Lönesamtal som gick snett – hur tänka kring löneutveckling och byte av jobb

Jag kan absolut förstå att man inte gillar kollektivavtal som princip, där facket har någon form av monopol på förhandling.

Men givet hur systemet ser ut i Sverige förstår jag inte varför man som arbetsgivare inte har kollektivavtal + något, tex kollektivavtal samt mer ersättning till tjänstepension/fler semesterveckor etc. om man vill vara en attraktiv arbetsgivare.

Är det mest av ideologiska skäl en del arbetsgivare inte har kollektivavtal menar du? (Frånsett de som vill komma billigare undan förstås)

Men om jag som arbetsgivare vill ge mina anställda allt ett kollektivavtal har (och kanske lite extra i form av fler semesterveckor etc), finns det då något skäl att inte teckna kollektivavtal?

Jag förstår att om man vill utnyttja okunniga arbetstagare är förstås kollektivavtal skit

Håller med och förstår. Tycker nog att jag försöker hålla mig till fakta på vad skillnaden innebär… du kanske inte delar den uppfattningen, men du skulle bara veta hur politisk jag kan vara… :smiley::upside_down_face::smiling_face_with_sunglasses:

Intressant att du jobbar inom IT. Det är ett toppenbra exempel på en bransch med både få kollektivavtal och få fackliga medlemmar men också generellt (har jag förstått) bra löneläge och många andra förmåner. Detta beror, som du säkert också förstår och håller med om, i stor utsträckning på att det är brist på kompetent anställningsbar personal.

Detta styrks till exempel av den stora “rusning” till facket som blev resultatet när It-bubblan sprack i mars 2000, när många företag i IT - sektorn tappade kraftigt i värde på aktiemarknaden och många gick i konkurs.

Klassiskt exempel på hur tillgång och efterfrågan(nivå på arbetslöshet i allmänhet men i specifika branscher i synnerhet) har stor betydelse för arbetsvillkor i en bransch.

Egentligen bara om du trots att du som arbetsgivare vill ge din personal bra och till och med kanske bättre lön och förmåner än kollektivavtal MEN ändå vill slippa förhandla med facket (MBL t ex) och vill kunna bestämma “allt” ensidigt. Om du som arbetsgivare vill ha möjlighet att kunna ändra och dra tillbaka /sänka förmåner och löner.

Det finns till och med (fakta, men företaget i konkurs sedan några år) arbetsgivare som erbjuder alla i personalen en extra månadslön om ingen är med i facket (inte tillåtet, brott mot Föreningsrätten). Om ingen är med i facket och arbetsgivaren inte vill teckna avtal kan ju inte facket ta ut någon i strejk för att få avtal…

Jag har svårt att se någon “rimlig” anledning att inte teckna kollektivavtal för en seriös och schysst arbetsgivare som vill ge personalen bra villkor.

Ett kollektivavtal reglerar alltid LÄGSTA tillåtna nivå på lön och mycket annat viktigt utöver lönen (ofta alldeles för stort fokus på just lönen, många andra saker i avtalet är minst lika viktiga).

Det finns absolut inte något som hindrar en arbetsgivare med kollektivavtal att ge högre lön och bättre förmåner och villkor än vad avtalet säger.

Så om man inte har kollektivavtal kan man slippa ”först in sist ut” tex vid neddragningar?

Det är ju en be argument för att skippa kollektivavtal i för sig.

1 gillning

Tror du har rätt i den tolkningen! Samt de som bara vill få bestämma själva utan inflytande från facket/personalen).

Vi ska i och för sig (särskilt när det gäller mindre företag) inte underskatta “okunskap”. Om det är många anställda som har dålig koll på vad “facket är och varför” samt vad kollektivavtal är, så är det kanske inte så konstigt om många arbetsgivare (och chefer) inte heller har koll.

Eller vill man låta arbetstagaren bestämma och inte tvinga in de i lösningen facket tycker är bäst.

Jag personligen skulle aldrig vilja bli tvingad att ha halva tjänstepensionen i en trad.

3 gillningar

Tyvärr inte… :upside_down_face: Det är något som i grunden regleras i Lagen om Anställningsskydd(LAS). Kollektivavtal kan ha vissa skrivningar som är ett komplement till LAS. Problemet för de anställda utan kollektivavtal är att det kan vara “krångligare” att ta tillvara sina rättigheter. Men i allt väsentligt är det samma regler som gäller med/utan kollektivavtal.

