Mitt val blir (OWL) BLUE OWL CAPITAL.
Snabbväxande alt-manager med hög och växande utdelning.
Nu 5% da som dom ökat 25% per år hitills.
Mitt val blir (OWL) BLUE OWL CAPITAL.
Snabbväxande alt-manager med hög och växande utdelning.
Nu 5% da som dom ökat 25% per år hitills.
Här kommer mitt bidrag.
Jag har en liten pott lekhink, ca 1-3 % av kapitalet, där jag brukar få loss de ca 5000-10000 kr vi behöver för att överleva som familj varje månad. Någon utdelningsaktie, räntekonto och lite swingtrade. Ser det som lite Hobby som jag lägger 5-10 min per dag på.
Det senaste åren har jag varit inne på norska Shippingaktier. Hauto är för tillfället min favorit. 30 % utdelning men HÖG risk.
Tråden rensad.
Har du några förslag på svenska utdelningsaktier med hög risk så man slipper källskatten och kan ha allt i isk?
Hur hög då?
Funkar preffar från fastighetsbranschen? ![]()
Finns inga liknande högutdelare i Sverige. Fastighetsaktier håller jag mig ifrån.
Jag kör utländska utdelningsaktier via KF så sköter Avanza att jag får tillbaka källskatten.
Finns inget tak ![]()
Högrisk, ja typ. Enskilda aktier är ju en bit från billiga indexfonder vad det gäller risk. Dessa aktier kör jag. Ger en skön pling-bomb-matta i telefonen över året. Du får hitta de svenska på egen hand.
Håller med. KF är bra. Enkelt och smidigt. Kvartalsvis skatt och Avanza sköter mecket med källskatten.
Varför inte KF? Varför låsning till ISK? Nyfiken… Det är ju samma skattenivå bara olika hanteringar. Jag ser bara fördelar med KF jämfört med ISK.
Tittar du på vwap på nått sätt innan du lägger en köp/säljorder?
Nä, jag gör en värdering på bolaget. En köpkurs och triggas den så köper jag. Köpkursen beror inte så mycket på historiskt pris men däremot på historisk värdering och förväntad vinst
Jag värvade några vänner till @SAVR och fick pengarna insatta på isk i enlighet med deras kampanj. Totalt rör det sig om 500kr, dvs inte särskilt mycket pengar. Därför jag funderade på någon utdelningsaktie på någon mindre lista med lite högre risk.
Det ger en ändå visst surr i magen om något bolag har en alltför stor del av portföljen, även om det är ett av de “rätta”.
(Jag har själv ett innehav på +28%)
Det är så mina egna tankegångar går också. Tycker det ger ett inbyggt upplägg av ombalansering när man har stor del vikt av utdelningsaktier.
Banksektorn har jag för avsikt att bygga upp i min portfölj också. Ett par svenska banker, ett par i Europa och möjligen någon kanadensisk på sikt.
Inte idag, men i veckan trillade HAUTO in med +15 tkr.
Den verkar kul. ![]()
Den är riktigt rolig. Och det har investerats en del även i lite “grönare” bränsle framåt. Kuriosa:
Inte från andra aktier utan från samma fond som du fick. Denna är mitt största innehav i min utdelningsportfölj med runt 40% av värdet.
Men vilken bank var det?