Löneväxla pension allt över 50 000 kr - tänker jag rätt?

Bland de oseriösa arbetsgivarna ja, seriösa speglar eller överträffar kollektivavtal.

2 gillningar

Skulle inte sträcka mig så långt att säga att 10% jobbar för oseriösa arbetsgivare.

Jag tjänar ungefär som du, och maken väldigt mycket mindre. Vi har numer separat ekonomi, för att jag skulle skydda mitt sparande, men! Jag betalar in mer till gemensamma upplevelser så att vi ändå gör saker som familj. Och är jag iväg med barnen på något så betalar jag såklart det.

1 gillning

Jag löneväxlar inte, eftersom vi inte får de extra procenten…

Får man inte tjänstepension så skulle jag påstå att det är en arbetsgivare man bör undvika för sitt eget bästa.

Jag föreslår att du räknar ut vad du kommer få i pension om du inte löneväxlar för att se hur nära statlig skatt du kommer. Här är två länkar att använda (under förutsättning att dina pensionsavsättningar följer kollektivavtal):

Eller så loggar du in på minpension.se och ser vilken siffra de får fram.

Om du exempelvis nu har 1 000 000 kr i tjänstepension och tjänar 70 000 kr/mån tills du är 65 år kommer (och har tjänstepensionen i aktiefonder) kan du ha ca 12,5 miljoner i tjänstepension med 7% avkastning vid 65 års ålder. 4% årligt uttag blir 42000 kr/mån (jag har inte kontrollerat exakt hur uttaget av tjänstepension fungerar men skulle tro det är en bra uppskattning). Därtill ca 20000 kr/mån i allmän pension. Dvs du kan redan nu utan löneväxling hamna på 10 000 kr/mån över statlig skatt. Vinsten med löneväxling blir då begränsad.

Om du tänker gå i pension tidigare blir det en avvägning kring hur länge du vill arbeta och risken att man inte säkert kan veta att man kommer kunna få ut tjänstepensionen vid 55 års ålder.

Jag skulle inte säga att det är en oseriös arbetsgivare :slightly_smiling_face: Men det svenska bolaget ägs av ett danskt bolag som tyckte att det var ORIMLIGT att ge 30% i pension. 10% är helt OK tycker jag. Jag jobbade tyvärr flera år utan tjänstepension (när jag var ung och blåögd), så jag har nog lite att “ta igen”.

Nu är jag med i ledningsgruppen och det är jag som administrerar vår tjänstepension för alla medarbetare, så jag vill göra det mest fördelaktiga både för mig som privatperson och för oss som arbetsgivare. Nu har jag fått en Excel-snurra från Avanza så att jag kan beräkna max avsättning (så att det blir kostnadsneutralt för arbetsgivaren). Det ser ut som att jag som mest kan löneväxla ca 15 500 kr när man räknat in tjänstepensionspremien, sjukförsäkringspremien och premiebefrielsepremien…

Då återstår väl frågan om jag ska löneväxla hela den summan, eller kanske bara 3-5 kkr eller så…

1 gillning

Tack så mycket Libertas! Det här måste jag läsa på om… Jag inser att jag inte har någon koll på detta med brytpunkten för statlig skatt.

Om 15 år så har gränsen för statlig skatt med 99.9% säkerhet höjts mer än 10.000 kr. Bara nästa år beräknas gränsen höjas med över 5000/månad (Hittar inte källa på detta nu) som den gjorde senaste höjningen. Detta pga inflationen.

Under de senaste 20 åren så har gränsen aldrig sänkts, utan alltid höjts.

Att försöka räkna på detta med dagens siffror ger ingenting. Däremot kan ju andra skatteregler ändras under tidens gång som gör det mer eller mindre förmånligt.

Tjänstepensionsuttag är mer die-with-zero än ett livslångt uttag med kapitalet bevarat så man kan nog räkna med mer årligt uttag beroende på när man avser att dö av och kostnaderna tenderar att sjunka med åldern. En 65 åring vill/behöver sannolikt mer pengar än en 85 åring.

Givetvis kommer inte gränsen för statlig skatt ligga på ca 52000 kr/mån om 25 år, på samma vis som siffran på 42000 + 20000 = 62000 kr/mån inte heller stämmer om 25 år. Båda siffrorna är en uppskattning som är översatt till dagens penningvärde. Om skattenivåerna ändrats upp eller ner om 25 år i reala tal är en spekulation som är svår att förutse och ta hänsyn till. Hela uträkningen innehåller många variabler som kan slå åt båda hållen.

Min kompis jobbar för en stor utländsk arbetsgivare. Han får ingen tjänstepension. Han tjänar dock ungefär tre gånger så mycket som han skulle hos en svensk arbetsgivare.

Han är inte ledsen.

