LinaLi leker med elden

Här kommer du kunna följa min/vår resa mot FIRE. Det är jag (Lina) och min man som ger oss ut på detta äventyr gemensamt. Vår strategi är att använda oss av Avanzas hävstång, investera bolånet löpande och spara månadsvis samt köpa extra vid dippar.

Om börsen mot förmodan håller sitt snitt så vill vi sluta jobba 2031. Men om det blir förskjutet några år är det inte hela världen.

Dagsläget
Två vuxna (gifta sedan länge) samt två barn i yngre tonåren. Hus, bil, heltidsjobb. Mellanstor stad i Sverige. Jag är utbildad högskoleingenjör och han jobbar med att laga och installera tekniksaker (mina ord – inte hans :wink:).
Jag 41 år, han 50 år. Tidigare inget stort sparande eller ekonomiskt intresse. Det gick ut ungefär lika mycket som det kom in, trots bra förutsättningar för att spara mer.

Varför FIRE?
Jag vill inte leva på det som MinPension kan erbjuda. Jag vill inte heller vänta till min riktålder för pension, när det finns åldersskillnad i förhållandet. Han skulle gärna spendera mer tid på sina hobbys, men har inte trott att det var ett alternativ. En sjukskrivningsperiod gjorde att jag fick lite mer perspektiv på livet och ville ha möjlighet att välja själv hur jag lägger min tid.
Vi vill spendera vår lediga tid ihop när vi blir äldre, och vara aktiva tillsammans medan vi fortfarande kan.

Jag har också känt att jag saknar ett mål att sträva efter, och detta känns som något meningsfullt att sikta på.

Jag kommer att köra med öppna böcker här, men i stället vara mindre öppen med detaljer som kan koppla oss till verkliga livet. I denna trådstart skriver jag generell info och taktik, och månadsuppdateringen kommer innehålla aktuella siffror, räntor, belåningsgrader, portföljinnehåll osv.

Ekonomi och Sparande