Nu är ju i och för sig “facket” inte någon “egen instans i Långtbortikroppulumbulu”… Medlemmarna ÄR “Facket”… Alla medlemmar har en röst och kan vara med och påverka, majoriteten bestämmer.

Jag har full förståelse för att du inte tycker det är den bästa lösningen för dig att tvingas ha en del av tjp i Trad förs(det skulle inte jag heller BTW). Men du kan (om du är medlem i “ditt” fackförbund såklart…) vara med och påverka! Alla fackförbund är demokratiska medlemsstyrda organisationer.

Vad är det som säger att arbetsgivaren öht går med på att teckna en tjänstepension om det inte finns kollektivavtal med krav på tjänstepension…? :thinking: Jo… antingen en “schysst och omtänksam “ arbetsgivare eller en “tillräckligt låg” arbetslöshet i branschen så det är svårt för arbetsgivaren att “byta ut “ de anställda…

Hej , ett års erfarenhet är väldigt lite i den branschen. Har själv varit i den förr.

Men till framtiden så kan jag som lönesättande chef tipsa om att under lönesamtal inte

• Jämför inte din lön med vad andra på företaget gör. Det är enorma skillnader i olika anställdas kompetens, avlastning för andra kollegor
  • Sekunden du säger “ men på företag X tjänar man såhär “ så ska du nog vara beredd på att beroende på din chef få svaret “ gå dit om de tjänar så bra “ samt att du indirekt försöker hota dig till att får jag inte det jag vill så går jag. Det visar egentligen att du inte är lojal och långsiktig.

Du löneförhandlar för dig och din prestation, om du inte får det du vill överväg möjligheter framöver. Men att säga det i samtalet är inte det smartaste draget du kan göra.

Lycka till du är fortfarande extremt ny i branschen :blush::+1:t2:

2 gillningar

Jag skulle fokusera på målet. Hur stor skillnad gör 36tkr för ditt mål? Rör det sig om några år eller 10år?

Den erfarenheten du samlar på jobbet. Kommer den i slutändan ge payoff eller kommer du “bara” bli väldigt kompetent utan lönen för det? Om det sista i fallet är det väl bättre att ha ett mindre krävande jobb med mindre ansvar och lättare.

Hur ser branchen ut? Är det en inflationskänslig branch? Kanske är det i så fall läge eller inte läge att byta jobb beroende på hur din arbetsgivare klarade finanskrisen förra gången. (Fråga kollegor hur det sett ut tidigare). Med tanke på handelskriget och prognoser kan det vara läge att ha en trygg anställning.

Men sen är ju pengar inte allt. Ibland är det värt att ha lite mindre betalt för bra kollegor och trivsel. Kanske kan man offra lite tid pga det :smiling_face:

Jag tror inte att detta stämmer. Det är inte alla kollektivavtal som har minimilöner. Vad jag kan se så innehåller inte avtalet som jag omfattas av (Almega Innovationsföretagen och Sveriges Ingenjörer) någon minimilön och inte heller någon minsta löneökning t ex.

1 gillning

Majoriteten är otroligt dåligt pålästa och köper ofta vilken skit som. Att försöka putta ett Titanic som facket i rätt riktning är inget jag har tid att ge mig på.

Helt ärligt har jag hellre ingen tjänstepension än de flesta kollektivavtalade lösningarna. Skulle jag kostnads neutralt få pengarna som lön hade jag tagit det alla dagar i veckan. Sen förstår jag att de flesta bara hade slösat bort pengarna. Så för gemene man är facket bra men ogillar att man blir påtvingad sånt man inte vill ha.

6 gillningar

I avtalet är märket normerande 3,4 % för i år innan avsättning för ATK

Det är bra att du är driven och vill höja din lön.

Tyvärr satsade du lite för hårt i samtalet och det gick pladask. Sånt händer!

Många här i forumet, inklusive din chef, pekar på att unga människor “brukar” ha lägre löner. Det tycker jag är ett dåligt argument. Ibland jämför de avundsjukt din lön med vad de själva tjänade för 20 år sedan – utan att tänka på hur mycket t ex huspriserna stigit sedan dess.

De unga åren är också den tid som många utvecklas snabbast, och också kan göra de största procentuella löneökningarna.

Men det finns ändå ett par problem som du behöver komma runt, för att kunna höja lönen.

