Lönesamtal som gick snett – hur tänka kring löneutveckling och byte av jobb

Kan tycka att när ett inlägg fått mer än fem svar. Så måste borttagning ske i samråd med moderatorerna.

Många trådars inledningsinlägg som bara försvunnit senaste tiden. Trist för forumet som helhet, när kunskap och tips tappar sitt sammanhang.

1 gillning

Jag Var så här gammal när jag lärde mig att det finns en ignorera lista.

2 gillningar

Håller med om att det är lätt att överskatta sin egen förmåga.

Men när man förhandlar om sin lön jämför man väl alltid med andra med liknande jobb (på samma företag och andra)?

Om jag är extremt duktig och tycker att jag borde tjäna 100k pga mina prestationer spelar ju inte det så stor roll om ingen annan i branschen har så hög lön?

2 gillningar

Jag brukar lösa det, så som jag gjorde nu. Jag gör det anonymt och tar bort identifierande detaljer som gör att man fortfarande kan läsa tråden.

Bara flagga tråden så kollar jag, @Oliver.Allemog eller moderatorerna.

2 gillningar

Exakt, har varit utan kollektivavtal 2/3 av arbetslivet o den tredje delen jag var kollektivansluten hade jag sämst löneutveckling och sämst arbetsplats generellt.

Många bolag följer kollektivavtalen utan att vara kollektivanslutna för att slippa byråkratin

2 gillningar

Okej, men frågan som startade tråden är ju fortfarande borta.

EDIT fel av mig, jag har ignorerat TS.

2 gillningar

Haha, varför ska man då blanda in en helt onödig part? Du sköt ju hål på ditt eget argument.

För att det är enklare och bra reklam för företaget.

I en värld där alla anställda har järnkoll på exakt vad som ingår i ett kollektivavtal och sätter sig och förhandlar om alla detaljer är det kanske onödigt.

Jag har själv varit på arbetsplatser utan kollektivavtal och där har det bara varit ett sätt för arbetsgivaren att kapa kostnader. Många visste inte ens vad tjänstepension var!

5 gillningar

Min erfarenhet är att när man försöker förhandla med chefen/bolaget och man kör fast är att byta till ett annat jobb är det bästa man kan göra. När det är så svårt att förhandla lön kommer det även vara svårt alla kommande år. Byt jobb och man får högre lön för samma tid och det är så man börjar den verkliga löneutvecklingen i arbetslivet. Om det nya jobbet är lika inspirerande eller inte vet man aldrig, men löneutvecklingen går åt rätt håll.

1 gillning

Så är det ofta, men i detta fall gällde det en person som bara jobbat ett år på sitt jobb. Nu har TS lämnat forumet och kan inte svara på om det var första jobbet, eller om han har haft andra anställningar tidigare. Han jämför sig med studiekompisar så man kan anta att han är ganska färsk på arbetsmarknaden och då menar jag att det är kortsiktigt att så snabbt söka sig vidare, i alla fall när allt annat på jobbet är bra. Jag skulle satsat på att vara kvar åtminstone något år till för att bygga erfarenhet och för att inte framstå som en hoppjerka för framtida arbetsgivare.

3 gillningar

Visst har du rätt i att vissa kollektivavtal inte anger en minimilön och vissa avtal inte heller reglerar en garanterad löneökning. Ofta förhandlas ett löneutrymme centralt mellan parterna som sedan fördelas i individuella löneförhandlingar på varje arbetsplats/avdelning etc.

Jag kanske inte uttryckte det tillräckligt klart. Utgick från att poängen att det inte finns något i kollektivavtalet som hindrar en arbetsgivare att ge högre lön, höjning och andra förmåner än vad som antingen står i avtalet eller är “brukligt” i branschen när jag skrev “LÄGSTA” och i det följande stycket förtydligade den saken skulle framgå tillräckligt tydligt… :upside_down_face:

Fritt land och fritt att tycka vad man vill om tjänstepension, men blir verkligen förvånad. Visst om alternativet är att få ut insättningen till tjp i lön varje månad skulle nog de flesta välja det. Men både du och jag “vet” att de flesta sannolikt skulle sätta sprätt på pengarna och väldigt få skulle ens sätta av hälften till sparande oavsett typ av sparande. Det skulle såklart påverka många människors framtida inkomst på ett mycket negativt sätt.

Förstår heller inte vad du tycker är dåligt med tjp. Visst är villkoren olika i olika avtal men jag har insättning på 5,3% och kan välja många olika förvaltare med mycket lägre avgift än mitt privata sparande! Whats not to like…? :thinking: :upside_down_face: :smiling_face_with_sunglasses: :smiley:

1 gillning

Ber allra ödmjukast om ursäkt för att jag glömde ETT ord… Jag borde så klart ha skrivit “Finns inte kollektivavtal KAN du gå miste om… “

Risken för det är så klart olika i olika branscher. Ofta beroende på hur svårt det är för arbetsgivare att rekrytera kompetent personal.

I min värld, privatanställda arbetare - LO - kollektivet, vågar jag utan att tveka säga att det är ganska många arbetsgivare som inte har kollektivavtal och väldigt få av dom som erbjuder något som ens liknar tjp eller andra försäkringar som ingår i kollektivavtalet.

Jag har respekt och förståelse för om det ser annorlunda ut i din del av världen om du jobbar i en annan sektor av arbetsmarknaden.

2 gillningar

Det största problemet är att jag ogillar att någon begränsar mina möjligheter och utan mitt medgivande kan ändra när jag får ut mina pengar och var jag kan placera dem.

1 gillning

Har du koll på att i de flesta kollektivavtalade tjänstepensioner så måste 50% placeras till en relativt låg risk i en traditionell förvaltning? Generellt sett en alldeles för låg risk för personer som inte är nära pensionen. Den missade avkastningen kommer enkelt att överskugga de lägre avgifterna facken har förhandlat fram.

Jag misstänker att privatanställda arbetare är i minoritet på detta forumet, därför som du kanske får en annan reaktion än du är van vid.

Hej TS

Grattis till en bra lön. (i förhållande till ålder och rikssnittet)

Mina erfarenheter är att det är svårt att “förhandla upp” lönen på ett befintligt jobb, mig har det bara hänt i närtid (49 år med fem år på företaget och har mer än tio års erfarenhet av en svår rekryterad kompetens, fick min lön justerad med ytterligare 12% på erbjudna 8% ökning i samband med en befordran). Gamla kollegor har fått upp sina löner genom att byta arbetsgivare, min strategi har varit mer långsiktig (vilket medfört att jag länge låg 10-20% under deras löner, först nu på senare år har det betalat sig och jag har nu mig veterligen gått om samtliga i löneligan).

Mina reflektioner av din situation:

Relativt kort anställningstid - Erfarenhet

Bra lönepåslag jämfört med årsmärket

Ung - många år kvar att få erfarenhet och ytterligare höjningar

Du trivs med jobb och kollegor

Med det i bagaget hade jag stannat kvar, men jag är av den gamla skolan där man skulle prestera först och därefter få belöning (något som inte visat sig vara bra för en snabb löneutveckling, företagen betalar inte för lång o trogen tjänst).

Lycka till med hur du än väljer att agera, oavsett verkar du ha en riktigt bra utgångspunkt!

1 gillning

Ja det är i stort sett så det funkar med “löneförhandlingar”.

Det är bara facket som lever med illusionen att det är en förhandling.