Leva på utdelningar - dela erfarenheter

Du besvarar inte min kritik. Min kritik var mot din missrepresentation av den kritik som framförs mot utdelningsportföljer. Det du beskriver vara kritiken är inte dne kritiken som finns.

Min kritik är att så fort det pratas enskilda aktier så kommer det “någon” in och säger att det är fel. Sen ytterligare en, och en till, osv. tills diskussionen om aktier kvävs.

Min spekulation var att jag tycker det är konstigt om man gillar helheten men inte delarna som bygger upp den. Men visst, det kanske var fakta mässigt fel av mig. Men det är definitivt så det känns när man försöker diskutera aktier.

Som tex. i denna tråden!
183 inlägg just nu. Handlar ens 20% om aktier?

Och du besvarar inte min fråga. Du framför diversifiering som huvudsakligt argument. Var går gränsen för diversifiering? Hur stor skillnad gör det på avkastningen om man täcker 10% eller 30% av ett globalt index?

Dessutom, det finns över 50 000 listade bolag globalt så inte ens Vanguards superbreda All World täcker ju mer än 7% av dessa men säkert 90+% av marknadsvärdet globalt.

Men det blir ju ändå trade offs, så hur långt ska man dra det för att det ska vara OK i RT communityn? :man_shrugging:

1 gillning

Nog så viktigt IMO :wink:

Det var inte det jag bemötte eller kritiserade.

Det var fortfarande din missrepresentation av kritiken mot utdelningsstrategier:

Detta säger inte “hard-core-allt-annat-än-index-köps-bara-av-idioter”.

Jag tror vi får göra en poll och se hur många av andra aktieintresserade på RT som upplever det så.
Jag upplever det så.

Sen är väl frågan hur många av oss som håller på med annat än index som egentligen är kvar.

2 gillningar

Jag har en idé som vi skulle kunna testa.

I trådar som denna som övergår från att diskutera vad TS önskade ta upp till att istället bli någon sorts joho / nähä-diskussion angående GI-fonders förträfflighet vs allt annat. Varför gör vi inte helt sonika som man brukar göra på nätet. De som vill diskutera kärnämnet gör just det. Kommer det nyfikna frågor från folk så svarar vi på dem också. Kommer det pekpinnar och inlägg som bara ska förminska, fördumma och verka till att trådarna dör så ignorerar vi dem. Don’t feed the troll och allt det där. Svårt men effektivt.

Personligen tycker jag det är roligt med diskussioner men inte när det enda syftet är att ha rätt och läxa upp / tysta ner de som inte följer normen. Om någon t.ex. vill hålla på med Crypto lr något annat som jag inte gör själv så är det väl helt OK. Vem har rätt liksom?

4 gillningar

Precis min poäng. Du upplever något som inte sägs.

Du vill inte höra kritiken i någon tråd mot utdelningsportföljer.

2 gillningar

Att du raljerar om VD skostorlekar ligger rätt nära att idiotförklara. IMHO

Du svarar inte på min fråga om var gränsen går för diversifiering.

Sen tror jag (OBS bara min uppfattning, ingen fakta) att du verkar ha svårt att se andras emotionella behov eller intresse av att göra något annat än det forskningsbaserade rätta med markandsviktat index med en del av sitt kapital.

Vi som individer gör ju olika val i livet, en massa suboptimala val högst sannolikt, så jag har svårt att förstå varför det är provocerande att göra något annorlunda med en del av sitt kapital. Det är ju knappast där slaget står för ett rikt liv.

Min utdelningsportfölj fungerar finfint för mig. Jag är medveten om att jag offrar något för att få något annat. Jag gör valet med öppna ögon.

Jag hoppar inte in i andras index trådar och driver någon tes om enskilda aktier. Tvärt om svarar jag alltid i linje med RT riktlinjen om index/robotar annat än TS ställer direkta frågor om något annat, men modererar ändå mina svar att huvuddelen av sparandet bör vara i index, utifall det låter som en person riskerar att hoppa i galen tunna.

Kan vi andra nu få försöka diskutera utdelande aktier i denna tråden?

Ingen noob lär missa missnöjet med strategin så det är väl bara vi redan förtappade själar som lär hänga här :sweat_smile:

4 gillningar

Det är inte relevant för min kritik. Du skiftar bara fokus nu. Jag tänker inte bemöta den frågan innan du har besvarat kritiken på ditt påstående om vad motståndare till utdelningsstrategier säger (och inte säger).

Jag har inga problem med det. Det jag har problem med är när emotionella aspekter läggs fram som om det är objektiva aspekter.

Ingen säger emot detta.

Ingen har heller sagt emot detta.

Det gjorde ni ju ifred till du påstod att kritiken från indexkramare mot utdelningsportföljer är något helt annat än den faktiskt är.

Jag upplever ofta att kritik mot utdelningsportföljer tystas ner med diverse nidbilder och påståenden om söndertrasning av trådar när det inte ens har förekommit något sådant.

Nä. Jag har fått nog av detta. Bara trams. Ingen har påstått att emotionella aspekter är objektiva.

@moderatorer två alternativ

1. Lås tråden så får den gå till historien som ännu ett misslyckat försök till att ha ett samtal om utdelningsportföljer

2. Rensa upp den så det är inlägg relevanta för TS frågor i topp inlägget som är kvar med tanken att kunna fortsätta föra ett samtal ”on topic” om utdelnings investeringar här. Lägg gärna en banner text i toppinlägget typ som nedan så att det är tydligt att innehållet inte stödjs av RT

OBS tråden handlar om investeringar i utdelningsportföljer som inte stödjs av RikaTillsammans

5 gillningar

Det har ingen påstått att någon gjort i denna tråd heller.

Det jag har påstått är att du missrepresenterade den vanligaste kritiken mot utdelningsstrategier på forumet. Något jag upplever du gjorde avsiktligt då du många gånger hört kritiken mot utdelningsportföljer.

Men visst för all del spela vidare offerkortet. Denna tråden var mer eller fri från kritik mot utdelningsportföljer och fortfarande är…

Jag vill ha tråden kvar. Jag ignorerar bara det jag inte är intresserad av.

I DENNA TRÅD DELAR VI SOM ÄR INTRESSERADE AV UTDELNINGSAKTIER VÅRA ERFARENHETER. Jag har betydande delar i breda billiga indexfonder också men det pratar jag om i en annan tråd.

15 gillningar

Hittade källan. Folk som investerar i fonder med utdelningsfokus har lågt ”performance gap”, alltså skillnaden mellan en investerings teoretiska avkastning under en period och utfallet som folk faktiskt får - vilket talar för att det fokuset faktiskt hjälper folk att hålla kurs över tid.

8:30 in i videon om inte länken hoppar dit automatiskt.

7 gillningar

Aha ligga oinvesterad med torrt krut och tajma marknaden :+1:

1 gillning

En uppmaning om att hålla sig till ämnet.

Dvs utdelningsaktier.

5 gillningar

Nu är det tyst i mobilen ett par dagar. Men den 29:e är det dags igen. :money_mouth_face:

Kanske köper lite billiga indexfonder denna gång. :nerd_face::heart_eyes:

2 gillningar

Funderar på att skapa en liten app som tar in fonder och fondinnehav och gräver fram listor på utdelningar som sen plingar varje gång ett företag i fonden gjort en utdelning som återinvesterats, och vad det motsvarar i mitt innehav. Två flugor i en smäll, indexrenlärigt och utdelningsendorfiner.

3 gillningar

Kan bli hundratals eller tusentals pling … hade fått ångest över alla notifikationer och därmed missat alla andra viktiga :joy:

The more knark the better.

1 gillning