Löneökning 2022/2023 procentuellt (enkät)

Det här argumentet är bara brus, inflationen är inget som ska bekämpas i en individuell löneförhandling, eller ens rent strikt av ett vinstdrivande aktiebolag.

Fråga gärna chefen om företaget också valt att inte höja priserna ut mot kund för att bekämpa inflationen. Om chefen mot förmodan svarar ja så kanske du bör meddela aktieägarna att ledningen bryter mot aktiebolagslagen som säger att en aktiebolags syfte är att ge vinst till ägarna.

Ursäkta att jag raljerar, men det är löjligt att som chef använda ett sådant argument, det är oärligt och manipulativt.

5 gillningar

Från trådtiteln: “Löneökning 2022-2023”

Så avser det löneökningen för lönerevisionen från år 2022 eller år 2023?

Fast de här två behöver väl inte nödvändigtvis stå i motsats? Man kan ge den vinst som finns till ägarna fastän man samtidigt inte försöker utnyttja en extraordinär situation för att maximera storleken på vinsten till vilket pris som helst? Aktieägarna kan såklart ha åsikt om det är en sådan ledning man vill ha men ser inget olagligt i det. Även om jag såklart håller med om att argumentet om stävja inflation för lönesättning är lite löjligt.

1. Dvs procentuella ökningen från 2022 till 2023.

Bättre sent än aldrig har jag fått veta att det blir 3,8 %
Regionanställd.
Samma roll ish som förra året.

Inte fyllt i pollen då exempel mellan 3 och 4 % saknas…