Lever alla som man lär? | Har ni verkligen 0-3 års pengar på sparkontot?

Håller med Jan men skulle vilja utmana dig i det här med drömboendet. Risken med ”drömboende”:

• man väntar för länge att köpa-> priser går upp
  • man köper för dyrt när ett ”drömobjekt” dyker upp
    För mig är ett drömboende ett hus där man skapar ett drömboende. Det kan man ofta göra med flera sorters hus bara man är lite flexibel och ser potential. Försök att se utanför boxen och slå till med ett ok hus på läge som är rätt bra (måste inte vara perfekt läge- då finns det tyvärr för många intressenter). Försök att se det andra inte ser så kan boendet bli ett drömboende och en fra affär.
    Lycka till!
3 gillningar

Själv har man sällan kvar mer än någon tusenlapp i slutet av varje månad… Gör som en del andra här och fokuserar på time in the market.

Skulle någon större oväntad utgift ske så som i vintras köp av en ny elpanna för 100k så får man bara ta och nyttja värdepapperskrediten.

Funderar på husköp inom 5 år, men ser tyvärr idagsläget som risken att förlora avkastning pga att pengarna ligger utanför börsen som större än att en börskrasch sker…

1 gillning

Jag skulle bryta upp hans sparande i etapper. Vad är lägsta nivån för kontantinsats + buffert efter köp. Buffertspara upp till det. Efter det kan man ju sprida pengarna mellan investeringar och ökade buffert och kontantinsats, ifall han skulle vilja sikta på något annat än lägsta sorteringen på hemnet.

Superintressant frågeställning!

Jag har verkligen försökt att låta bufferten vara helig och orörd i tillräcklig mängd då jag inte bara använder min buffert för oförutsedda vardagsutgifter och cash flow, utan också som en slags stöttning gällande riskaptit för karriärsutveckling. Vill aldrig fatta beslut baserat på scarce mentality utan vara modig och framåtblickande.

Så i praktiken har jag en kalkyl på 3 år som är på havregrynsgröt-nivån som jag vill ha på bankkonto så jag vågar göra allt jag vill på alla andra fronter. Nu i våras så rånade jag för första gången den bufferten och tog 2/3 för att putta in i dippen när den låg runt -25%. Ångrar inte det då jag vet att bufferten var lite övergödd och det var ett gyllene läge att få lite extra skjuts i dippen, men nu håller jag på att göda upp bufferten igen till sina forna nivåer. Pay myself first för sparkvoten på börsen i globala indexfonder med låg avgift, sedan om det blir överskott så går det raka vägen mot buffertkontot igen tills bufferten är tillbaka i sin forna glans. :moneybag:

7 gillningar

Investera är som att åka buss. Man vet aldrig riktigt när man kommer fram.

6 gillningar

I’d trade it all for a little more

1 gillning

Ja inte vill man ha allt i kronor direkt. Vi har spridit ut det över SEK, EUR och USD lite baserat på vad vi förväntar oss förbruka framöver. T.ex. spenderar vi rätt mycket på resor inom Europa och då är det trevligt att ha andelen som beräknas täcka det i EUR.

1 gillning

Poetiskt! Tillåt mig expandera:

• Sparkonto är som att ta apostlahästarna. Det går långsamt, men om inget extremt händer vet du när du är framme.
  • Långräntor är som att åka buss. Det är snabbare, men beroende på trafikläge, huruvida dörrarna går att stänga idag och huruvida det snöat en millimeter under natten så kan det slå en halvtimme fel.
  • Globala indexfonder är som att åka tåg. I teorin är det snabbare, men du måste räkna med att du kan komma att sitta fast i Skövde i fyra timmar.

Ska du bara ett kvarter så bör du knalla. Ska du till Stockholm så är det nog ändå bäst att ta tåget (men räkna med försening). Ska du till Thailand måste du flyga, det vill säga lansera en världsrevolutionerande produkt och skala upp ditt kapital med riskkapital. Eller ha en rik farsa.

TILLÄGG: Att jaga högsta räntan på nischbanker är som att cykla. Visst, det går snabbare än apostlahästarna, men orka …

9 gillningar

Vill ha ~300tkr(1 års hus kostnader, inkl ränta och amortering) alltid på buffert konton, det ska räcka till det mesta oväntade problem, men när jag tror det ska komma en rejäl börs uppgång så kan dom åka in i fonder. (Och då bygger jag upp en ny buffert)

1 gillning

Japp! :nerd_face:

2 gillningar

Njae, mer som att dra på sig Lycrastället innan cyklingen: Det tar tid och alla andra skrattar åt dumheterna. :crazy_face:

5 gillningar

Jag också :grinning:

2 gillningar

Det är mental bokföring. Har inte överdrivet mycket likvid. Faktum är att jag har avvecklat bufferten då om ett plötsligt behov uppstår så kan jag sälja av lite fonder eller öka belåningen på radhuset. Alltid fullinvesterad då time in market ger mig bättre odds.

