Ligger på knappt hälften av deras budget alltså typ 4000/månad sen tillkommer ju boendekostnader och bil (kanske 6000-7000kr till) + välgörenhet, men de kommer utöver de summorna, vet knappt vad jag räknar det som, varken kostnad eller sparande
förstår dock att det såklart är en utgift men aja.
Vid ett tillfälle hjälpte jag en tjejkompis att flytta. Jag fick bära ut en jättetung IKEA-påse full med burkar med olika medel. Min kompis kommenterade att ”Allt det där behöver jag för att vara vacker”. Mitt svar var ”Ja, då vill jag helst inte tänka på hur du skulle se ut utan”. Detta var nu lite ironiskt men ändå.
Till alla män: ni har så rätt. Visst är vi vackrast naturligast. Det är ju ocksa billigast. Alla vinner, alla glada. ![]()
Till alla kvinnor…abort information campaign, subjects not ready for the truth, I repeat abort project truth telling ![]()
![]()
![]()
Håller på att sätta kaffet i halsen alltså. Vad är detta för orimlig trend? Jag rekommenderar alla, framförallt kvinnor på detta forumet att offra 30 minuter av era liv och lyssna på ett av de senaste avsnitten av Fråga Agnes Wold (ja, jag vet att hon är både hatad, älskad och omdiskuterad) på P3, länk:
Det finns otroligt lite forskning och klinisk evidens för att hud"vård" ens skulle ha positiv verkan (i de flesta fall har det ingen verkan eller direkt negativ verkan). Har man faktiska problem med huden, tillexempel svårartad acne, så söker man sig till vården och får utskrivet det som kliniskt fungerar.
Skulle rekommendera alla kvinnor att sluta följa sånna här trender och sluta lyssna på idioter till influencers och köpa en aktiefond för pengarna istället.
Män har precis lika fin hud som kvinnor, och jag har aldrig någonsin i mitt liv träffat en man som håller på med dessa absurda hudvårdsrutiner. Och ja, jag är själv kvinna.
8 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Ni som har barn och ändå verkar klara er under 10 k i matkostnad/månad, hur gör ni? Fler tips efterlyses!
Tycker mig handla billigt (försöker köpa varor till nedsatt pris och gärna storpack om möjligt), eftersträvar så lite matsvinn som det bara går och äter i princip alltid matlåda i stället för lunch ute. Ändå känns det som att det automagiskt försvinner någon tusenlapp på kontot så fort man bara svänger in för ett par liter mjölk och en påse äpplen.
Jag bor utomlands i ett lågkostnadsland så min månadskostnad är inte riktigt representativ. Jag är dock ganska säker på att jag även i Sverige skulle ha fortsatt haft låga matkostnader, även med de prisökningar som kommit. Jag har sambo och två barn.
Några saker som vi gjorde och gör är:
-
Köper en hel del mat i invandrarbutiker och utomhusmarknader i ”utsatta områden”. Prisskillnaden mellan fattiga och rika områden på utomhusmarknaderna är brutal.
-
Använder Matpriskollen för att bevaka extrapriser på varor som vi är storkonsumenter av. Köper många paket när det är billigt och fryser in.
-
Använder billiga råvaror såsom rotfrukter, baljväxter och inälvsmat. Vi har alltså recept som bygger på dessa råvaror så att det går att köpa mycket.
-
Köper bageribakat bröd via Karma. Det här är mer i premium-segmentet men väldigt prisvärt.
Som jag uppfattar det är möjligheterna att ha låga matkostnader väldigt starkt beroende av var man bor. I vissa områden är möjligheterna stora, i andra obefintliga.
Ica där jag bor vill ha 30 kr/kg för apelsiner. Grönsakshandlarna på torget i Skärholmen säljer apelsiner för 10 kr/kg. Gissa vart jag köper mina apelsiner? ![]()
Det blev 7 kg senast.
Ensamstående med ett barn i hus. Ligger på ca 17000kr i månaden för allt och då ingår ca 3000kr för nöjjen.
Oj då, här är det mellan 6000 - 7000 kr för mat och hushållsartiklar för en person och då exluderar jag en utelunch i veckan med kollegorna och då äter jag dessutom sällan middag eller lunch ute.
vi är 2 vuxna och en bebis och har 13 k i kostnader månaden (totalt). Ränta och amortering ej inräknat men bil är med.
På den tiden jag gjorde en ansträngning att leva billigt så har jag för mig att jag hade totala utgifter på runt 3000 kr / månad, exklusive hyra.
Jag gör som Alicia Vikander och kör på Försvarets hudsalva när huden känns uttorkad på vintern. Verkar funka bra och kostar typ 50 kr för ett stort stift som räcker i evigheter. Duger det i både Hollywood och i Bodens fästning så duger det åt en ful datanörd.
Haha, det är kul vilken skillnad det är alltså.
Jag lägger 20 kr på schampo, sen går det väl en tandkrämstub i månaden, lite hårgel räcker flera månader. Håret klipps av frugan, och skägget trimmas med en gammal trimmer och säkerhetshyvlar , så jag ligger på under 100 kr per månad på den kategorin.
Närmare 50.
20 spänn i månaden låter mycket, bättre för håret att lägga schampo i det 2 ggr i veckan Max. Ditt hår kommer tacka dig.
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Jag flyttar inlägget till dom andra, i tråden: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Väl rutet!
Om något så sliter det väl på nyllet om man som innehavare av Y-kromosom använder rakhyvel stup i kvarten. Som XX slipper man det.
Jag lägger ca 8000 på mat/hyra och ca 2000 på annat, ensamhushåll.
Såg att hår och hudvårdddiskussion var urplockad, så jag tog bort texten.