Får ge en bild av den mindre återhållsamma sidan (även om jag klipper mig själv och har 100kr/mån i hudvårdsprodukter). Vi går på tomgång på ca 35k/mån, exkl bil & hus. Fastigheter & bilar ca 20k/mån. Sen tillkommer semester för kanske 100k/år. Sparar ca 15k/mån.
2+1+hund i hushållet.
Vi ligger på runt 40 med två vuxna, 3 barn och hus på landet (2 bilar), inklusive boendekostnader.
Vi är nog ganska medel skulle jag tro.
Bolån ränta 16 000 kr
Bolån amortering 11 000 kr
El 1400 kr (snitt 12 mån, solceller från mitten av maj 2023, inkl. billaddning)
Mat 7 000 kr (barnfamilj 2 vuxna, 2 småbarn)
Bil 1 000 kr (lån och amortering ligger på bolånet)
Prenumerationer 1 200 kr (inkl. larm, bredband, streaming)
Förskola 1600 kr
Samfällighet 1000 kr
Person och villaförsäkring 2000 kr
Totalt 31 200 kl exkl. amortering (om jag räknar rätt med huvudräkningen)
Vi låg ca 10 000 kr i månaden (11 k under grillsäsong) innan vi utredde vilka kategorier vi lade mest pengar på. Förut åt vi mycket fisk, drack mjölk till nästan alla måltider, köpte eco där det gick, köpte en del finost (typ gruyere, västerbotten, blåmögel), gjorde smoothie på frysta bär nästan varje morgon, m.m.
Nu har vi ändrat på följande och ligger mellan 6-7 k / månad.
- Äter inte ute till vardags
- Har exkluderat fisk till större del eftersom fiskrätter klart är dyrast per portion (i runda slängar 25-50% dyrare)
- Dricker vatten till middag (utom barnen som dricker ca 5 l mjölk i veckan)
- Äter havregrynsgröt till frukost flera gånger i veckan (ca 1/4 av kostnaden jämfört med rostbrödsmackor)
- Köper ingen barnmat, de får äta samma som vi gör (2 barn, 3 och 1 år)
- Nöjesdrycker (t.ex. cola) får max bli 1 l / person och vecka)
- Äter pannkakor 1-2 gånger i månaden, bonus att barnen älskar det
- Köper storpack där det går och fryser in det överblivna (t.ex. köttfärs alltid 1,6 kg packet oavsett hur mycker vi behöver)
- Köper butikens egna varor
- Håller utkik efter extrapriser genom matspar.se och vilken butik som är billigast
| 15000 | Hyra |
|---|---|
| 900 | telefon |
| 1600 | Bilförsäkring |
| 1200 | Bensin |
| 2800 | Mat |
| 21500 |
Jag reser också rätt mycket men svårt att räkna med det i mina levnadskostnader då det är en utgiftspost med mycket variation.
Ser tre snabba där jag åker dit direkt ![]()
Ja, så är det inte hemmavid direkt. Blir oftast annat (läsk/vin/öl/saft/mjölk).
Anar en potentiell storbesparing här. Vi äter gärna rostbröd (eller snarare bröd överhuvudtaget) till frukost lunch och middag så ofta som möjligt. ![]()
Återigen, här finns nog en större utgiftspost än jag tänkt.
Det jag tar med mig från alla tips jag fått kan egentligen snyggt nog sammanfattas i tre punkter:
-
Jaga priser. Oavsett om det gäller tillfälliga rabatter, storpack, att man behöver tänka till ett varv kring säsongsvaror eller helt enkelt besöka andra butiker än ens vanliga.
-
Många bäckar små-tänket bör vara centralt om syftet är att spara in en slant. Inte läge att vare sig bälga läsk, ge sig på finosten eller köra godisregn riktigt varje helg.
-
Använd ordentliga råvaror och undvik halvfabrikat.
En bonus med att spara pengar på mat verkar inte helt oväntat vara att måltiderna lär bli ganska mycket nyttigare.
Vi hamnar i totalkostnad för allt under 10.000kr månaden… Då är de med flera bilar å motorcyklar med försäkringar å drivmedel… Dvs. totalkostnad för allt…
Tycker det var en intressant lista. Vi är 2 i vårat
Hushåll. Summan är ungefär vad vi förbrukar men är fördelat annorlunda.
Mat är alltid en punkt som engagerar många åt båda hållen.
Matkostnaden varierar mycket tack vare planering allmänt levande etc.
Vi tränar mycket och äter mer än gemene man och har ett högre protein behov. Protein är det so m kostar mest och om man försöker välja så mycket svenskt kött sticker gärna kostnaden iväg där. Mycket frukt, bär och liknande också. Sambon tål inte laktos heller så det blir lite dyrare inhandlingar. Ligger på cirka 10 000/månad. Då är det mesta mat som är lagad hemma. Äter ute 1-2 gånger varje vecka.
