De kan införa sambeskattning, så er gemensamma förmögenhet beskattas.
Senaste 12 åren finns det minst 3 regeringsutredningar från både borliga och socialdemokratiskta regeringar som tycker man ska ändra årtalet i följande lagparagraf,
Förr eller senare lär det väl gå igenom
10 § Ålderspension får inte börja betalas ut innan den försäkrade fyller 55 år.
Utbetalning får dock göras tidigare om den försäkrade enligt socialförsäkringsbalken har fått rätt till sjukersättning. Om det i annat fall finns särskilda skäl, får Skatteverket medge att pensionen får börja betalas ut innan den försäkrade fyller 55 år.Förmånstagare får inte sättas in till annan ålderspensionsförsäkring än tjänstepensionsförsäkring.
Förmånstagare till sådan försäkring ska vara den som var anställd när avtalet ingicks. Lag (2010:1277) .
Avsättning till allmän pension beror enbart på den egna taxerade inkomsten. På löner över 8,07 betalas full arbetsgivaravgift (för aktuellt födelseår) trots att personen inte får allmän pension på hela lönen.
Ja, vilket var det jag menade med det jag avslutade med. Men bra med förtydligande.
All skatt på lön räknas alltid ut per kalenderår. Det som betalas in varje månad är preliminärt (med avsikt att bli hyfsat rätt ) och om det blivit mer eller mindre av någon orsak påverkar inte slutlig skatt alls. Numera när man kan godkänna deklarationen på 1 minut utan att förstå hur den räknats ut verkar mängden människor öka som tror att om man som normalinkomsttagare med 40000 i lön tjänat en massa övertid en enda månad får man skatta statlig skatt. Nope det gör man inte. Det som dragits för mycket kommer tillbaka som skatteåterbäring om man inte sökt jämkning och får dom tidigare.
Har jag påstått något annat? Det här gällde löneväxling och som jag förstår det är det något som arbetsgivaren gör månadsvis vilket gör det svårt att veta hur mycket som ska löneväxlas eftersom det är årsinkomsten som är det viktiga underlaget för hur mycket som är värt att löneväxla.
Förutsatt att det inte tillkommer någon statlig skatt vid utbetalning, visar det sig att löneväxla 2 000 kronor månatligen är mer gynnsamt än att spara i kapitalförsäkring eller ISK över en period på 10 respektive 30 år. På en tidshorisont av 10 år innebär det en extra avkastning på cirka 60 000 kronor, och på 30 år 200 000 kronor. Dessa siffror baseras på att fulla avgifter för löneväxling tillämpas, vilket är 0,65% plus en årlig fast avgift på 374 kronor (enligt 2024 års villkor).
För att det ska vara möjligt att löneväxla bör ens månadslön vara högre än 51 300 kronor (2024).
Vet inte om någon redan skrivit om det men en till positiv aspekt med löneväxling är att placeringsmöjligheterna ibland är friare än i den kollektivavtalade pensionen.
Jag har t.ex. tänkt bonusväxla snart och då förskjuter jag insättningar från Avtalat (f.d. Collectum) till vår externa löneväxlingslösning.
Om jag struntade i att bonusväxla och istället lät all pensionsavsättning gå in på Avtalat så går hälften till en traditionell försäkring med max 60% aktier. Alltså 80% aktier totalt om jag kör 100% aktiefonder för den valbara hälften.
Kör jag istället iväg det till den externa parten kan jag placera 100% i aktieindexfonder som förvisso är dyrare (0,2-0,3% avgift, samma som på typ Avanza) men jag kan då köra allt i aktiefonder.
När jag slutar hos arbetsgivaren och pensionen läggs som fribrev kommer jag också att kunna flytta det till vilken aktör som helst.
Mina fondförsäkringar har utvecklats extremt mycket bättre än den traditionella försäkringen och jag gissar att det kommer att fortsätta på lång sikt. Så pass mycket att det är värt att betala lite högre avgift då Avtalat tvingar in en i dåliga lösningar (traditionell försäkring).
