Nu läser jag lite tidigt på morgonen så kan ha missat nåt. Men det låter som att du antar att paren i alla exempel är gifta? Särskilt de med barn. Man får väl inte samma fria förfoganderätt av arvet om man har gemensamma barn men inte är gifta?
Då ämnet rör livförsäkringar så kan jag med säkerhet säga att dubbelförsäkrad är en ickefråga när det kommer till utbetalning.
Utbetalningar från livförsäkringar samordnas INTE utan varje försäkring utbetalas oavsett hur många försäkringar du har i övrigt i ett eller flera försäkringsbolag.
I övrigt ger jag dig rätt i att noggrant läsa villkoren för att veta i vilka situationer försäkringen inte gäller, exempelvis vid extremsport, vissa yrkesgrupper eller vistelse i länder där det råder krigsliknande situation.
Jo men som du redan är inne på så får man ju omställningspengar. Dör hon så klarar jag mig. Dör jag blir det jobbigare men det löser sig nog. Har TGL, massa TJP samt onställning och en hel del kapital. Utöver detta övrig familj som kan hjälpa till.
- Vi har TGL, grupplivförsäkring, efterlevandeskydd i tjänstepensionen och privat pensionsförsäkring.
- Vi har amorterat bort bolånet på huset.
- Vi har ett FIRE-kapital.
- Vi är gifta och har bara gemensamma barn.
- Barnen har flyttat hemifrån.
Med förutsättningarna ovan behövs ingen ytterligare livförsäkring.
Beklagar att du fått ett sådant jobbbigt besked. Hoppas att allt går bra och att du får bli frisk igen.
Ta hand om dig och er så gott det bara går i en för er så omvälvande tid.
Haha, är du säker?
Kändes som att du bara glömde
En liten anekdot gällande Livförsäkringar;
En dam som nyligen fyllt 65 år hade lämnat in ett klagomålsärende och jag ringde upp henne för att om möjligt försöka reda ut eventuellt missförstånd.
”Jag vill ha mina pengar”
Först förstod jag ingenting då hennes kundbild inte visade på något sparande men efter några sekunder insåg jag att hon hade sin nyss avslutade livförsäkring i åtanke.
Jag förklarade pedagogisk att den typ av livförsäkring hon hade haft och som avslutades automatiskt i samband med 65-årsdagen inte innehöll något sparande utan var en ren riskförsäkring.
- ”Så jag ska straffas då menar du!!??”
- straffas vet jag inte - livet är väl värt något även om det kanske inte går mäta i kronor?
- ”Jag vill ha tillbaka mina pengar!”
- Det blir nog svårt att motivera då damens inbetalda försäkringspremier har gått till någon avliden persons anhöriga helt enligt försäkringsavtalet.
- ” Hurrudu, jag var på en bättre middag i helgen och alla där sa sig ha dåliga erfarenheter av dig”
- Det måste ha varit en väldigt tråkig middag damen var på.
- ” Tråkig? Det var fina människor”
- Det tror jag säkert men om min person var föremål för middagskonversationen så förefaller det varit en rätt slätstruken tillställning.
Damen skrek att jag var en stor idiot och slängde på luren……
Jag skickade henne en blomstercheck med post och där jag skrev ned några rader där jag önskade henne en fortsatt trevlig pensionering.
The End.
Jag och min sambo (med ett barn) har också en varsin livförsäkring och vi har ett belopp som motsvarar bolånet på huset. Vi båda tänker att lånen ska vara det sista man ska oroa sig över samtidigt som man förlorar den man planerar att spendera livet med. Dessutom ska man eventuellt behöva köpa ut sitt egna barn från hemmet då jag och min sambo idag äger huset 50% vardera.
Vi tänker att så länge vi är sambos och därför inte ärver av varandra känns detta som en stor trygghet. När giftemål blir aktuellt tror jag inte vi kommer ha samma höga belopp som idag.
De har slutat att erbjuda detta (men finns kvar på en del gamla lån)
Men skrv testamente då så ni får fri förfoganderätt.
Hoppas det går bra. Orkar du så håll oss uppdaterade och kämpa på.
Ta hjälp av alla, och gör allt du vill under tiden.
Tack för att du delade med dig, det är nyttig påminnelse om att bakom statistikens 1% ryms det en människa… Och familj ofta.
Vad jag vet kan du inte testamentera bort ett barns laglott. Så även om jag skriver ett kommer barnet äga min del av huset. Om huset är majoriteten av vad jag äger kommer inte ett testamente hjälpa oss. Du får gärna rätta mig om jag har fel i sak.
Tack för info!
(Ja, det var ett tag sedan vi tog lånet…)
Neh, det är sant. Laglotten är barnens. Men utan testamente blir det inget alls utan hela arvslotten tillfaller barnen.
Det har ju betydelse för omfattningen av efterlevandeskydd.
Skulle ena parten vara allvarligt sjuk skulle jag seriöst överväga giftemål.
Det ständiga argumentet när man förhandlar räntan är “Vi kan inte gå lägre, tänk på att bolåneskyddet är värt ca 0,3% på räntan”
Tror det är här på bloggen som jag läst uttrycket “giftermål är samhällets juridiska grundpaket för familjer”. Det låter helt klart som att ni rent juridiskt borde vara gifta, istället för att lappa och laga ett felaktigt utgångsläge.
Korslänkning:
Det jag ångrar är att jag inte tog en livförsäkring i Änke Pupillkassan för många år sedan då jag läste om dem för 15år sedan.
Nu känns det med mina 53 och frugans 49 för sent
Vi har traditionell livförsäkring på försäkringsbolag utan avkastning.
Jag resonerade som så när vi tog vår livförsäkring var att lånen ska betalas av till fullo och det ska finnas en skaplig slant kvar till att orka med allt tråkigt som kommer efter ett dödsfall.
Vi har vuxna barn 19 och 21 idag.
Vi båda har sett på våra föräldrar hur de slarvat med just livförsäkring då de gått bort innan 65.
Hade min pappa haft en bra försäkring så hade mkt löst sig för min styvmor.
Samma för min morsa och hennes man.
Samma för min fru då hennes mamma gick bort och inte hade en livförsäkring som täckte lån på husbil och lgh.
Så det blev för svärfar att sälja husbilen och behålla lgh.
Hade alla våra föräldrar haft varsin på bara 500 - 1mkr som inte är så dyr hade det blivit annorlunda leverne för alla efterlevande.
Men svärmor var dumsnål och tyckte de inte hade råd eller att det var värt att lägga ett par hundra i månaden.
Så mitt råd utan att göra excelark och räkna fram och tillbaka är att ta sig råd att man tex ska kunna lösa lånen, eller delar av dem så att huset / lgh blir betald vid händelse av dödsfall.
Sedan måste jag bli bättre på att kolla mina olika pensionsförsäkringar och utbetalningar som kommer från dem om jag skulle kila vidare.
Borttaget.
En sak jag inte tycker tydligt räknas med är risken att partnern som är kvar blir sjukskriven/förlorar i arbetsförmåga under lång tid framåt, utifrån vad förlusten gör med en. Så jag tycker det blir fel att “räkna” med att man kan fortsätta dra in pengar på det sätt man gjort. En sån förlust kan ju också leda till att ens barn får svårt att orka med sin vardag, får psykisk ohälsa som gör att man får vara hemma och vabba med sin deprimerade tonåring i ett halvår etc. De här aspekterna av minskad ork/hälsa tänker jag är lika viktiga att räkna på som att täcka boendet, och att vara ödmjuk inför att man inte har kontroll över hur det blir.