Precis, jag har även hört det kallas bonusväxling.
Det går t.o.m. att helt nolla sin bruttolön någon enskild månad (typ november eller december) om man vill löneväxla allt i slutet.
En fördel med det om jag har förstått det rätt är att man slipper betala någon procent i premiebefrielseförsäkring på beloppet som man annars behöver göra vid löpande löneväxling.
Personligen skulle jag vara förvånad om inte politikerna under de närmaste 20-30 åren genomför reformer där de tar bort möjligheten att ta ut tjp i förtid.
Det är ju ändå bara för politikerna att ändra en siffra i lagen så kommer vi få en annan uttagsålder för tjänstepensionen.
Inte omöjligt. Jag är lite orolig över att stödet för vänster-vänstern vinner ökar och man börjar peka på hur orättvist det är med tjänstepensionen. Hur är det rättvist att rika får ta ut full allmän pension när de har tiotals miljoner på sina tjänstepensioner medan Agnes 77 lever på kattmat? Sen begränsas allmänna pensionen baserat på tjänstepensionen, genom straffbeskattning eller dylikt, och vips har du rent ekonomiskt förlorat på att löneväxla (utöver att ha låst pengarna i 20 år).
Avkastningsskatten på pensionssparande är mycket lägre, vilket ger en väsentlig skillnad.
För 2024 är ISK-skatten 1,086 % medan den för pensionssparande endast är 0,372 %. Om dessa förhållanden skulle bestå och du sparar i 20 års tid skattar du bort 20 % av kapitalet om du väljer en ISK, men bara 7,2 % om du löneväxlar.
Som en bonus skjuter många arbetsgivare till extra medel om du väljer att löneväxla.
Jag löneväxlar själv 12 000 kronor per månad, vilka just nu går till en fondportfölj hos Swedbank: 50 % Swedbank Access Global, 30 % Swedbank Access Europa, 10 % Swedbank Access Asien och 10 % Swedbank Robur Technology A.
De kan ju även införa straffbeskattning på kapital, dvs förmögenhetsskatt. Då drabbas dina besparingar som du har utanför löneväxlingen.
Man kan aldrig vara säker på vad som händer i framtiden. Så en tanke är ju att åtminstone spara en del i löneväxling, för att sprida riskerna för vad klåfingriga politiker kan hitta på i framtiden.
Samtidigt blir du ofta låst till ett fåtal fonder. Du tappar frihet att kunna använda pengarna om kris uppstår. Jag avstår all tjänstepension då jag tycker det är för mycket nackdelar.
Edit: många missar även att de minskar sin allmänna pension. Efter som ingen aga betalas sätt det inte av (om man inte ändå är över gränsen)
Ja, absolut. Vi kan nog vara överens om att det finns både fördelar och nackdelar med löneväxling.
Jag instämmer också i att man inte bör löneväxla om man hamnar under brytpunkter för allmän pension eller statlig skatt. Jag hoppas arbetsgivaren informerar tydligt om detta, då det lätt gör löneväxling till en förlustaffär.
I värsta fall flyttar jag utomlands, alternativt kan förmodligen pengar gömmas om de flyttas ut ur landet innan förmögenhetsskatten introduceras. Eller “”“ges bort”“” till frun/barn/föräldrar osv. Man har hursomhelst överlag mer möjligheter eftersom pengarna inte är låsta.
Om du med stenkoll menar att du ber din löneavdelning att bekräfta att din bruttolön reduceras på rätt sida årsskiftet, visst.
Det är inte komplicerat eller svårt för dem att lösa, i vart fall inte där jag jobbar.
Med det sagt kan man rimligen inte komma med den begäran i slutet av december, lite framförhållning får man ha så att de hinner med i de sista lönekörningarna.
I slutet av varje år (typ okt-nov) typ ska jag då försöka göra en prognos för vad min inkomst kommer hamna på vid årets slut. Sedan ska jag på något sätt meddela att jag vill löneväxla den summan som överstiger statlig inkomstskatt och se till att den summan dras innan året är slut. Det är så klart fullt möjligt och inget jag skulle dra mig för om det innebär att blåsa staten på pengar till förmån för min egen ficka.
Alla de möjligheterna har ju vissa nackdelar dock.
Flytta utomlands kanske man inte vill göra (passar vissa, andra inte). Och dessutom kan landet man flyttar till också ha förmögenhetsskatt eller andra liknande skatter, vilket begränsar vilka länder man kan flytta till.
Gömma undan pengarna utomlands fungerar kanske, men är ju olagligt om man inte informerar Skatteverket om det och skattar för kapitalet, så man kan bli bestraffad om det upptäcks.
Att ge bort pengarna till andra fungerar möjligtvis, men då har du inte längre kontroll på dem. Den man är gift med kan vilja skilja sig och får då pengarna, och barnen kan bränna pengarna på resor, lyxbilar, handväskor, osv.
Absolut, men du har en del alternativ att välja på utöver att bara äta bajsmackan. Förmögenhetsskatt är förövrigt ovanligt, är bara ett fåtal länder som har det.
Den man är gift med kan vilja skilja sig och får då pengarna,