Det finns två saker till som jag tycker borde kunna påverka utfallet av tjänstepensionen och uttaget ytterligare i en positiv riktning.
1.) Utdelningstiden. Om du t.ex. väljer att ta ut din tjänstepension över en längre tid (t.ex. från 55 års ålder t.o.m. 75 eller livet ut) så att inkomsten aldrig överstiger gränsen för statlig inkomstskatt. Då skulle du “bara” betala ca. 30 % i skatt på den inkomsten.
2.) Beloppet som man löneväxlar är också beskattat lägre för arbetsgivaren (24,26 % i särskild löneskatt istället för 31,42 % i arbetsgivaravgift) Vissa arbetsgivare väljer att även sätta in mellanskillnaden på arbetstagarens tjänstepensionskonto.
Det stämmer (de extra 7% är det jag syftade på med förenklingen “mindre skatt på insättning”). Men absolut, tjänstepension är bra om du inte kommer upp i statlig skatt, reglerna inte ändras eller om du flyttar utomlands och kan undkomma svensk skatt.
På mitt jobb får vi inte de extra procenten, tyvärr, utan bara det som växlas. Offentlig arbetsgivare. Det beror med andra ord på hur avtalen för löneväxling ser ut.
Fast den andra rad har du räknat till 50% skatt, faktum är många som har lönväxling idag kommer betala bara 22% skatt , eftersom pension kommer inte över brytpunkt.
Ja, diskussionen handlade om någon som inte tyckte man tjänade på det om man skulle komma upp i statlig skatt med tjänstepensionen. Tyvärr är rikatillsammans svarfunktion trasig på mobil firefox och verkar inte lägga till “det här är ett svar på inlägg X”-grejen, så man ser inte vem det är jag svarar
Allmän fråga: säg att jag tjänar 400 000/år. Varför lönar det sig inte att löneväxla, istället för att konsumera? Jag är medveten om att det antagligen är bättre att spara privat.
Exempel 1 utan löneväxling, insättningar:
Allmän: 64 000
Premie: 10 000
Tjänste: 18 000
Totalt: 92 000kr
Exempel 2 med löneväxling 1000kr/ månad, insättningar:
Här har jag alltså tagit bort läneväxlingen på 12 000/år i bruttolönen och det blir en sämre procent sparat, men det är ändå mer än det skulle ha varit. Så om man inte vill/kan hålla i pengar och spara privat, borde väl ändå det här vara ett bättre val, speciellt eftersom ränta på ränta gör sitt långsiktigt? Tänker främst på de som inte har intresse av att spara privat nu.
Om mer pengar placeras på börsen med snittavkastning på 7%/år ser det ut såhär efter 30 år med och utan löneväxling:
Utan löneväxling: 2 728 000+ allmänpension
Med löneväxling: 3 815 000+ allmänpension
Personligen har jag lön över 55 ksek och kommer gå över brytpunkten vid pensionering om jag skulle löneväxla och vänta till normal pensionsålder. Redan idag enligt simuleringarna hamnar jag strax under brytpunkten om pensionering vid pensionsåldern samt livsvarigt uttag av tjänstepension…
Jag tror det är fler än mig som har inkomster över 55 000 kr/mån som ligger i närheten av samma fallgropp som mig kring löneväxling och marginalskatt. Så man får vara försiktig vid löneväxling som även denna rapport visade.
Då kan man göra som jag har gjort: runda av arbetslivet tidigare och därmed börja ta ut pensionen tidigare än avtalad tid. Många pensionsavtal har fortfarande 55 år som tidigast uttagsålder.
Hur menar du? Om du väljer mellan att konsumera upp pengarna nu eller öka pensionsavsättningen, så är det naturligtvis bättre för ditt framtida jag att du gjort avsättningen. Om du vill kan du skicka 12000 till mig varje år, jag tar 50% och sätter resten på sparkonto tills du är 65 då du får pengarna. Det är också bättre för ditt framtida jag än att du bränner allt idag. Huruvida det lönar sig beror på din definition av löna sig
Jag ville veta vad skillnaden är att löneväxla med lägre lön, jämfört med högre, bortsett från att man undviker den statliga skatten om man hamnar över den. Jag var också nyfiken kring huruvida uträkningen var korrekt.
Jag ville också veta hur de som tjänar över brytpunkten för statlig skatt tjänar på det, eftersom det finns vissa avtal som ger extra pensionsavsättningar om de kommer över statlig skatt+ Mer pengar i plånboken.
Det har alltså ingenting med mig eller min konsumtion och göra och nej, jag skickar inte några pengar till dig att placera på sparkonto.
Man bör ha en lön på minst 8,07 IBB (ca 51 000 kr/mån för 2024) för att överhuvudtaget överväga löneväxling. Annars sänker man aktivt intjäningen till sin allmänna pension. Det kan även påverka ev inkomstförsäkring mm.
I de stora avtalen (tex ITP1) sätter arbetsgivaren in 4,5% av din lön varje år upp till 7,5 IBB, vilket är 47 625 kr/mån 2024. På en lön över 47 625 kr sätts 30% av, dvs extra pensionsavsättningar.
Det är väl inget problem alls utan löses enkelt genom att att sluta jobba tidigare vilket ju är fantastiskt trevligt att göra samtidigt som man får högre andel kvar av pensionen
Vid samma skatt är den oväsentlig, vinsten man gör är om man flyttar pengar som man skulle betalat statlig skatt på till att inte betala statlig skatt.
Man ska givetvis inte löneväxla bort någon del av lönen som understiger 8,07 IBB. Det finns inte heller någon större poäng att löneväxla bort delar som ligger under brytgränsen för statlig skatt.
På delar som är marginalbeskattade, eller ännu hellre omfattas av nedtrappningen av jobbskatteavdraget, finns det dock en poäng, givet att pengarna ändå skulle ha åkt in i ett långsiktigt ISK-sparande.
Även om skatten vid uttag skulle vara densamma som skatten på din nuvarande lön talar följande för löneväxling, givet att den görs korrekt:
Påslaget om 5,8% på det löneväxlade beloppet
Ränta på ränta på det belopp som annars skulle ha skattats bort (53-55% om man omfattas av nedtrappningen av jobbskatteavdraget)
Betydligt lägre skatt på pensionssparande kontra ISK
Överväger man dessutom att sluta tidigare och därmed kan få lägre skatt vid uttag blir fördelen väldigt tydlig.
Löneväxling sker väl månadsvis? Statlig inkomstskatt baserar sig på årsinkomst. Hur vet man varje månad vad som kan löneväxlas när man inte vet hur ens årsinkomst kommer bli? Det där har jag aldrig fattat. Ligger man bara några tusenlappar (per månad) över 8,07 ibb så finns ju risk att man vid årets slut har löneväxlat för mycket