Lever alla som man lär? | Har ni verkligen 0-3 års pengar på sparkontot?

Kort svar: förutom kända utgifter under kommande 1 år (ex. A-traktor åt äldsta dottern) så har jag bara en liten buffert på sparkonto.

Långt svar: Det blir trubbigt om man inte definerar vad “på börsen” betyder i detta sammanhang. Menas 100% aktier?

För mig är det drawdown-risken i kombination med förväntad/uppskattad avkastning som avgör hur mycket av mitt totala kapital jag har investerat.

Det finns enkel uppskattning# på hur stor max drawdown man kan räkna med jämfört med en riskfri portfölj (ex sparkonto). Det är halva volatiliteten delat med sharpekvoten, dvs 0.5 \cdot\frac{\sigma}{SR}. (Detta mått är ganska nära 1 års Value-at-risk)

För 100% aktier med förväntad riskpremie 7% och volatilitet 15% så ger det en drawdown på ca -16% från en riskfri portfölj (mao: nominellt är drawdown större).

Jag har allt, utom ovan nämnda buffert, i en allvädersportfölj där motsvarande drawdown-risk är ca -7%+ vilket gör att jag vågar ha mer kapital investerat, samtidigt som den uppskattade riskpremien är så pass hög att alternativkostnaden att ha pengar utanför marknaden känns onödig.

+ trots hävstång som ger högre uppskattad absolut avkastning än 100% aktier*

# Drawdown risk = portfolio volatility normalized by Sharpe ratio - Outcast Beta

2 gillningar