Det första är att lönesamtalet inte är en löneförhandling. Hela premissen är att allt ska fortsätta som det var innan. Har du tur får du en inflationsjustering av lönen, ibland inte ens det. I en intervjuprocess däremot, så har båda sidor något att förhandla med - du kan ju fortfarande välja att tacka nej till jobbet.

Ett sätt att komma runt det är att be om en lönejustering i samband med att man tar på sig nya arbetsuppgifter eller mer ansvar. Ibland glömmer arbetsgivaren att avsätta pengar till det i lönepotten vid lönesamtalet, men andra tider på året kan det finnas större möjligheter. Du kan ju locka med att erbjuda dig att ta på dig mer ansvar.

Ett dåligt sätt att försöka skapa en förhandling är att underförstått hota med att säga upp sig. Det är inte något du vill att din chef går runt och funderar på, om du kommer finnas kvar till jul eller inte. Dessutom kan de ju säga “men, dra då!” och syna din bluff.

Ett annat sätt är att sondera arbetsmarknaden och försöka leta jobberbjudanden, innan du ber om rejäl löneökning hos chefen. Då har du en bättre förhandlingsposition. Men då är det viktigt att man förhandlar positivt – “jag vill jobba länge här och växa, hur löser vi det?”

Tyvärr brukar arbetsgivare vara totalt ointresserade av lönestatistik och koncept som medelvärde eller median. Dels beror det nog på att de vill fokusera på dig som individ i en förhandling eller ett lönesamtal. Dels beror det nog också på att vissa människor inte förstår att statistik handlar om oss verkliga individer. Istället hänger de upp sig på anekdoter, ibland hämtade ur egna livet för decennier sedan.

Alltså kan du använda lönestatistiken för att utbilda dig själv i vilken lön du kan ha. Det kan oftast tyvärr inte utbilda chefen i ett lönesamtal.

Istället kan du använda styrkan av anekdoter till din fördel. Berätta om några korta historier hur du gick in och räddade dagen på jobbet i vissa situationer.

Jag känner inte till hur arbetsmarknaden inom kylteknik ser ut. Men försök att vara så positiv som möjlig på jobbet så länge som du inte har ett rejält bättre erbjudande på annat håll! Att byta jobb är ofta enda chansen att höja lönen.

5 gillningar

På vilken sida i avtalet står detta?

Man ska lämna medan man trivs. I TS fall så ärendet bara att söka jobb. Man vet vad man har och vet inte vad man kan få. Jag gjorde motsvarande grej i löneförhandlingen och det gick helt fel. Jag gav allt jag kunde under förra året, gjorde mer, tog fram utbildning och kompetensutvecklade mig själv (pluggade halvtid).

Fick bland de sämsta procentuellt. Luften gick ur och nu har man reflekterat över. Jag har mina miljoner på banken. Varför krigar jag så hårt? Det blir ett steg bakåt och göra mindre med mer fokuserat.

Glöm aldrig att arbetsgivaren betalar precis så mycket de behöver för att behålla dig. Har jobbat i många olika roller på en och samma arbetsplats. Jag har inget mer att bevisa. Det är lagom slappt och det passar livet som småbarnsförälder.

5 gillningar

Håller med till 100%. Har någon sagt det?Samt att du ofta är mindre inlåst rörande fondval i de privata. (Man kan ju heller inte flytta ut fonder ur kollektivavtalsfonderna).

Samtidigt nämner du inte den ofta enorma skillnaden i avgift, som är till kollektivavtalsfondernas fördel. RT gillar låga avgifter. Företag utan kollektivavtal betalar ibland in 1% mer i pension för att delvis kompensera. Men det är långt ifrån alla, en ren förlust för dig som arbetare.

Oavsett, det är dock ett långt steg därifrån till ett svepande uttal att det är bättre utan kollektivavtalspension. Det stämmer helt enkelt inte, och det är ofta väl känt även av företagen som kommer med uttalandet.

Här står det:

Jag bemötte detta påstående med:

Detta tyckte du uppenbarligen var falskt:

Jag vill inte hijacka den här tråden till att handla om kollektivavtal men rena falsarier behöver ändå bemötas. Om du läser vad jag skrivit ser du att jag inte säger att det ena är så mycket bättre än det andra utan det lämnar jag till den enskilde att bedöma.

2 gillningar

När någon går in och raderar sitt inlägg efter att ha startat en diskussion och fått svar så brukar jag gå in och lägga in dem på min ignorera-lista, tidsram “för alltid”. Då slipper jag slösa min tid på de här personerna igen.

5 gillningar