LinaLi leker med elden

Att belåna bostaden för att investera är en sak, att ha en 2.0 Hävstång på aktieportföljen kommer dock inte utan risker. Eller för att vara exakt krävs -38 % innan portföljen likvideras. Det LinaLi s beräkningar inte tar hänsyn till är volatilitet på börsen. Bara för att man har en stor hävstång betyder inte att man tjänar 2x avkastning. Börsen avkastar aldrig jämt och såldes ökar man mest sin risk och volatilitet i portföljen utan att höja den förväntade avkastningen nämnvärt. Men självklart går det bättre i bra tider med en sådan portfölj och väldigt mycket sämre i dåliga tider och med risk för att portföljen säljs av banken.

Jag skulle säg så här huslån investerat = Bra
2.0 Hävstång = Gambling

Men som vi alla förstått så har hon slått dövörat till, men jag hoppas mest andra tänker efter innan de belånar sin portfölj så här aggressivt och inte blir inspirerade.

Om att belåna sin aktieportfölj - Placera.se

2 gillningar

Finns det ingen möjlighet att jag faktiskt har tagit till mig av era råd, justerat den framtida tilltänkta belåningen i prognosen, räknat på riskerna och hur ett möjligt börsfall skulle kunna påverka portföljen vid olika belåningsgrader och ÄNDÅ anse att det är hanterbart JUST NU?

Att jag inte akut justerar belåningen är för att vid den här storleken är det hanterbart.

Så om “dövörat” innebär att jag har anpassat mina risker till mina förutsättningar efter input och inte ändrar på strategin på grund av andras förutsättningar och risker, så absolut.

Jag hoppas dessutom verkligen att andra personer kan bli inspirerade i tanken på hur man kan använda portföljbelåningen som ett långsiktigt verktyg, men att ingen är dum nog att inte anpassa planen efter sina egna siffror/kunskap/förutsättningar.

2 gillningar

Jag har huset belånat till ca 40% och investerat pengarna i aktieindexfonder. Det jag lärt mig härifrån är att det potentiellt finns 40% till att ta ut. Dessa procent sparar jag dock tills dess att ett bra läge uppstår, tex en börskrasch eller liknande.

1 gillning

Matusalem G R 15 årig var prisvärd och bra

hmm övre försvann… nåja ha betalt hus är väldigt skönt när de blåser, att inte ha lån är värre när man slutat för man får inget nytt, så att ha lån med buffert att täcka lånet skulle jag nog valt som alternativ idag

2 gillningar

Månadsuppdatering

Augusti 2026

Tjipp och Haj!

Nu har jag sett de första gula löven, så det måste tyda på höst…

Snart har vi kört på vår sparplan i ett år! Vi började i slutet av september -25!
Jag gör nog en liten sammanställning nästa månad om detta, med tankar och insikter, men den “riktiga” sammanställningen blir vid årsskiftet.

Denna månad har portföljen justerats för uttaget som gjordes pga sommarens aktiviteter. Det är skönt att den nu får jobba ostört framöver, utan planerade uttag, och att belåningen nu kan sänkas över tid.

Allmänt

Jag fick tummen ur och sålde lite guld- och silversmycket som legat och skräpat. Det fördelades på en extrainsättning i portföljen och buffertsparandet.
Är också supernöjd med att vi äntligen kunde ändra vårt tv-/bredbandsabonnemang, och gå från 810:-/mån till 319:-. Vi väljer bort “tv” helt, och kör bara bredband och streamingtjänster. Nu är nog vårt räkningskonto så optimerat som det kan bli i detta läge (förutom en separat försäkring på bergvärmepumpen - är det något man verkligen behöver? Någon som har erfarenhet?)

Summan vid måldatumet i okt 2031 har justerats upp något för att jag lagt in uppskattade utdelningar från Investor A de kommande åren, samt att avkastningen har varit något större än mitt antagna snitt.

Jag skulle vilja peka lite extra på raden “Värdepapper inkl kredit”.
Trots uttaget som gjorts i portföljen har det totala innehavet ökat månad för månad - både via värdeökning och vissa nyköp. Så man ska inte stirra sig blind på att “Värdepapper exkl kredit” inte ökat sedan sist.
Den faktiska avkastningen (24’) slog den teoretiska avkastningen (15’) denna månad, vilket var roligt.

Sonen har som sparmål att nå 10 000:- i sin portfölj innan nyår, och när han gör det så önskar har sig att få beställa “så många sushibitar så att han skäms”. …det får nog bli någon typ av kompromiss på den punkten, men sushi blir det absolut! Han har ca 900:- kvar till sin målsumma.
Dottern fick använda sitt sparande till att köpa en ny (begagnad) telefon till sig själv nyligen, eftersom att den förra begått harakiri. För att barnen ska vara mer rädda om just telefoner så är dealen att dessa alltid ska köpas för egna pengar. Men hon har valt att avsätta en aningen större del av veckopengen till sparandet, så hon har nog snart kompenserat detta. Hon har ca 3500:- i sitt spar nu.

Förändring i innehav
Skrev förra månaden att jag planerade att sälja av DNB Global Indeks S, men är lite ambivalent. Jag tror att den får ligga kvar, men att nyköp sker i SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (SPYI). Målet är att de totalt ska utgöra 60% av portföljen tillsammans.

Jag kommer att behöva be om ökad kreditlimit snart, för att ha lite marginal. Siktar på nov/dec som senast.

