaden inom dagligvaruhandel i Sverige. Samhällskritiskt + hyfsat utdelande = köp och håll långsiktigt i vått och torrt.