Livskostnader - vad lever ni på en vanlig månad?

I mångas bas ingår det sminkborttagning, bomullspads, bindor/tamponger, nattkräm, dagkräm, rengöringslotion, ansiktsvatten, serum, body lotion, solkräm etc etc

Alla har olika estetiska ribbor och preferenser. Jag tycker att många premium-bilar, designer-kläder och inredning är inte värda sitt pris. Det betyder inte automatiskt att alla som inte vill köpa second hand och vill möblera hemma med något annat än IKEA är dumma i huvudet :wink:

4 gillningar

Personligen tycker jag att kostnaden för mobilabonnemang är absurt hög. Räknar man in någon slags avbetalning? En telefon kan man ligga åtminstone 2 generationer bakåt då de får säkerhets uppdateringar i ett par år. Under tiden sparar man alt gör recycle på ev jobb telefonen till barnen om man har den möjligheten. Oavsett så saknar jag sparande i denna kalkyl få jag går efter “pay yourself” sparande så det ska vara en utgift.

1 gillning

Wow! Jag köper apotekets shampo, balsam och dusch för 15 kr/flaska (200ml) :joy:
Hudvård består av en billig creme från ica.
Klipper hår gör jag själv.
Preventivmedel 204kr/mån, mens har jag inte. (Hade inte behövt betala för bindor osv ändå då ica i min kommun bjuder på ett paket bindor/tamponger om man handlar för över 500kr :heart_eyes:)
Sminkar mig inte heller.

Fantastiskt vilken skillnad!

3 gillningar

Lmao över 700 kronor i månaden på hygien??? Tror jag kommer undan med tusen lappen året. Jag menar shampoo, deo, och tandkräm? Eller räknas varmvatten/tvätt av kläder in där också?

3600kronor mat varje månad? Enligt Nordeas app så snittar jag 2652 kronor i månaden (känner ju inte direkt att jag snålar med något) disclaimer makaroner och köttbullar är knark :drooling_face:

Vi lägger som par runt 10000 i månaden. Faccinerande hur olika matbudgetar kan vara för samma antal personer :joy:

Vi ligger ganska spot-on budgeten för tvåbarnsfamilj. Dock har vi bara ett barn men har en hund och det kostar lite det också…

Sen är kanske utgifterna fördelade annorlunda än tabellen men totalsumman stämmer ganska bra. Bil och Hyra tillkommer.

3 gillningar

Japp, och det är såklart fritt val. Min poäng var dock att man är way way past ”basic” med 2200:-/månad på personlig hygien, exkl nagel-frans-kosmetologi…
:grin:

3 gillningar

Nästan 16.000 kr i månaden för två vuxna är väldigt mycke, å vi hamnar klart under de å då är allt inräknat så som flera fordon med försäkringar, skatt å drivmedel…

Jag håller med. Jag själv lägger mycket pengar på skönhet, både produkter och behandlingar, men jag ser det mer som en hobby, intresse och lyx. Det är viktigt för mig för att det får mig att må bra, men jag skulle inte säga att det är en basic hygienkostnad.

För mig är basic det mest nödvändiga som man behöver göra för att leva i vårt samhälle och vara ren, fräsch och se presentabelt ut. Och man är lika ren, fräsch och presentabelt om man använder en shampoo för 15 kr än en för 500.

2 gillningar

Vi lägger mindre på mat och abonnemang. Vi är två vuxna och två små barn.

Vi lägger dock 25k i månaden på bolån och avgift till föreningen :disappointed_relieved:

Vi är en tvåbarnsfamilj med katt och orm och ligger under och ibland mycket under i samtliga kategorier på bilden. Totalt, inkl boende i villa, amortering o transporter ligger vi på ca 27 tusen/månad utan att känna att vi snålar.

3 gillningar

Singelhushåll här hamnar på runt 7-8k per månad i utgifter i snitt då är min boendekostnad inkluderad.

1 gillning

Det mesta ser ut att stämma, utslaget över ett år, men jag trodde vi låg högt när det gäller mat men vi ligger tydligen lite lägre än denna beräkning iaf. Vi får iofs mcket kött av min pappa som jagar och av min morbror som har jordbruk, och jag äter mest vegetariskt (de två andra är större köttätare).

Saknar några poster:

• Barnomsorg: 1600 kr/mån för 2 barn
  • Hälsa (sjukvård, mediciner, tandvård, optiker, rehab etc) ca 1000 kr/mån för 2 vuxna
  • Transport: 3020 kr/mån pendlarkort regionaltåg + 2000 kr bil

Det mesta av våra pengar hamnar dock på semester/fritidskontot. Med en sommarstuga + boende ca 100 mil från vänner och familj så kostar det… Och skidresorna…ääälskar utförsåkning

3 gillningar

Paruträkningen stämmer mer för en singelperson. Extremt dyrt att leva som singel.

Jag skulle lätt kunna spara mycket mer om jag var singel men det hade också varit tråkigare.

2 gillningar

Är besviken på forumet. Trodde detta var excelkrigarnas förtrollande land.

Nedan är snittet för 2023. Snitt månaden var utgifterna totalt 13600. Man i 30 årsåldern boende i en bostadsrätt i en större stad utan bil.

“Mataffärer” inkluderar allt som köpes i mataffär. “Övrigt” är allt från grejer till lägenheter, grejer från apoteket till presenter osv.

12 gillningar

Jag räknade samman allt förra veckan då vissa kostnader har ändrats lite till det lägre. Villaförsäkringen gick upp över 700kr/år.
Vi landar på 18800kr/mån för två vuxna.
Amortering tillkommer med 5000kr och ränta 403kr men det försvinner helt i juni/juli. Jag ser det som en utgift medans andra som sparande.

Våra gemensamma kostnader (exkluderat resor och egna fickpengar) uppgår till ca 67’000 kr.

Boende ink. Amortering: 30’000 kr
Räkningar (bil, förskoleavgifter, försäkringar, larm etc): 15’000 kr
Mat, systemet, utflykter, inköp till huset: 22’000 kr Uppskattar att maten landar på 12’000-14’000 kr

2 barns familj i Stockholm. När jag jämför med vänner är det ganska snarlikt.

2 gillningar