Shit pommes frites, tycker vi är strukturerade men det här verkar vara på en annan nivå ![]()
Många bra tips här!
Jag kan lägga till:
Låt varje barn (vi har tre stycken) ha sin egen tvättkorg. Tidigare sorterade vi all tvätt i olika tvättkorgar efter maskin (40° ljus, 40° kulör, 60° ljus, 60° kulör) men eftersom i stort sett all barntvätt samt mina kläder är 40° kulör var det mer logiskt att tvätta varje persons tvätt för sig. Barnen slänger tvätt i sin respektive korg varje kväll, och när den är full tvättar jag den. Sedan åker den rena tvätten in i torktumlaren, och sedan upp till en korg för påfyllnad till barnets garderob. Hinner man inte göra det hittar barnet lätt rena kläder i ”sin” korg.
Det steg som försvunnit var sjukt tidsödande: att sortera all den tumlade tvätten (när det var fyra personers blandade plagg) till rätt person!
Denna kör jag också. Jag har bara ett barn på 12. Men han har fått vika och lägga in sin tvätt i garderoben själv i rätt många år nu.
Vi ger våran tvååring uppgifter som inte nödvändigtvis hjälper processen, typ föra över saker i skålar
Var flexibel och acceptera att allt behöver inte vara optimerat.
Exempel, blir jag väckt av min bebis kl 4 på morgonen så åker jag och tränar innan jobbet. Jag kommer inte ha det bästa passet men det är betydligt bättre än att inte träna.
ååhh jag har försökt denna mentalitet. Går fan inte
Tidgiare med extremt flexibelt arbete och sömnsvårigheter. Varför inte lika gärna dra till jobbet kl 04? Spelar ju mindre roll. Men att ta sig ut ur sängen var en helt annan femma! ![]()
Tycker det är svårt nog att byta säng när nu äldsta kommer in vid 02-tiden och vi jobbar på att få henne att sova kvar i sin egna säng. Så vi har en madrass i hennes rum som man kan emigrera till. Men går inte heller det varje gång. Halvsovande jag och vakna jag är två helt olika personer som inte ska misstas mellan varandra! ![]()
Jag har alltid träningskläderna packade på kvällen och lutade mot ytterdörren för att minska motståndet. Mobilen sätter jag på laddning i andra delen av sovrummet så jag inte ska bli frestad till att ligga och surfa på morgonen. Min morot till att träna är för att axeln blev paj efter allt bärande under föräldraledigheten. Tränar jag inte så får jag mer ont. Sen pendlar jag tre timmar per dag så jag är väldigt motiverad på att ta vara på den lilla fritid jag har.
håll ut!
Här överlever vi livspusslet på att sänka kraven och förväntningarna, sänka krav och förväntningar och sedan sänka krav och förväntningar lite till. (NPF- familj)
Nu är barnen lite större, minsta är 9, så det mesta går som en dans i jämförelse med tidigare. ![]()
Jag vill inte påstå att vi har löst livspusslet, men en app för hushållsuppgifter (sweepy) som hela familjen har i sina telefoner, att vi föräldrar har sett till att ha arbeten med flextid, att vi köpte hus på samma gata som föräldrarna och att hålla reda på skolgrejer för varsitt barn och att dela på uppgifter lite efter vad man är bra på (han handlar mat och lagar mat/jag sköter ekonomin) verkar hålla oss flytande. Ett stort plus är också att vi bor i Norrbotten.
Vi “outsourcar” inget som vi kan göra själva. Jag längtar efter FIRE och han vill jobba för evigt.
Sheldon cooper skulle passa in på forumet emellanåt ![]()
Ja, vår åttaåring får ibland ta över vikandet etc själv (som del av veckopengssystemet). Det funkar bra om jag släpper på kontrollbehovet (vilket kan vara svårt).
Att enbart ha ett barn är i sig ett rätt smart life hack. ![]()
Jag såg en film i sociala medier där någon hade ett liknande system, men istället för ett uppritat cirkeldiagram hade vederbörande målat färgfälten på själva urtavlan. Det tänker vi också testa, genom att köpa en väggklocka på Ikea och skruva isär (om möjligt) för att måla minutfält på!
(Skickligt av dina barn att klä sig på fem minuter. Min åttaåring kan det möjligen, men för sexåringen kan det ta uppemot en halvtimme …)
Ja. Men tänker att ju fler man har desto viktigare att de gör mer själva.
Klart att ska man ha småbarn till att vika tvätt så får man va ok med att det ser ut som att småbarn vikt den. Men så är det också i ett småbarns garderob den ska va. Inte i ens egen. Och de lär ju sig inte vika snyggare genom att inte behöva göra det förns de redan kan.
Det kan vara just påklädningstiden och dåligt verklighetsinsikt som gör att vi ändå måste skynda oss på slutet nästan varje dag!
Vad är en bra bäddsoffa, finns det någon särskild/särskilda du tänker på. Låt mig gärna veta
jag köpte en extra tjock madrass så att Friheten kunde få överleva längre men vill så gärna ha ny soffa och jag har svårt att se hur vi utan bäddsoffa skulle kunna klara av att bjuda in till vårat compact living.
Och att bjuda in nära och kära och se fram emot är ett lifehacks som gör livet så mycket roligare♥️
Den vi hade var från IKEA, men den verkar utgått. Den hade riktiga madrasser i sig och det är nog det viktigaste. Själva soffan är sekundär. Skaffa en bra madrass och bäddmadrass till den bara.
Den dealen hade man ju gärna tagit, sköta ekonomin mot matlagning men vet att det inte är så för alla. Frågar man 100% på detta forum kanske 99% vill ha det upplägget…utanför not so much =)
-
Outsourcad städning (är sämst i sverige på det så för att hålla husfriden var detta ett måste) Ger mig energi att dra in dom pengarna 1-10 gånger om så väldigt värt det för mig
-
Låta barnen “jobba” med enkla saker som ogräsplockning, döda mördarsniglar o liknande
-
Bo nära vardagliga grejjerna som förskola, jobb mm
-
Bo i hus, gamechanger med småbarn att inte ha 3 trappor ner till barnvagn och upp igen o försöka hålla barnet sovande i en liggdel utan framgång
-
Bo i relativt nytt hus smidigt i småbarnsåren att inte ha några måsteprojekt utan kunna ta det på lämplig årstid och utan panikstress.
-
Aktivera sig i barnens aktiviteter där möjligt/lämpligt, man ger tillbaka lite till barnen o bygden till kostnaden aka vinsten att vara närvarande
-
Leasa bil istället för att köpa och mecka med verkstadsbesök, besiktning, tid att sälja på rätt sätt o rätt pris. Kostar säkert en slant mer än en ägd bil hade gjort men ganska liten skillnad om man räknar in värdeminskning och ev större reparationer samt räknar in en kapitalavkastning på det ej bundna bilkapitalet
OBS att man måste/bör gå på billiga leasingerbjudanden runt 3-4k/mån för att det ska stämma, ej uppåt 6-7k/mån.
Kul tråd! Tack för all inspiration ![]()
En grej som jag började med i år var transportlöpning. Tycker om att springa men alltid tyckt att det varit jobbigt att spendera tid med det när jag nyss kommit hem från jobbet ibland om man nu vill syssla med något annat. Istället springer jag till och från jobbet 3-4 dagar i veckan. Detta beror givetvis på hur långt man har till jobbet men har man möjlighet så är det ett grymt sätt att få träning under pendlingstiden och slippa spendera tid med det när jag väl kommer hem. ![]()
Det har jag. svarta strumpor only. Inget evigt letande efter andra strumpan. ![]()