1 gillning

Växla på du om du inte tror att du har behov av pengarna innan 55. Personligen hade jag växlat så mkt jag mäktat med intialt och sen justerat vid behov.

Om du vill räkna ut vad det “kostar”, kan du jämför din nettolön innan växling, med nettolönen efter växling. Jag växlade 7000 kronor, bolaget betalade in ca 7400 kronor och netto så skilde det 2700 kronor (eller om det var 2800) i månaden.

Vill du gå i pension innan din riktålder så kan växling vara ett alternativ. Är du däremot sugen på att jobba till 67 eller liknande så kommer du sannolikt att råka på statlig skatt även då (även om skatten är lägre).

I mitt fall så bekostade löneväxlingen ett av mina pensionsår mellan 55-65.

Värt att kolla upp hur mkt du får sätta av.

Över 35% är det inte avdragsgillt, dvs den överskjutande premien hamnar under icke avdragsgilla kostnader i bokföringen. Om utrymme finns att använda kompletteringsregeln är det dock avdragsgillt. Huvudregeln | Rättslig vägledning | Skatteverket

1 gillning

Hej. Jag lönväxlar också, fast betydligt mindre summa. Mest för att det känns bra och ansvarsfullt.
Men det är väl osäkert vad olika skatter kommer vara om 20 år eller när man tar ut sin pension. Det beror på vilken regering som sitter och vilka skattelagar de stiftar då och omvärlden och hej och hå. Jag tänker att löneväxling till stor del är att spekulera i att min skatt blir mindre som pensionär än den är nu.

Jag har närmare 90 i lön oh företaget avsätter runt 14k i mån, utöver det löneväxlar jag 10k. Jag är 50 och tänker isf deltidspensionera mig och köra lite egen firma eller något sådant runt 55-57 år. Det är en självklarhet att löneväxla om du hamnar runt eller under brytpunkten vid den tänkta pensionsåldern. Ju tidigare du gör det ju länge kan de där pengarna växa i dina indexfonder.

Om du har ITP så bör du ha ITP2 enligt huvudregeln, då minskar din ordinarie avsättning om du är född efter 79 vilket du bör vara som 40 åring. Då ska du enligt mig ha kompensation för både skillnaden mellan AG-avgiften och särskild löneskatt samt att din pensions insättning minskar.

Så har jag bestämt för mig att ITP fungerar, har du annat avtal kan det avvika. Känns som att på sista lönedelarna du växlar borde du ha stort påslag, 35% känns inte orimligt

Reviderat inlägg pga en del buggar. Nej håller inte med alls att 10% tjänstepension för högre delen av lön är vettigt. För modesta löner avsätts ca 17,5 % + 4,5% tjänstepension dvs ca 22% på de flesta större företag i Sverige. Dessutom tjänar man ofta hög lön en kortare period senare i livet dvs ränta på ränta blir lägre. Över 50.000 i månadslön avsätts faktiskt ingen allmän pension till dig. Den avgiften går istället till statens allmänna kista.
Det vet inte alla om. Det verkar din Danska firma inte ha med i sitt resonemang.
(Man kan se det som en extra marginalskatt för höginkomsttagare på häraden 10% till pga att pensionen för högre löner behöver mer avsättningar på annat sätt på det sätt avtalen oftast ger). Dvs det behövs verkligen en rejäl extra avsättning för löner över denna gräns för att den höga lönen skall ge rimlig positiv effekt på pensionen. 30% är ganska vettigt tycker jag. Gör kalkylen på minPension.se får du se.
minPension.se räknar med en real avkastning av ca 2% vilket kan anses relativt konservativt. Vissa hoppas på att +7% realt årligen fortsätter även framöver och då kan man minska sparande kraftigt. Inget jag skulle sova gott på. Lååångt ifrån.
Ingen större vits att löneväxla tycker jag om man räknar med att betala rejält med statlig skatt även som pensionär. Då överväger nog nackdelen med inlåsning.
Jag använde stor löneväxling ett antal år för att kunna gå ner i tid och sluta ett par år i förtid. En större del av den tiden hade vi även värnskatten som gjorde växlingen än mer förmånlig.
Jag har använt statsskattegränsen som riktmärke för “lämplig max pension”. Når inte dit… Den gränsen ligger 2023 på häraden 56.000 SEK/månad för äldre pensionär född 1956 eller tidigare. Om jag var du skulle jag löneväxla på maximalt ett tag om det inte gör ont och dra ner när du tycker det “räcker”. Reglerna för löneväxling kan ändras till det sämre.

Hur tänker du nu?
Om man börjar arbeta vid 20 och håller på i 35 år till 55 och ska sen leva i 55 år blir man 110.
Känns inte rimligt att vi i snitt kommer bli 110 …

Har man pluggat till 25 blir man 115 då? :scream: