Leva på utdelningar - dela erfarenheter

Hur ser det ut totalt med aktiekapital + utdelning?

Kursen ser ut att ha gått ner runt 10% om året senaste 20 åren så vad jag kan se så totalavkastningen (kurs + utdelning) ganska magra 5% :man_shrugging:

1 gillning

Jag funderade på det men köper vanligtvis inte aktier med kortare än 3-5 års historik och man får ju inte riktigt det på splittar tyvärr. Men det var ju lite dumt i detta fallet :sweat_smile:

Jag personligen har ca. dubbelt så mycket i utdelning som den gått ner.

1 gillning

Jo men i % avkastning på insatt kapital per år?

Tittade närmare på det men det är ju mer av en stängd fond som investerar i skuldinstrument så inget företag i den bemärkelsen jag söker åtminstone :man_shrugging:

Oxford Lane Capital Corp. is a publicly-traded registered closed-end management investment company . It currently seeks to achieve its investment objective of maximizing risk-adjusted total return by investing in debt and equity tranches of Collateralized Loan Obligation vehicles

Lundbergsföretagen är en väldigt stor position i min portfölj.

Jag gillar att de sitter på bolag med mycket reala tillgångar.

Lite tråkig aktie att äga enligt vissa men jag gillar tråkigt :wink:

Låg utdelning men ett bolag jag tror kan vara rätt bra att äga även i svajiga tider på börsen då de sitter på bra med reala tillgångar i många av bolagen de investerat i!

2 gillningar

Pratar vi 10% eller mer?

Den är lite tråkig, men just därför den kom med. Vill ha något stabilt och mindre volatilt. Kommer öka i den över tid.

Här är en sida som jag tycker rätt bra för investmentbolag där man kan se substansrabattet, innehav per bolag uppdelat på noterat och onoterat, och även historisk substansrabatt.

Själv håller jag mig till de lite äldre etablerade investmentbolaget som tex Lundbergs, Investor, Creades.

1 gillning

Har ägt den ett bra tag men man får väl ha lite tålamod minst sagt. Medioker utveckling senaste åren och utdelningen är ingen höjdare den heller. Har redan en ganska rejäl post i Industrivärden så har övervägt att flytta Lundbergpengarna till Hufvudstaden istället

Har alldeles för mycket inom fastighet som det är och vill inte ha fler direkta investeringar där. Kommer med rätt mycket i LUND ändå.

Själv är jag dåligt exponerad förutom D-aktier, har bara Cibus och Castellum. Så får se om jag tar och sticker Lundbergkapitalet i en eller två mer renodlade fastighetsaktier. Nån gång måste de ju vakna till liv igen.

Creades känns övervärderad, gör det svårt att köpa in sig. Har lite Creades via indexfonder och Spiltans IB fond.

1 gillning

Jag har preffar, D-aktier och stamaktier i fem fastighetsbolag. Samt ett par i byggbranschen.

Sen är de även med i svenska indexfonder och andra fonder.

Känner att jag har tillräckligt. Jag lär väl tycka annorlunda när de återhämtar sig :sweat_smile:

Bra tipp. Kan kompletteras med FBIndex också om det är fastighetsbolag man vill ha lite av: fbindex

1 gillning

Trots att jag äger rätt många svenska aktier just nu 22st så är jag rätt koncentrerad i ett fåtal bolag såhär ligger fördelningen mellan mina 5 aktier med högst vikt av den totala portföljen som jag har med enskilda aktier. Rätt osexig portfölj men jag tycker om den :slight_smile:

Axfood 14.58 %
Lundbergsföretagen B , 14,48%
Investor, 12%
Industrivärden C, 9,93%
Holmen B, 6,9%

Det är inget fel att ha få aktier om de är de rätta :sweat_smile:

Jag försöker göra buy & hold och använder utdelning för att utöka i befintliga eller köpa på mig fler bolag.

Banksektorn har seglat upp som största bransch bland min aktier. Försöker köpa på mig annat som breddar portföljen utan att jag säljer sådant jag vill behålla.

Din koncentration är svår att bedöma då det beror på resten av portföljen. Hur stor andel utgör rena aktier?

Angående Axfood, har också den, men undrar hur den kommer prestera kommande 2-3 åren. Långsiktigt är det nog ingen ko på isen

1 gillning

Jo, substansrabbatten är bara 5%.

Tittar man historiskt så har bottnarna varit vid lite drygt 20% substansrabatt så man kan absolut försöka köpa den billigare. Jag har den sedan tidigare.

Sen kan man också notera att den för en 5-10 år sedan i medel värderades med 10-20% premium över substans, vilket var lite tokigt kanske och säkert byggde på deras onoterade del av portföljen där folk då kanske såg större värden än vad som registrerats i NAV.

Jag tycker de är rätt intressanta med 50/50 noterat och onoterat.
Men såklart ska man se till att köpa det på substansrabatt som man är bekväm med.

Från IB index sajten med Creades historiska substansrabatter …

1 gillning

Trodde den hade större andel i Spiltans IB fond men den är knappt märkbar inser jag.

0,54% medan Investor har 28%

Får titta lite närmre på den vid tillfälle

2 gillningar

De som är intresserade kanske kan dra igång en Utdelningar vs Index tråd någon annanstans så denna kan fortsätta diskutera det faktiska ämnet.

5 gillningar

Tyvär är tråden redan förstörd (som vanligt).

2 gillningar

Tråden kan repareras och här kommer mitt bidrag. Ponera att du har @SAVR och lyckas värva några kompisar så att du får femhundra kronor i värvningspremie. Du vill köpa utdelningsaktier med hög risk, vilket bolag väljer du?

2 gillningar