Lever alla som man lär? | Har ni verkligen 0-3 års pengar på sparkontot?

Om alla lever som lär? Nej det tror jag inte, jag gör det definitivt inte. Men det handlar lite om vilken risk man vill ta…

Ett exempel som jag gjort är att jag sålde en aktie med vinst vilket resulterade i relativt stor skatt som skulle betalas in. Sex siffrig summa, jag sålde i januari och skatten ska vara inne 1,5 år senare. Istället för att lägga dessa pengar på sparkontot så köpte jag samma aktie igen (på ett iskkonto) så att pengarna skulle jobba istället för att lata sig på ett sparkonto.
Aktien gick upp dryga 20% så va en bra deal.

Ska tillägga att min plan B var att spara ihop summan till dess genom lönen. Jag gjorde en kalkylerad risk, om det va rätt eller fel är upp till diskussion men under den perioden i mitt liv så va det värt det, bodde i billig ungkarlslya och kunde spara 70% av lönen.

Svaret på nästa fråga, Nej jag har mitt sparande på börsen. Jag tar risken på börsen
Tillägga att jag har inget sparmål, jag sparar inte till ett hus, lgh, bil etc. Ev stort inköp skulle vara en bil men då tar jag det när behovet uppkommer.

Obs jag har såklart ett sparkonto med 3-6 månader av löpande utgifter.

Med detta vill jag säga att allt hänger vilken ekonomisk risk man vill ta. Om det är värt risken att få sitt kapital att växa och kunna köpa en större/finare lgh än om haft pengarna på ett sparkonto. Men då måste man också vara beredd att kunna köpa en lite sämre/mindre lgh eller kanske vänta en längre tid.

1 gillning