Lilla VW Golfen behöver bytas ut mot tex V60 | Hjälp mig tänka

Hej gänget! Kul att ha hittat till detta forum och det har blivit dags för mitt första inlägg. Min familj ska utökas snart (grattis till mig) och den lilla Golfen vi har är inte tillräckligt stor för det som tillkommer. Jag har bestämt mig för en Volvo V60 och har några frågor jag hoppas ni kan stötta mig i.

1. Jag har en budget på 300K. Jag har kikat på 2021 modell, under 7k mil, automat och en motor av modell 4. Frågan är om jag ska gå på Diesel eller Bensin? Kör ungefär 2000 mil om året och har tänkt att ha bilen 3 år.

2. Jag kommer finansiera bilen på billån. Har läst runt på forumet och det rekomenderas ofast inte. I min situation kräver det en större och säker bil ganska omgående och det får vara värt med räntan. Frågan är då vart och hur jag får till bäst ränta?

Tack för att ni har läst och hoppas att ni kan stötta! :grinning:

1 gillning

Grattis till dig som blivande förälder!

Två frågor:

Hur har du kommit fram till en budget på 300k om du behöver låna för att ha råd?

Vad är fördelarna jämfört med en Toyota för halva priset?

1 gillning

Tack och bra frågor Victor!
1.Det är en summa jag skulle kunna betala direkt utan att gå under. Väljer dock att ha pengar ute på andra investeringar.
2. Jag har en kompis som meckar volvo till en bra summa samt har den bilen en helt ok värdeminskning om jag kör ca 6000 mil på tre år.

2 gillningar

Äger du din bostad och har möjlighet att utöka bolånet? Det är oftast den billigaste lösningen?

Hur mycket räknar du att värdeminskningen kommer att vara? Det är riskabelt att förutsätta att den skulle vara lika låg som de senaste två-tre åren.

Grattis till bebisen!
Om du kört golf innan varför kollar du inte på en Skoda Octavia? Går ju att få en helt ny med 3 års nybilsgaranti för några tusenlappar till?
Du får en större bil vilket inte är fel när man har barn.

4 gillningar

Bensin. Har för mig att gränsen gick någonstans strax över 2000 mil för att diesel skulle löna sig. Iaf när jag köpte bil för 7-8 år sedan. Det var skatter som styrde då, så något kan ha ändrat sig.

Tycker tillsatserna för dieseln (ad blue) varit ett stort minus också. Fick byta behållare för 7000 spänn. Skulle jag köpt igen skulle jag ignorerat premiumsegmentet helt pga dyrare service och försäkring.

2 gillningar

Jag skulle säga bensin om du måste ha ad blue system. Moderna bensinare är bra snåla och med all avgasrening som kommer på köpet med diesel drar det både upp inköpspriset samt underhållskostnader.

Fördelen med diesel är att dom är starkare så ska du dra tungt osv gå på diesel. Sen säger även jag kolla på en nybil i samma prisklass.

3 gillningar

Yes har insett att det är det billigaste alternativet. Vi mellanlandar just nu i hyresrätt så det är inte aktuellt. Har du något tips på att få bäst ränta på ett så kallat “Billån”. Kör man förfrågan via hemsidorna eller ringer/besöker man banken och förhandlar?

1 gillning

Tack! Ja det lutar verkligen åt bensin nu

Ser att flera tipsar om Bensin. Det verkar bäst!

Välkommen @Shaq94 till forumet, kul du ville ställa en fråga.

Om jag får skifta fokus, så skulle jag hellre tänka på totalkostnaden över de kommande tre åren snarare än tänka typ budget på inköp. Det påverkar många gånger mer än själva engångsköpet.

3 gillningar

@Shaq94
Grattis till barn och därmed behov av större bagageutrymme. Kan bara hålla med @FdW om att kolla på Skoda Octavia. Kolla framförallt på hur litet bagageutrymmet i V60 faktiskt är.
Jag fick inte in min dotters rullstol överhuvudtaget i den.

2 gillningar

Ganska bra läge hos bilhandlare nu, finns en del begagnat på lager och har gått knackigt för bilhandlare i år :+1: Håller med föregående talare om att V60 II ser större ut än vad som faktiskt får plats i bagaget.

3 gillningar

Tack så mycket! Hmm jag förstår hur du tänker. Har du varit i en liknande situation där ditt tänk ändrat ditt val?

1 gillning

Ska till bilhandlaren till helgen. Ska kika på Skodan och V60! Tack för råden!!

Brukar vara bra på att pruta så hoppas det går vägen. Har du något tips angående ränta på billån?

Är utan bil just nu då jag insåg att den gamla kostat oss 10.000 kr i månaden i totalkostnad. Finns en del avsnitt på temat. :joy:

Samt alla avsnitt med @skogstomten i forumet:

En ointuitiv slutats var ju t.ex. att det var billigare för oss att sälja våra gamla Tesla MY och köpa en helt likadan ny. Hade man aldrig kommit fram till om man bara kollade på budget på inköpspriset och inte på faktiska totalkostnaden.

1 gillning