Jag tror helt enkelt inte att trivsel är viktigast. Det är absolut en faktor.
Men jag tror att den absoluta mängden människor skulle ta dubbla lönen och arbeta halva tiden om de fick chansen.
Det jag tror många inte tänker på när man pratar om högre lön, är att det ger mig chansen att arbeta 50-60% och få ut samma lön i kuveret som någon som har ett lågavlönat jobb men jobbar 100% av tiden. Detta öppnar även upp en massa möjligheter i livet, möjligheter att göra saker som man tycker är roligt, när man inte är på jobbet.
Stämmer i början av karriären. Då stiger lönerna fortare. Men när man kommit upp rejält i lön avstannar ökningen i %. På en del företag får man kanske bara 500kr i höjning när man är uppe i 55k-70k spannet. Pengarna går till de med lägre löner
Fast vad finns det för bevis att detta härstammar från arbetet?
Jag kan ju lika väl påstå att ett välbetalande jobb, där du kan gå ner i arbetstid och spendera mer tid med familjen, kommer att leda till bättre trivsel för familjen och mindre psykisk ohälsa.
Dock har jag ju inga bevis för det, men det känns rimligt.
Så är det säkert, ett tips jag fick från en äldre lärare innan jag skulle börja söka jobb, är att om företaget inte kan erbjuda högre lön, efterfråga mer semesterdagar, företagsbil eller andra fördelar.
Jag har själv inte kommit så lång i min karriär än, men för mig låter det rimligt. När man har så hög lön går ju ändå en hög andel av lönen i skatter.
Kan vara svårt som anställd att tillåtas gå ner i tid.
Du har den lönen just för att du kan jobba minst 100% med minimal semester just för att dra in dom pengarna.
Kan bara hålla med, byta jobb är det som gäller för att höja lönen.
I undantagsfall kan det även funka att ”hota” med att byta jobb. Det skall dock vara seriöst menat, dvs att du verkligen fått ett annat erbjudande och du är beredd att sluta. Ibland (om det är ett vettigt företag som inte bara vill hålla nere löner) kan din nuvarande arbetsgivare matcha ditt erbjudande så att du inte byter jobb. Tomma hot och gnäll är dock ingen bra strategi.
Har väl inga bevis direkt heller. Däremot har jag jobbat som chef många år.
Lönen brukar öka med ansvar. Personer med höga löner, brukar prioritera jobbet och därmed sällan få tid över till annat.
Många ”vanliga knegare” (ursäkta uttrycket) har svårt att förstå vad löneökningen för med sej och tror att det är ”gratis” pengar.
Jobbar på ett mindre företag med cirka 30 anställda. Systemutvecklare.
Blev på första lönesamtalet erbjuden 10% ökning, men fick efter lite om och men 15%. På andra samtalet blev jag erbjuden 5%, där fick jag 8%.
Var inte särskilt bra förberedd inför dessa, men vet att jag är bra på mitt jobb.
Under det gångna året har jag av intresse försökt förbättra lite interna saker av intresse. Tycker att utfallet är bra.
Hoppas att detta lönesamtal kunna öka lönen lite mer genom att trycka på vad jag gjort under det gångna året, samt titta på lönestatistik.
Efter detta lönesamtal tror jag att min lön kommer plana ut om jag fortsätter i samma spår, men planen är att ta en bättre position som går i linje med mitt intresse.
På denna arbetsplats lönar det sig definitivt att argumentera.