Beställ varannan vecka istället så sparar du leveransavgift, en del har gratis leverans när du kommer upp i ett visst belopp ![]()
I ett hushåll med många barn:
-
Samarbeta med andra familjer för körning till olika (barn) aktiviteter. Gör ett schema eller ha en chatgrupp med andra föräldrar där ni gör upp om vem som kör. Det kostar inte många minuter att hämta/lämna några extra barn, men du sparar massor av tid på att helt slippa köra.
-
Ha dubbla tvättmaskiner och använd timerfunktionen som någon annan skrev.
-
Laga några extra potioner mat varje gång du lagar mat. Ät buffé av rester till lunch på lördag och söndag om det finns över.
-
Laga helgmiddagen tillsammans med barnen. Lyssna på musik och prata/umgås medans ni grejar i köket. Dessutom lär sig barnen att följa ett recept vilket gör att de kan ta ett större ansvar när de blir äldre.
-
Gör några veckomenyer (mån-tors) med tillhörande inköpslistor (tillräckligt många för att kunna rotera). Sortera listan i samma ordning som du går genom butiken. Blir nästan lika snabbt som en matkasse givet att du ändå behöver handla annat på ICA. Satsa på maträtter som går snabbt att göra i ordning. Involvera barnen för att slippa gnäll senare.
Vad är poängen med dubbla tvättmaskiner?
Det dubblar tvättkapaciteten ![]()
Jag har tre barn varav två tonåringar som tränar fotboll 5-6 ggr i veckan. Det blir en del tvätt…
Ena för vanlig tvätt å den andra för arbetskläder samt skitiga hojåkar kläder..
Mitt hack som gör att jag orkar i veckorna är att jag lagar mat bara ca 3 ggr/veckan, inte varje dag.
Å när jag lagar så lagar jag så att det räcker till övriga middagar och luncher. Gör att jag sparar massa i tid, planering/ tankeverksamhet, effektförbrukning samt att det inte blir rester över som slängs. Resterna som blir är inplanerade hela måltider. Önskar att jag hade infört det under perioden med ungar hemma och deras och egna aktiviteter som trasade sönder mycket…men då hann jag inte tänka utan laggade ständigt…
Flera saker som ofta blir lidande när livspusslet är tight är läsande, lärande och kontakt med vänner.
Jag ser till att få gjort alla dessa medans jag kör bil.
Ringa vänner, lyssna på ljudböcker och ta halvtimmas språkkurser är en planerad del av resan.
Nu kör jag mycket bil, så jag hinner alla. Men alla som har någon pendling kan fundera på om de kan hinna med minst en av dem. Eller något annat som är viktigare i deras liv.
Sätt en morgonrutin och håll dig till den stenhårt.
Från att jag väcker barnen klocka 07:00 till att vi går utanför dörren kl 08:00 så följer vi ett minutschema. Har gjort så i två år.
Denna extremt inrutade morgon gör att den är väldigt smidig.
Det var månader sedan det var tjafs på morgonen, eller vi fick stressa eller vi blev sena. Jag tror barnen uppskattar det också. Det vet exakt vad de ska förvänta sig.
Är frukosten inte uppäten klockan 07:45, så plockas den undan etc
Mitt tips där är att köpa bostad med fler sovrum än man behöver. Jag och sambon har inte sovit tillsammans på flera år. Småbarn är hopplösa med sovandet så vi kör varannan natt sömnbrist ungefär. Ungefär som just nu, dottern legat och skrikit i 2h.
samma här ![]()
Fast man kan ju vända på de resonemanget. Vad kostar en villa i Malmö? 10 miljoner? 30 min bort kostar det en tredjedel eller mindre. Man får ju jobba mer för att ha råd. Det är långt ifrån alla som har råd att bo nära sitt jobb.
Jag åker in 2 gånger i veckan, tycker det är en vettig kombo. Pendlingen blir min ensamtid och skönt att komma iväg lite. Visst hade det varit trevligt med kortare restid men inte värt flera miljoner extra.
Bra tips. Jag kan fylla på med en bra bäddsoffa om det inte är ett alternativ.
Det är olika med sådant här. Vi sover just nu med ”en knodd var”. Jag sover med lillen eftersom han vill ”pumma” konstant om han sover med mamma. Båda barnen sover fint hela natten och har gjort det hela tiden.
Grejer som underlättat enormt för mig är nog främst att tillåta mig själv att få kosta i relation till att göra livet smidigare för mig själv.
Lägga några extra tusen på den rakaste flygrutten utan byten? Absolut. Måste du byta flyg och det är en tid över 4-5 h? Taxi till hotell med några kvalitetstimmar sömn.
Mötet tog två timmar extra och lunchen försvann precis? Köpeslunch, snacks och kaffe levererat till kontoret. Inga problem.
Tunga väskor med dig från flyget? Hejdå buss. Uber/taxi here we go.
Tidigare har jag på en slags automatik alltid letat upp och valt det billigaste alternativet. Det är ju så ”man gör”. Sen jag har oljat upp skarvarna lite så kan jag lägga energin på sånt som faktiskt genererar värde för mig i antingen tid eller att kunna ge järnet på jobbet. Om man inte lever precis på marginalen så är det i min situation extra dumt att vara dumsnål. De där pengarna som jag försöker spara varje månad är ju faktiskt också till för mig och min livskvalitet här och nu, inte bara för ränta på ränta och det långsiktiga perspektivet. ![]()
#Bo nära skolan! Min dotter börja gå själv fram och tillbaka till skolan när hon var 6 år. Underlättar en del.
#Att dottern får välja kläder på kvällen innan så man slipper tjata på morgonen ![]()
Är ett möjligt perspektiv också att inte ”slentriankonsumera” så mycket? Om man mer generellt gör ”färre men bättre” saker blir det ju med ens rimligare att inte välja det billigaste. Ska man istället både ”maxa” och ”låta det kosta” blir det lätt dyrt.
Wow! Mer detaljer på detta? Hur gamla är barnen? Vi har dagliga konflikter med vår fyraåring både morgon och kväll. Tärande för alla parter.

Mindre aspergerstendenser hos oss. Mer åt ADHD hållet. ![]()
Inte mig du frågade, men jag ritade upp ett cirkeldiagram och satte upp bredvid väggklockan med de olika morgonaktiviteterna mellan 07:00 och 08:00 tidsatta så de synkade med minutvisaren. 07.00-05 klä på sig, 07.05-20 frukost osv