Livsglädje vs pengar under studier | Hur mycket ska jag jobba vid sidan av studierna?

Inga direkta svar men tankar:
Lönen du får då när du jobbar jämfört med sedan är lägre, kan vara bra att tänka på.
Nu när du är 20 år kommer du vilja/kunna göra saker du inte kan när du är 30-70, identifiera om du kommer kunna göra det eller ej. Kommer du kunna åka på skidsemestern och hinna med alla dumma misstag som du ska göra som 20-åring: Dåså. Som med pengar är det bättre att göra misstag som ung än som äldre.

“Innerst inne vill jag göra som ni föreslår, med att njuta mer av livet än att försöka maximera sparat kapital. Men när man kollar på sista raden hur mycket det skulle skilja åt om jag jobbade 20-30h / vecka vs kanske 5 så känns det svårt att rättfärdiga den lite mer avslappnade approachen…”

Den meningen ifrån dig gör mig lite fundersam vad som styr: du eller pengarna?
Pengarna har inget självändamål och du har ett mål, men tidsaspekten saknas. När ska saker uppnås? Hur förändras ditt liv egentligen av att det sker x antal år tidigare eller senare?

Och utifrån ålder: Sedan då om det ska vara uppnått när du är 30-40-50? Ibland kan glorifiering ske när man är ekonomisk fri ske. Du kommer ha mer tid men om du inte har vänner/familj/fritidsaktiviter att fylla livet med, ja. Vad är det för ett liv?

1 gillning