Lifehacks för att få livspusslet att fungera | Vilka är dina bästa?

Spännande, säg något mer? :slight_smile:

1 gillning
  • skippa “aktiviteter” eller åtminstone sådana som kräver en massa merarbete

• bo nära till allt

• bo i ett tryggt område med knökfullt av jämnåriga barn som dina barn kan umgås med

• städa bara det absolut viktigaste för att hålla hygienen. Att det ligger trav leksaker och prylar på golvet kvittar

• jobba deltid

• fönster behöver man aldrig putsa förrän man flyttar

• strunta i att träna eller gör något enkelt i hemmet eller runt området

• försök ducka andra föräldrar som vill ha lekträffar. Låt barnen leka med kompisarna som finns i närområdet istället

• skit i alla föräldramöten. De tar bara tid och energi

• se till att alla sover bra. Det är fullständigt oviktigt var och med vem man delar säng/rum med så många får så bra sömn som möjligt

• automatisera ekonomin helt

• inga krukväxter

• låga ambitioner i trädgården

• bo i hyresrätt eller nytt hus med obefintliga renoveringsbehov

• strunta i om kläderna har hål eller är lite smutsiga

• spara föräldradagar och ta många sommarsemestrar

• passa på att resa mycket och länge när barnen är små och inte går i skola.

• köp billiga barnkläder

• curla inte barnen

13 gillningar

Ja, jag har läst artikeln, men jag förstår fortfarande inte din poäng? :thinking:

Jag och Caroline har gått genom alla aktiviteter vi har i vårt gemensamma hushåll och vi har därefter delat upp dem enligt:

• Vad är effortless för mig att göra?

• Vad är effortless för Caroline att göra

• Vad är normalt för oss båda att göra?

• Vad kostar oss båda energi?

Sedan har vi fördelat alla posterna och då råkade “tvätt” hamna på Caroline tillsammans med ett antal andra aktiviteter, precis som ett antal andra aktiviteter hamnade på mig. I vårt liv fungerar det bättre än att jag ska ta varannan tvätt och Caroline ska ta varannan lämning och hämtning på träning. Vissa poster som ingen av oss gillar har vi också outsourcat.

Därefter har vi kollat - är vi båda okej med ovan? Eftersom vi är det så har vi gjort en överenskommelse om de olika ansvarsområdena som gäller tills någon vill göra om överenskommelsen.

Det är därför jag inte förstår poängen med artikeln?

9 gillningar

Framförallt jobbet, vi sparar EXTREMT mycket tid på att ha exakt 0 minuter i pendlingstid om dagen. Jag räknade vid ett tillfälle på vad det kostar att ha ca 30 minuter till jobbet. Det är en timme om dagen, 5 timmar i veckan, 20 timmar i månaden eller 200 timmar på årsbasis.

200 timmar på årsbasis är mer än en månads heltidsarbete… :scream: På 10år har man alltså jobbat mer än 1 år extra än alla andra. Det betyder 10 % mer resultat som minst. Lägg på lite ränta-på-ränta på det där så har man en bisarr utveckling…

2 gillningar

Det är ju denna delen i det hela som är det viktiga. Att man är överens om fördelningen. Och sen kanske göra en revision då och då. Intresse och hur lätt man tycker att tvätten är kan ju ändra sig över tid.

Själv tar jag på mig lurarna, går in i tvättstugan och sorterar berget med osorterad tvätt. Efter nån timmes poddlyssnade är tvätten sorterad och jag har lärt mig något nytt.
Vi dela på det mesta så båda känner sig trygga med att göra de flesta sysslorna. Då kan man göra lite extra när den andra är trött och behöver vila.

2 gillningar

Jag gör liknande med att jag alltid diskar och städar efter middagar. Sjukt skönt att stå och lyssna / kolla på något vid 01.00 plocka in i diskmaskin och diska. :slight_smile:

1 gillning

Hur många timmar är standby barnvakt? Jag menar barnvakten måste ändå låta bli att bestämma annat den dagen!

1 gillning

Ja, när det gäller jobb ska man satsa på ett men kan jobba 100 procent på distans. Det är så pass viktigt att det är värt att ta lägre lön och tråkigare/sämre arbetsuppgifter om det är vad som krävs för att kunna jobba mer hemifrån.

1 gillning

Kika på montessori, det finns mycket som små barn kan göra och lära sig! :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Artikeln är hopkokad av de kritiskt granskande genierna på Sveriges radio, baserat på en undersökning från Jämställdhetsmyndigheten. Alltså den myndighet som fick läggas ned efter varningar om usel arbetsmiljö (trots att myndigheten med nästan bara kvinnor i ledningen måste varit jämlikast av alla).

Det finns inget att förstå i artikeln.