Singelhushåll,
fasta kostnader ca 11k
rörliga 6-7k
15 000 och detta är högt räknat.
Mat 4000
Boende 5500
El bredband osv, 1000 kr
Aktiviteter 2000 kr
Pendling 1309 kr
Kläder 1000 kr.
Hyra: 10 k
räkningar: 2 k
Mat & hushåll: 5 k
Övrigt: 3 k
Sparande: 10 k
Ensamstående med två barn på halvtid. Har en ganska fin balans även om jag skulle uppskatta lägre hyra.
Intressant!
Jag jämförde med min budget och hamnade faktiskt väldigt nära snittet!
| Snittet | Vår familj | |
|---|---|---|
| Mat | 10 540 kr | 9 000 kr |
| Kläder | 3 490 kr | 2 333 kr |
| Lek och fritid | 1 720 kr | 2 000 kr |
| Hygien | 1 880 kr | 667 kr |
| Barn | 420 kr | 500 kr |
| Diverse barn | 40 kr | 500 kr |
| Förbruk | 320 kr | 1 000 kr |
| Hemutr | 1 810 kr | 2 000 kr |
| Mobil och medier | 2 020 kr | 1 200 kr |
| El | 1 280 kr | 3 750 kr |
| Vatten | 630 kr | 1 000 kr |
| Försäkring | 330 kr | 2 000 kr |
| Totalt | 24 480 kr | 25 950 kr |
Det som dock inte fanns med i “snittet” var tre stora kategorier för oss, Resor, Transport och Prylar (alltså saker vi kanske inte behöver men som vi unnar oss).
| Kategori | Vår familij | |
|---|---|---|
| Transport | 1 500 kr | |
| Prylar | 2 500 kr | |
| Resa | 11 250 kr | |
| Gåvor och välgörenhet | 1 200 kr | |
| Summa | 14 950 kr |
Vi missade också ränta/amorteringar som ligger på ca 13000kr /mån.
Totalt lever vi alltså på, som tvåbarnsfamilj, med två bilar och stor villa i förort på ca 55000kr/månad.
11 250 kr/mån för resa? Alltså 135 000 kr/år? Reser ni mycket eller bara väldigt dyrt?
135000kr/år, ja det stämmer. Vi budgeterar 100-150k per år. Vi prioriterar resor, det viktigaste för oss.
I år är de pengarna fördelade enligt:
| Kategori | kostnad kkr |
|---|---|
| Grabbhelg | 2 |
| Barnsemester hos familj inom Sverige | 10 |
| Helgresor med barn enskilt (4 st resor á 5000kr) | 20 |
| Fotbollsresa (2st á 10000kr) | 20 |
| Sommarsemester | 45 |
| Spa-helg | 8 |
| Höstlovsresa | 20 |
| Weekened Europa | 10 |
Förtydligande.
Helgresor med barn enskilt. Vi har två barn. Två gånger per år, en gång på våren och en gång på hösten, så tar vi var sitt barn och åker på var sitt håll och har en helg enskild. På så sätt har vi båda vuxna en helg med varje barn enskild per år.
Roligt att se pengar läggas på saker som prioriteras!
Gör ni fotbollsresor via en arrangör eller bokar ni egna resor?
Vi bokar själva.
Har också en bekant, som älskar samma lag som vi andra i vänkretsen. Han har lite sämre ekonomisk situation, så där hjälps vi åt att dela på hans kostnader, så att vi alla kan vara med.
Vi är också en 2-barns familj som gillar att resa någorlunda bekvämt och det är dyrt. En chartervecka på bättre hotell (och inte under ett lov) kostar inte under 50’000 kr. Bokade flygbiljetter ned till Spanien under höstlovet och bara de gick på 23’ för 2 vuxna och 2 barn. Sen blir det såklart dyrare om man resor utomlands än om man är i Sverige.
En normal månad. Två vuxna, två barn.
Ränta 24 600 kr (Dags för Thedéen att sänka)
Amortering 11 000 kr
CSN 1 500 kr
El 4200 kr
Försäkringar 3 000 kr (hus, bil, person)
Drivmedel 600 kr
Mat 13 000 kr
Förskola 2 600 kr
Övrigt 5 000 kr
Summa: 65 500 kr
Övrigtposten är en uppskattning som rymmer kläder som krävs (mest åt barnen), service av bil, fordonsskatt, streamingtjänster m.m. Sen tillkommer övriga inköp som inte krävs för att leva. Så som verktyg, möbler, semesterresor m.m.
En vanlig månad för oss (par i 30 års åldern) ser ut såhär:
Bostad 1: 22 000
Bostad 2: 32 000
Bil: Ca 15 000
Mat: 10 000
Övrigt: Ca 10 000
Så totalt ungefär 93 000 per månad
Hyra 5k
Mat 3k
Övrigt 5k