2 gillningar

De pengar som vi har satt undan till barnen som är 16/18 sitter på räntekonto, flyttade över vid ett bra tillfälle också

1 gillning

Jag och frun har sjukt mycket på sparkonto (just nu endast 1,5 % ränta). Säkert 5 årsitgifter.
Resten investerat i indexfonder.

Vi närmar oss vanlig pension. Inga hemmavarande barn.
Bostadsrätt.
10 år gammal bil.
Reser utomlands 2-3 gånger per år privat.
Rejält överskott som sparas varje månad. Sista tiden har hi resonerat mycket om: varför lägga undan hela tiden. Därför fet inköpsrunda (för oss i alla fall).

Planer att köpa:
Dyra sängar. 50k.
Renovering hemma. 25k.
TV: 20k.
Sponra körkort för barnen: 20 till 40k.
Datorer till barnen x 3. Köper några år gammal Mac, 8k x 3.
Årets sommarsemester: 40k.

Måste säga att det känns bra att minska ned på räntekontot. Och att bidra till BNP-ökning (ironi).

Tycker att dessa köp ändå ger viss glädje. Särskilt de 3 sista punkterna.

4 gillningar

Om alla lever som lär? Nej det tror jag inte, jag gör det definitivt inte. Men det handlar lite om vilken risk man vill ta…

Ett exempel som jag gjort är att jag sålde en aktie med vinst vilket resulterade i relativt stor skatt som skulle betalas in. Sex siffrig summa, jag sålde i januari och skatten ska vara inne 1,5 år senare. Istället för att lägga dessa pengar på sparkontot så köpte jag samma aktie igen (på ett iskkonto) så att pengarna skulle jobba istället för att lata sig på ett sparkonto.
Aktien gick upp dryga 20% så va en bra deal.

Ska tillägga att min plan B var att spara ihop summan till dess genom lönen. Jag gjorde en kalkylerad risk, om det va rätt eller fel är upp till diskussion men under den perioden i mitt liv så va det värt det, bodde i billig ungkarlslya och kunde spara 70% av lönen.

Svaret på nästa fråga, Nej jag har mitt sparande på börsen. Jag tar risken på börsen
Tillägga att jag har inget sparmål, jag sparar inte till ett hus, lgh, bil etc. Ev stort inköp skulle vara en bil men då tar jag det när behovet uppkommer.

Obs jag har såklart ett sparkonto med 3-6 månader av löpande utgifter.

Med detta vill jag säga att allt hänger vilken ekonomisk risk man vill ta. Om det är värt risken att få sitt kapital att växa och kunna köpa en större/finare lgh än om haft pengarna på ett sparkonto. Men då måste man också vara beredd att kunna köpa en lite sämre/mindre lgh eller kanske vänta en längre tid.

1 gillning

Det här med buffert går inte så bra, vi försöker att ha åtminstone en årsinkomst på ett sparkonto med hyfsad ränta, men - det dyker ständigt upp nya hål :slightly_frowning_face: Tvättmaskinen (+20 år) fick sönder… Bilen behövde nya däck… Oförutsedda medicinska kostnader (orkade inte vänta på offentlig vård)

Men vårat månadssparande på ISK (globalfond mestadels) rullar på… Känns i nuläget som det som ska prioriteras, även fast vi har generell låg tolerans mot risk. :grimacing:.

Bor dessutom i bostadsrätt, med i princip obefintliga lån kan väl tilläggas - så en extra “buffert” där på några årsinkomster om det skulle knipa.

Nej, vi har inget särskilt sparmål mer än att kunna täcka upp för sänkt inkomst vid pension. (Fi)Re är dock helt klart intressant, i alla fall för min del. Min make (som är huvudinkomsttagare) har noll intresse av ekonomi, så uppförsbacke bara där…

1 gillning

Ja mellanriskhinken blev nyss full så det borde vi ha enligt siffrorna i excel iaf. Men vi har sparat i högriskhinken under tiden… sen är det väl inte bara pengar på kontot iofs.

Vadå? Det är väl precis det bufferten är till för - när vitvaror går sönder, oförutsägbara utgifter m.m, så låter som det går bra med bufferten!

4 gillningar

Jag har inga större utgifter planerade de närmaste 3 åren så en buffert på sparkonto om ca 4 månadslöner i nuläget (mål = 6 - 8 månadslöner). Bor i BRF med ca 1,3 miljoner i lån och litet hus i Spanien utan lån. Inga barn. Hygglig utdelningsportfölj och fondportfölj, kanske skulle nå Lean FIRE om ca 10 år, vilket sammanfaller ungefär med pensionsdags… :upside_down_face: :sunglasses: :smiley:

Väldigt glad att ha min buffert nu när jag efter en arbetsskada blivit sjukskriven minst 6 veckor men troligen 8. Skönt att inte behöva vara bekymrad över att Försäkringskassan har ca 6 till 8 veckors handläggning på sjukpenning…

4 gillningar