För övrigt har jag och min fru lagt upp hushållet ungefär som ni. Jag är bra på, och gillar att laga mat, fixa det mesta på huset etc, då gör jag oftast detta. Hon är bra på massa annat, då gör hon det. Man behöver inte få jämställdhetsångest bara för att man gör olika saker.

4 gillningar

Jämställdhetsmyndigheten är inte nedlagd. Den var hotad av nedläggning en period. Det verkar dock som att våra politiker identifierat Jämställdhetsmyndigheten som ett ytterligare medel mot ”icke-integrationen” i Sverige.

1 gillning

Fan också. Aldrig kan man få vara lite glad.
:joy:

2 gillningar

Jag skulle spontant säga att politikens analys är korrekt. Om vi ska kunna tvätta bort alla dåligheter som idag finns i Sverige så är det här ett område som det behöver jobbas med. Om det däremot skulle finnas någon avdelning för ”medelklassfeminism” så känns det mer tveksamt om den behövs.

Om jämställdhet eller inte (räknat i antal diskade teskedar, blöjbyten eller däckväxlingar per capita) är ett resultat av välutbildade individers gemensamma fria val är det kanske inte så stor sak. Är det däremot kopplat till utländska, religiöst informerade, kulturella normer så är det ju däremot något som kan behöva hanteras.

OT:
Om du gillar fantasy och inte har upptäckt Brandon Sanderson rekommenderas hans serier. Då har du ett antal tusen sidor till klara! :muscle:

3 gillningar

Jag gillar 80/20 regeln eller att inte låta “det bästa bli det godas fiende”. Det finns en mängd saker som inte är viktiga som man kan dra ner ordentligt på i perioder.

Matlagning tar en enorm tid. Ibland tar jag efter norrmännen och kör mackor till lunch. Jag gillar inte att diska så jag undviker att bre smör med kniv eller hyvla ost med osthyvel. Majonäs är t.ex gott och nyttigt, mycket smartare förpackat och kräver ingen disk. Ovanpå det ett färdigskivat pålägg så man inte behöver dra fram knivar, skärbrädor, osthyvel o.s.v.

Laga mat utan disk i största möjliga mån. Jag kokar torsk samtidigt som potatisen och häller sedan i frysta grönsaker. Börja med potatisen och sluta med grönsakerna, så inget kokar sönder. Häll sedan i äkta smör eller steksmör så det inte blir torrt. Är min sambo borta käkar jag ur grytan när jag gjort ett par matlådor så jag slipper diska.

Pulverkaffe kräver inte massa filter och grejer. Finns en massa fördelar med pulverkaffe.

Storstäda en gång varannan månad. Däremellan bara plocka undan det som är ivägen och som stör ögat.

Ha 20 likadana tröjor och alla strumpor i samma färg. Sparar massa tid vid tvätt och man slipper tänka på vad man har på sig.

Jag har också flyttat närmare jobbet så det tar mindre än fem minuter att ta sig dit oavsett färdsätt. Från dörr till dörr.

Jag käkar medan jag jobbar och slipper raster på jobbet. Sparar in en dryg timme om dagen på det, men det är lite speciellt med just mitt jobb. Funkar kanske inte för alla.

Byt ut havregrynsgröten mot overnight oats så slipper du vänta på mikron. Byt sedan ut overnight oats mot bara oats (blanda havregryn, salt, socker, vatten kallt) så slipper du förbereda allt kvällen innan.

Om man har låg energi och inte vill göra något, bryt ner det i små steg och gör en lista över de små stegen så att du får en överblick. Sätt sedan på en podcast och ta en kopp kaffe medan du gör det tråkiga så slipper du uppleva skiten. Allt känns som en trevlig fika.

Få till ett bra avslut på arbetsdagen. Det är värt att stanna kvar någon minut och göra nåt trevligt eftersom det sista som händer på ett event präglar minnet av hela eventet.

4 gillningar

Min mamma sa alltid att bästa är om båda har ambitionen att göra mer än 50% vilket jag själv ofta tänker på i mitt eget förhållande.
Det är så himla ofta som diskmaskinen inte är urplockad eller tvätten är vikt men inte inlagd. Varje gång det sker är ju en potentiell konflikt och då är det faktiskt enklast att bara göra det själv och tänka att då gör jag väl mer än 50% helt enkelt.

2 gillningar

Just tidig tisdag morgon när det är 5% rabatt för pensionärer är det mysigt att träffa andra pensionärer och långsnacka i lugn och ro i gångarna utan att det kommer jäktande barnfamiljeshoppare och stör.

• Rör inte vår mys-tisdag!
4 gillningar

Inte i min butik, men jag hör vad du säger.

Min pensionärsfarsa spelar boule, just saying… :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Jag är en latmask när det gäller saker, som jag inte vill lägga energi på. Jag brukar numera beställa hem mat från affären en gång/vecka. Den extra avgiften är så värt det för mig.

1 gillning