Insättning/Uttag
Nu har jag ökat målet för månadssparande till 15 000, vilket gäller tills nästa löneökning i aug -27. Men satte ändå in 20 000 denna månad, för att kompensera lite för uttaget som gjordes, och för att jag fick lite extra in pga smyckesförsäljningen.

Fick även ett tips på nästa rom, så den åkte med i firar-listan, och kommer avnjutas när portföljen når 800’, förhoppningsvis i januari.

Ha’re gött och glöm inte att äta massor av kräftor! :wink: :crab:

Avstämning mål

Mål oktober 2031
5 000 000 kr

Framsteg
12,8% av målet är uppnått (-0,3 från förra månaden)

Prognos för okt 2031
4 823 000 kr (+48 000 från förra månaden)

Portföljens utfall, 2026

Firande

Det ser ut som att 700’ kan nås i oktober eller november.
Målet på 800’ kommer att uppmärksammas med en Matusalem 15 Years Gran Reserva som jag fick tips om - har inte smakat den, så det ska bli spännande!

Portföljens sammansättning

Målsammansättningen för portföljen ser ut så här

Aktuell sammansättning syns i bilden. Ombalansering sker via riktade nyköp.

Nörderi

Rättelse! CAGR som jag angett i tidigare sammanställningar har tydligen varit baserad på tiden sedan ISK-kontot skapades, vilket är många år sedan, där jag varit relativt passiv. När jag angav endast det senaste året fick jag bild nr 2.

Årets avkastning - portföljen i procent

Årets avkastning - värdepapper i procent

Antaganden

Antagen snittavkastning – börsen
8% per år

Antagen snittavkastning – portföljen
15% per år - tack vare hävstången

Antagen snittavkastning - portföljen
1,2% per månad - tack vare hävstången

Önskat uttag vid FIRE
60 000 kr/månad totalt, inkl pension. Kan justeras efter faktiska förutsättningar.

Pensionskomplettering vid uttagsstart
10 000 sek efter skatt från hans tjp.

Teoretisk snittavkastning/mån
ca 15 700/mån

Faktiska siffror

Hushållets nettoinkomst
ca 69 000 kr gemensamt.

Månadsinsättning
15 000 kr/månad till och med juli -27

Kreditlimit Avanza
700 000 totalt gemensamt.
77 000 outnyttjat belopp

Aktuell kreditränta
3,59%. Gäller för 25%–50% belåning hos Avanza.

Aktuell snittränta bolån
3,46%. Rörlig samt delvis bunden till feb 2027.

Belåningsgrad på huset
79,5% (nu 1 430 200, max 1 440 000 kr, husvärde 1 800 000)

3 gillningar

Den här återkommer jag till ofta för att titta och bli inspirerad… vän av ordning… när startade ni säger du i början av texten? :wink:

1 gillning

Tack! …och då har jag ändå korrekturläst texten typ 100 gånger :sweat_smile: Sep -25 och inget annat gäller det såklart :zany_face:

1 gillning

Eftersom du gillade rom så kan jag lägga till vilka rom jag druckit senaste åren som tips med mina högst personliga omdömen om du vill ha fler alternativ för kommande nivåer.,

Ska lägga till att jag inte är någon uber finsmakare eller så, utan dricker whisky, cognac, brandy och rom bara för jag tycker de är gott. Bor dock utomlands så har inte full koll på bolagets listor men här försöker jag hamna under 50€ på de jag dricker.

Abuelo 12 year Old G R - Var den jag hade först här nere så lång tid sen men ganska mild och trevlig lite söt men inte störande
Diplomatico Mantuano extra anejo - knappt ok rom lite trist med “spritsmak” deras billiga rom, direkt efter Abuelon var de nog felvalt
Diplomatico Reserva Exclusiva - Ser väldigt lika ut som ovan men var betydligt lenare och värd de extra € den kostade här god rom
Barcelo Imperial - klar spritsmak på den kommer inte köpa igen, fick billig cognac känsla av den.
Cacique anejo - också lite spritsmak men ganska ok till det priset, som slutet på måltid efter vin och öl, men ingen fira rom
Zacapa Solera G R - var väldigt bra len och bra smak klar fira rom man tar ett glas till bara föratt
Brugal Anejo - samma typ som Cacique fast hade lite mer spritsmak bjudrom
Matusalem 15 G R - har jag redan tipsat om var väldigt trevlig, god och lätt drucken

Matusalem har precis tagit slut och ska troligen gå utanför prisramen och testa Diplomatic Single vintage 2008, om den är lika bra som den tidigare jag provade för massa år sen så är de en perfekt 6 nollors firar rom. Hade tänkt köpa Santa Teresa 1796, men eftersom du fick in mig på att kolla mina tidigare druckna så blev jag sugen på single vintage igen eftersom de är bland de godaste jag druckit i spritväg :smiley:

Åh, detta var sjukt uppskattat! Ska grotta ner mig i dina tips! :smiley:
Min personliga favorit, som oftast finns i barskåpet hemma, är Diplomatico Reserva Exclusiva.

Återrapportera gärna gällande om Diplomatico single vintage höll måttet - låter ju som något värt att köpa in för storfirande i så fall :smiley:

Ska ändå ha nåt nytt så de är bara kul prova, så nu får man sitta och vänta vid brevlådan efter helgen :slight_smile:

Artículos del pedido
Diplomático Single Vintage 2008 70 cl.
Santa Teresa 1796 70 cl