Det är lugnt @Nestor . Viktigaste är för mig själv att jag är nöjd med riskspridningen i alla globala indexfonder
. Att göra något annorlunda är konstverk för min del ![]()
Det är riktigt bra riskspridning även om man väljer 100% Plus Allabolag Sverige index ![]()
Mitt huvudbry just nu är fördelningen aktier/räntor. Jag tror att en räntefond typ Splitan Räntefond ändå kan ge 5 procent nästa år och i mogen ålder känns det frestande att gå in i ett par olika sådana.
Eftersom jag inte har något akut behov av pengar bör samtidigt aktieandelen vara hög. I praktiken fungerar min ekonomi så här. Vi lever i stort upp våra pensioner varför nysparandet är begränsat. Däremot rullar fonderna på och vi lyfter inget från fonderna.
Som jag skrev tidigare:
Strunt i detta. Den som är intresserad kan ju själv gå in och läsa hela listan.
Det intressanta är väl din kommentar till 26,6 procent. Siffran indikerar ju att riskspridningen är riktigt bra.
Det är nog upp till var och en om man anser det.
Som jag skrev innan finns det mycket som talar för motsatsen. Det är exempelvis stor koncentration till ett fåtal bolag (7 stora bolag utgör 29% av SP500), stor sektor-koncentration (alla topp 7 i SP500 är i tech sektorn), stor lands-koncentration (65% USA i globalindex), och stor valuta-koncentration (via 65% USA, dvs USD).
Så riskspridningen i globalindex kunde varit bättre än den är just nu.
Hur skulle den se ut och vad baserar du det på?
(Diskussion på ämnet här: Invändning mot indexfonder: det är en risk med den stora koncentrationen till de få stora bolagen)
Jag konstaterar bara att koncentrationen inom en del “faktorer” (land/sektor/valuta/fåtal-stora-bolag) är stor för global index nu jämfört med hur det sett ut historiskt. Så riskspridningen borde därmed minska, vilket inte är önskvärt.
Vad man eventuellt ska “göra åt det” är svårt att veta. Frågan är om det finns någon lämplig systematisk metod man kan använda för att öka riskspridningen under sådana förhållanden?
En enkel tanke är ju att sätta någon form av tak, tex att ett land max får utgöra X % av portföljen. Men även om man skulle vilja tillämpa en sådan regel så krävs det ju att det finns någon fond som följer den, såvida man inte själv vill komponera ihop sin egen portfölj och monitorera och ombalansera löpande. Så frågan är om det finns några sådana fonder, som följer globalindex, men med vissa justeringar för att öka riskspridningen då koncentrationen inom vissa “faktorer” blir för stor?
Njae, inte så att det sticker ut jättemycket tänker jag.
Ja, det finns. Vi har en diskussion på ämnet här: