LinaLi leker med elden

Här kommer du kunna följa min/vår resa mot FIRE. Det är jag (Lina) och min man som ger oss ut på detta äventyr gemensamt. Vår strategi är att använda oss av Avanzas hävstång, investera bolånet löpande och spara månadsvis samt köpa extra vid dippar.

Om börsen mot förmodan håller sitt snitt så vill vi sluta jobba 2031. Men om det blir förskjutet några år är det inte hela världen.

Dagsläget
Två vuxna (gifta sedan länge) samt två barn i yngre tonåren. Hus, bil, heltidsjobb. Mellanstor stad i Sverige. Jag är utbildad högskoleingenjör och han jobbar med att laga och installera tekniksaker (mina ord – inte hans :wink:).
Jag 41 år, han 50 år. Tidigare inget stort sparande eller ekonomiskt intresse. Det gick ut ungefär lika mycket som det kom in, trots bra förutsättningar för att spara mer.

Varför FIRE?
Jag vill inte leva på det som MinPension kan erbjuda. Jag vill inte heller vänta till min riktålder för pension, när det finns åldersskillnad i förhållandet. Han skulle gärna spendera mer tid på sina hobbys, men har inte trott att det var ett alternativ. En sjukskrivningsperiod gjorde att jag fick lite mer perspektiv på livet och ville ha möjlighet att välja själv hur jag lägger min tid.
Vi vill spendera vår lediga tid ihop när vi blir äldre, och vara aktiva tillsammans medan vi fortfarande kan.

Jag har också känt att jag saknar ett mål att sträva efter, och detta känns som något meningsfullt att sikta på.

Jag kommer att köra med öppna böcker här, men i stället vara mindre öppen med detaljer som kan koppla oss till verkliga livet. I denna trådstart skriver jag generell info och taktik, och månadsuppdateringen kommer innehålla aktuella siffror, räntor, belåningsgrader, portföljinnehåll osv.

Ekonomi och Sparande
Vi sparar på ett varsitt ISK. Målet är att kapitalet är så jämnt fördelat som möjligt mellan oss, och även fördelat enligt vår förbestämda procentsats för värdepapperna. Jag är den som är mest engagerad och sköter all hantering. Jag anar ett litet frö av begynnande intresse från hans sida - vi får se vad som händer i framtiden. Vi har skapat ett gemensamt sparandemål som vi båda kan se på vardera Avanza-konto, och som komplement har vi gett varandra fullmakter till våra portföljer, för total insyn.

Vi har alltid haft separerad ekonomi, och sätter över samma summa till ett räkningskonto. Det har alltid funkat bra, utan friktion.

Vi har vårt gemensamma bolån och jag har mitt CSN-lån, annars inga övriga lån.

Vår gemensamma månadsinsättning börjar på 13500, och ökar med 1200 varje september för att följa löneökningarna.

Portföljen och hävstång
Basen är indexfonder/ETF:er. Mestadels globala. (redovisas i månadsuppdateringen).

Belåningen hålls på 42%. Genom att köpa värdepapper för mer än månadsinsättningen hålls belåningen konstant. Om belåningsgraden ökar vid nedgång kommer inget kapital säljas av, utan insättningar och börsuppgång får reglera belåningen allt eftersom. Om jag vill göra inköp i samband med dipp så är det ok att belåningen tillfälligt ökar – men detta får utvärderas från fall till fall - pun intended. Det finns möjlighet att trycka in akutpengar för att minska krediten snabbt vid extrema situationer.

Vi har en liten del värdepapper som även har inbyggd hävstång, så exponeringen mot aktiemarknaden är relativt stor. Mer om detta i månadsuppdateringen.

Kreditlimiten som vi har är tänkt att räcka ett år framöver, och ökas allt eftersom portföljen växer.

Jag är fullt medveten om att detta är en aggressiv strategi.

Bolån

Bolånet kommer att ökas varje gång som vi får omvärdera huset. Detta är möjligt var 5:e år; 2029, 2034 osv. Vi har nyligen ökat belåningsgraden på huset till 80% och satt in detta i portföljen i maj – vilket syns som en stor engångsinsättning. Vi kommer amortera 2%. Varje gång vi amorterat 50 000 sek höjs bolånet med samma summa och pengarna investeras i portföljen. De stora insättningarna från bolånet är en förutsättning för att nå FIRE på så kort tid.

Firande
Varje 100 000-tal uppmärksammas med en god rom från Systembolagets beställningssortiment :champagne: Varje år kommer vi i mellandagarna gå på en LUS (Lunch Utan Slut) där vi äter och dricker allt som faller oss in från lunch och framåt. Portföljen får symboliskt betala detta. Det kan även hända att portföljen får stå för vissa små symboliska sällaninköp som vi klassar som Guldkant. Detta uppmärksammas i månadsuppdateringen i så fall.
Andra sätt att fira milstolpar kan förekomma – alla tips välkomnas :blush:

Startvärden
Start i september 2025 med ca 200 000 sek. Vi hade inte landat i detaljerna för portföljen, fördelningen och upplägget riktigt då, så ta de tvära kasten i tabellen med en nypa salt.

Min man och jag satte in ca 60’ var, samt ett gemensamt sparande på 60’. Jag är medveten om att tabellen för 2025 är något rörig. Bättring i 2026 och framåt :slight_smile: Landade senare i det aktuella upplägget för 2026 och en jämn fördelning mellan våra ISK. Visuellt så har 2026-sammanställningen uppdaterats för att visa en tydligare bild av vårt innehav – vi sparar tillsammans och kommer inte särredovisa våra innehav framåt.

Mål
Vi siktar på att ha en portfölj värd ca 5 000 000 under 2031, och kunna välja själva om vi vill jobba kvar eller inte efter det. Vi kommer inte använda oss av 4%-regeln. Vi ska kunna leva på portföljen fram till att pensionen delvis parerar/kompletterar uttagen. Vi har inte så höga utgifter och kan vara flexibla med uttagen - och inget är skrivet i sten.

Som långsiktigt mål siktar vi även på att portföljen ska växa långsamt även efter att vi börjat våra månadsuttag – och i alla fall inte minska.

Jag kommer följa upp det teoretiska värdet för portföljen för oktober 2031 (som förhoppningsvis landar på över 5 msek) baserat på antagen framtida snittavkastning på börsen och den dagsaktuella portföljen samt större kommande insättningar från bolånet. Jag kommer även följa upp hur många procent av målsumman på 5 MSEK vi uppnått, löpande.

Jag är medveten om att avkastning inte är linjär i verkligheten.

På återseende!

Månadsuppdateringen kommer efter varje månadsbryt.

Det här är bara baserat på teori och statistik – följ med på resan så får både du och jag reda på om detta är genomförbart :smiley:

Jag känner ingen prestige i detta – det blir vad det blir – men visst är det ett spännande experiment?

Gläds åt min framgång eller förfasas över mina bakslag :wink:

Ha’re

Lina

64 gillningar

Kul! Lycka till! Tips på bra rom?

3 gillningar

Spännande, lycka till på resan :clinking_beer_mugs:

1 gillning

Min favorit är Diplomatico Reserva Exclusiva (den dyra för närmare 600 per flaska).
Denna gång blev det Don Esclavo Gran Reserva Overproof.

Diplomatico är fortfarande i topp! Rekommenderas varmt!

Det kanske får bli den i september :smiley:

4 gillningar

Intressant och modigt att publicera och starkt att släppa prestigen, men om det går vägen så spelar det ingen roll om nån i forumet inte trodde på det och om det inte går bra så gör nog det i sig mer on än någons ord.

Ska bli intressant att följa

Har bara ett inspel/Idé: Kanske ska du räkna på ett par dåliga scenarion med för att kunna fundera på “vad gör vi då?”. Jag har själv gjort det (är mer färdig i min resa, skjuter ut mig nu) och det finns scenarion där det kommer svida lite, men även de scenariorna är någorlunda OK

LYCKA TILL !

4 gillningar

Väldigt kul experiment. Är också glad över att ni gör detta med tanke på ålderskillnaden. Ni kommer köpa er mycket tid tillsammans :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Tack! Här följer en massa tecken

1 gillning

Kul, lycka till! Gillar särskilt delen om att fira delmål :slight_smile:

På två heltidstjänster och 2 barn i familjen gissar jag att det finns en del valbara utgifter som ni väljer att behålla på en viss nivå. Känns i så fall klokt, livskvalitet här och nu är a och o. Vore nyfiken att höra hur ni resonerat kring den avvägningen mot snabbare fire och landat på er sparsiffra?

Starkt jobbat hittills och bra aggressivitet framåt. Jag håller tummarna! :smiley: :+1:

2 gillningar

Det här ska bli kul att följa. Du och jag är ungefär jämngamla och våra barn verkar vara i ungefär samma ålder. Min man är dock lite yngre än din.

Jag är lite nyfiken på vilken utgiftsnivå ni planerar att ha i FIRE?

Du säger att ni inte ska använda ett Av 4%-regeln, vad tänker ni istället?

Vi planerar också FIRE, fast 2032, när yngsta tar studenten. Men värt målbelopp är 3 ggr större än ert (förvisso inkl tjänstepension). Därför hade det varit intressant att veta hur ni tänker med allt.

Baserat på Liftarens guide till galaxen? :grin:

13 gillningar

Hur har ni räknat och tänkt när ni väljer att maxa bolånet OCH jobba med över 40% belåning (till 3,59% ränta förmodar jag)?
Har ni gjort en ordentlig känslighetsanalys eller trycktestat kalkylen inför senare skede när portföljen förhoppningsvis är värd några miljoner - ska ni köra 42% belåning då också?

1 gillning

Kul med lite hävstång. Jag hade hållit ned ava hävstången för att spara den gaspedalen till större nedgångar om tex minst -15 %, gärna större. Bolånet skulle jag dock nyttja maximalt.

Lycka till!

3 gillningar

Rolig resa!

