Löneökning 2022/2023 procentuellt (enkät)

Genomsnitt på 6,9% för ingenjörer inom privat sektor under 2022 enligt SI.

1 gillning

Den här lönestatistiken är väl dock laggande? Löneenkäten öppnar i slutet av oktober året innan statistiken publiceras och beskriver vilket löneökning folk fick under sina lönesamtal 2022. Det stämmer bra med min egen erfarenhet att löneökningarna låg betydligt högre 2022 än hur 2023 verkar landa.

6% vart det.

1 gillning

Jag återkommer i oktober när jag har mitt resultat :joy:

2% blev det. Men VDn fick 30%, så det var ju skönt att han inte behöver svälta.

10 gillningar

4,1% blev det så helt enligt avtalet.

Jag har en ny typ av roll, och sen låg jag ganska lågt så jag fick upp min lön med 12%. From 43 till 48,5.

Jag hamnade på 8.5% upp. Inte nöjd alls men tänker inte klaga mer än en dag heller innan jag siktar om mig.

Ny roll? Annars låter 8.5% skitbra?

Jag fick 4,1% först och sen en promotion med ca 10%. Overallt fick jag strax under 15% i 2023.

Yes ny roll med mycket mer ansvar.

Samma procent ökning som förra året, 11% i samma roll. Rätt nöjd!

1 gillning

Branch: IT
Roll: Konsult inom säk, samma roll
Höjning: 7%

Kan väl lägga in en kommentar nu när jag fått besked. 3.73%, precis under 3.8 som var potten.
Avrundades nedåt till närmaste jämna tal, men jag är nöjd ändå :slightly_smiling_face:

Tydligen kan man inte rösta längre… Men fick 8 % med samma roll och ansvar som innan :slightly_smiling_face: mer än jag trodde och jag bibehåller mitt snitt om 8 % ökning per år sen jag började min karriär.

10,22% i samma roll som innan, hyfsat nöjd där.

Fick besked idag: 4,19% så i linje med kollektivavtal. Samma roll i stort men mer ansvar inom vissa delar.

Min käre VD, Tom Erixon (Alfa Laval), sitter som ordförande i teknikarbetsgivarna. Där tittar man på hela landets ekonomi i förhållande till omvärldens. Industriavtalet sätter något som kallas Märket som är normerande för alla branscher som har kollektivavtal. Googla “Märket Industri” för mer info. Tyvärr är Tom av den tron att om han sätter märket nationellt, så kan han inte ge sitt eget företag mera, trots att det står i kollektivavtalet att det ska ske lokala förhandlingar. Efter mycket påtryckningar från fackligt håll, fick vi en lokal förhandling där han meddelade att det blir 3.9% därmed basta. Förhandlingen avslutades i oenighet :frowning: De lokala förhandlingarna ska spegla företagets ekonomiska situation. Går det bra bör man ligga över märket, går det dåligt lite under.

Årets nivå hamnade på 4.1% varav 0.2% avsätts till flexpension. Det blir således 3.9% som riktlinje. Nästa år hamnar vi 3,3% varav 0,2% till flexpension och således 3,1% som riktlinje. För många blir det en reallönesänkning vilket ska motverka inflationen.

Vill bara lägga till ett extra grattis till den som fick 18% med samma roll i enkäten ovan. Du ska vara härligt nöjd <3

Har precis haft mitt lönesamtal. 4,1 % i linje med den rekommenderade lönehöjningsnivån i avtalet.

Chefens argument var “Företaget går bra men vi följer rekommendationen för att inte driva på inflationen”.

Utöver detta fick jag bonus (samma för alla i företaget) + extra ersättning för särskilt goda insatser under året som en engångsutbetalning.

Det här är första lönerevisionen jag har inom privat sektor och det här med engångersättningar för “särskilt goda insatser” var något nytt för mig. Är det ett vanligt sätt att premiera duktiga medarbetare istället för att höja lönen?

2 gillningar

Det är ganska vanligt när man vill belöna medarbetare som gjort bra arbete i goda tider, men inte öka sina fasta löpande kostnader. Livsfarligt när lönerna sticker (särskilt om du jobbar i en konjunkturkänslig bransch).

2 gillningar