LF Sparmål 2050

Hej! Försöker se över min pension och ser att en del finns hos Länsförsäkringar i något som heter LF Sparmål 2050. Någon som vet mer om denna och om den är bra (för ändamålet dvs det är en del av tjänstepensionen som hamnar där)? Jag tycker den verkar good enough, men är ingen expert så vill gärna höra er aåsikter :slight_smile:

Finns ett svar här:

1 gillning

Så här tycker @Runnemo om LF Sparmål :wink: . Det går oftast göra det bättre själv :+1:

2 gillningar

Jacke77, tack för svar. Men hur mycket skillnad blir det egentligen? Avgiften är inte jättemycket högre än “minimum” (0,53% tror jag det är, och man siktar helst på under 0,4 som jag förstått det). Går det att kolla hur LF sparmål 2050 jämför sig med world index så man får lite bättre aning om hur “bra” den är? Fördelen som jag ser det är att jag själv inte behöver administrera även detta sparande utan det justeras (ombalanseras) automatiskt ju närmre pensionen jag kommer.

Detta handlar alltså om min tjänstepension/avtalspension dvs inte det jag sparar själv på Lysa/Avanza. Att placera tjänstepensionen verkar rätt mycket mer komplicerat än avanza/lysa, men rätta mig gärna om jag har fel.

emilv tack för svar, jag läste tråden du länkat till innan jag postade min egen fråga; tyckte inte det gav svar riktigt eftersom det i den tråden verkar handla om ett privat sparande, medan jag undrar avseende tjänstepension/avtalspension.
Privat sparande är (för mig) mycket lättare att omplacera etc än pensionsgrejerna, som verkar mer komplicerade att ändra, men rätta mig gärna om jag har fel.

1 gillning

Skiljer minst 0,30% i avg. Det är ganska mycket :person_tipping_hand:. Läs nogrant vad småspararguiden tycker om sparmål. Inte så avancerat sänka risken själv med en räntefond om 15 år eller 20 :person_tipping_hand::grin: .
Kan du inte flytta TP till Avanza ?

1 gillning

För KAP-KL/AKAP-KR så är förvaltningsavgiften 0.30% med en fast årsavgift på 65 kr om man placerar sin kollektivavtalad tjänstepension i LF sparmålsfonder. Kolla ditt avtal om du får rabatt också.

Om man jämför avgifterna (se bild) på sparmålsfonderna som har 100% aktier så har Länsförsäkringar Global Index haft en högre avkastning så man får själv utvärdera om den automatiska ombalanseringen är värt det.

2 gillningar

Får nog kolla om jag kan flytta till Avanza :slight_smile: Men du tycker alltså inte att det ens kan vara “good enough” med denna fond i tjänstepensionen om man i övrigt sparar i global indexfond? Och i så fall varför inte good enough? Gör 0,3% i avgift verkligen så stor skillnad?

Du borde kunna välja Länsförsäkringar Global Index i din nuvarande pension.

Här finns en räknare där du kan testa hur stor skillnad avgiften gör:

Lägg märke till att räknaren har flera flikar.

Du betalar avgiften varje år. Du missar också framtida avkastning på den avgiften som du betalar. Jag testade att mata in:

• Startvärde: 100 000 kr
  • Månadssparande: 0 kr
  • Sparhorisont: 30 år
  • Avkastning: 7 %/år
  • Fond A, avgift: 0,50 %/år
  • Fond B, avgift: 0,20 %/år

Slutsumman skiljde sig med 61 000 kr, eller 9,5 %.

2 gillningar