Livet är alltid roligare och mer meningsfullt med klara mål. Detta kommer att går hur bra som helst!

2 gillningar

Också lite fundersam gällande hävstången. Hur landade ni i just 42%? Och hur ska ni hantera en större nedgång om upp mot 50%? Redan vid 50% hävstång går väl räntan upp i 6,89% och vid en konstant nominell hävstång på 42% räcker det med ett fall på drygt 11% tills ni går upp i högsta räntenivå.

Om jag inte totalt missat något här skulle jag rekommendera er att sänka hävstången något, till kanske max 30%. Då måste börsen falla över 30% för att ni ska gå upp i högsta räntenivå. Själv har jag inte lika bråttom men ändå ‘bråttom’ och jag lägger mig på konstant 20%. Dock annan bank än Avanza, men man ska inte heller underskatta räntekostnaden, speciellt när börsen går ned. Det blir en ganska tung ryggsäck med både ISK-skatt och ränta som ska betalas på ett kapital som går med förlust.

Gällande att aktivera med hävstång vid nedgång så var jag själv också inne på något sånt, men det blir direkt klurigt. När ska den aktiveras? Risken blir att man istället ligger med för låg hävstång för det mesta, och väntar på något som kanske aldrig sker. Därför tror jag själv på en medelhög hävstång som får öka organiskt vid nedgång, lite som ni är inne på, fast då en lägre hävstång.

Annars supportar jag verkligen entusiasmen även om jag tror mig se ett visst inslag av mani. Jag har varit där själv så jag kan bara råda er att lätta lite grann på gaspedalen så ni inte riskerar att sladda av vägen istället för att ta er fram snabbt och säkert.

7 gillningar

Kära LinaLi! Spännande att få ta del av din/er strategi!

Men jag måste komma med ett klagomål: rubriken till trots så förekommer det inte en enda vältränad trädgårdsmästare med latinskt påbrå som aldrig tycks hitta sin tröja när han arbetar i den gassande solen. Lite snålt tycker jag. :cry:

8 gillningar

Kul och hoppas ni når ert mål.

• Har kredit men aldrig använt den så en fråga. Hur betalas kostnaden för kredit? Edit. Var in på Avanza och läste.
  • Övervägde ni AF-konto vs ISK?

Har du inga pengar på kontot så dras det från krediten.

2 gillningar

Ja, det var lite läskigt faktiskt att lägga ut min planerade resa, då den går emot strömmen en aning.
Och samtidigt så har vi ett härligt liv just nu, och lider inte av att skjuta på FIRE-datumet om omständigheterna kräver det.

Jag har tittat på några övergripande skitscenarion - tex att behöva betala räntan över tid flera år utan att börsen/kapitalet ökar, vilket som är största dippen portföljen klarar utan att jag måste skjuta in mer pengar, och hur pengainjektionen isf påverkar krediten osv. Jag har kommit fram till att jag klarar detta, även om tillväxten kommer bli kass, och målet 2031 inte kommer nås såklart.

Däremot skulle jag faktiskt behöva grotta lite i hur ett skitscenario blir när portföljen har växt sig väldigt mycket större - det kan vara värt att se över möjligheten att sänka belåningen då, om de “akutpengar” jag kan skjuta till vid nedgång bara är en droppe i havet.

Men i dagsläget skulle jag kunna hantera de trista scenarion som skulle kunna inträffa (extrem räntehöjning på huslånet, ökad belåningsgrad med dubblad kreditränta pga börsfall, långtidsdipp med sidledesmarknad). Det är möjligt att jag visar några sifferexempel längre fram på worst case scenarios.

Jag har ändå gjort bedömningen att med vetskapen om att börsen alltid går upp över tid så kommer taktiken vara lönsam långsiktigt, även om det skulle svida just där och då.

Stort grattis till möjligheten att skjuta ut dig nu! Hoppas jag får läsa mer om din resa här och där på forumet :smiley:

4 gillningar

Tack så mycket!
Ja, åldersskillnaden var en stor motivator. Om jag ska jobba 9 år längre än min man, så när jag väl går (vid 66 som tidigast) så är han 75! Och hur mycket skidåkning, tältning osv kan/vill man göra då? Det blev väldigt snabbt tydligt att detta inte är hållbart om vi vill ha kvalitetstid ihop.
Och han har länge pratat om att han skulle vilja ha mer TID. Tid för hobbys, valfriheten att få välja vad han lägger tid på, att få göra klart ofärdiga husprojekt osv.

Dessutom, när jag var hemma en period iom sjukskrivningen så fick jag en aha-upplevelse. Efter några initiala stirra-in-i-väggen-veckor (återhämtning) började energin komma åter, och även viljan att lära sig nya saker (tex piano, spanska, hjälpa till mer i samhället). Så fort återgången till arbetet började så försvann alla dessa tankar, då det inte fanns mental plats längre. Så jag hoppas på att kunna komma dit igen i framtiden, och få lägga den mentala orken på den typ av utveckling som jag själv väljer.

7 gillningar