Det går att löneväxla till Avtalat och få allt i den valfria delen men min arbetsgivare använder inte dem för löne-/bonusväxling och därför är det inte ett alternativ i mitt fall.
Hur tänker andra kring detta?
Så som jag tänker nu tänker jag att det är smart att få bort så mycket som möjligt från Avtalat/kollektivavtalad pension och ut i den fria löneväxlingslösningen där jag t.ex. kan köra 100% global aktieindexfond.
Gäller det bara beloppet som du löneväxlar eller är det all pensionsavsättning till tjänstepensionen som blir fri då?
Vad bra att den här tråden väcktes till liv! Jag har fortsatt löneväxla för att det ändå känns bra. Nu behöver jag sätta mig in i det här med att eventuellt ta ut tjänstepensionen tidigare för de skattemässiga fördelarna.
Nästan allt för den månaden eftersom jag tänkt bonusväxla bort de delar som ger 30% avsättning till pension och inte de delar under 47 625kr bruttolön som bara ger 4,5% avsättning.
När jag löneväxlar/bonusväxlar så sänks ju bruttolönen och det gör också att pensionsavsättningen till Avtalat/Collectum försvinner på den bruttolönedel som växlas.
Därför måste man i beräkningen kompenseras för det bortfallet så att det blir neutralt och ingen ordinarie avsättning försvinner.
Den avsättningen hamnar då istället hos den externa löneväxlingslösningen.
Så det blir mer än bara bruttolönen + 5,8% (skillnad mellan särskild löneskatt på pension och arbetsgivaravgift på lön).
Det tillkommer alltså +30% tjänstepension på lönedelar över 47 625kr.
Om vi säger att jag får 100 000kr bruttolön en enstaka månad p.g.a. bonus så får jag också (100 000 - 47 625) x 0,3% = 15 713kr som också flyttas bort från Avtalat/Collectum så att jag kan placera det friare.
Jag tänker då att det borde vara vettigt för mig att bonusväxla mycket sådana månader och undrar om någon annan resonerar likadant.
Collectum/Avtalat tittar ju inte på årslön utan avsättningarna sker alltid baserat på månadslön.
Så får man mycket lön reglerat en och samma månad blir pensionsavsättningarna betydligt större än om det portioneras ut över året.
Då går det också att få ut skapliga summor pengar till löneväxlingspartnern istället för Avtalat/Collectum om man väljer att göra det dessa månader när avsättningarna är stora p.g.a. ovanligt hög bruttolön.
Summerar så att ingen missförstår: jag får inte mer pengar avsatt genom att göra detta men jag kan då placera 100% i aktiefonder istället för 80% och när jag slutar hos min arbetsgivare kan jag flytta pensionen till t.ex. Avanza.
Avgifterna på fonderna är något högre än hos Avtalat/Collectum men inte så mycket att 100% aktier inte väger tyngre.
Sätter jag detta i system och fortsätter att bonusväxla sådana månader kommer jag nog att få en större tjänstepension hos löneväxlingspartnern än hos Avtalat/Collectum till slut och högre andel placerat i aktier.
Säker på det? Jag är ganska säker på att min arbetsgivare gjorde preliminära insättningar baserat på månadslön och sedan i början av följande år gjorde en slutlig beräkning som även kunde innefatta återtagande av pensionspremier om det hade betalats för mycket.
Jag hade en större summa per år (runt 100 k) i bonus, avtal enligt ITP2 och Collectum var valcentral och gjorde beräkningarna.
Helt säker, i vart fall när det gäller ITP1.
Det kommer en månadsfaktura och avsättningen baseras alltid på tidigare månads lön och inget annat, för ITP1.
ITP2 har jag dålig koll på då jag själv har ITP1 och därför inte har undersökt vad som gäller för ITP2.
Jag kan gratulera att du har en AG som tänker på sina anställde.
Men oklart för mig är om du har det i ett skriftligt avtal att du kan flytta dine fribrev sen till till ex. Avanza. Min erfarenhet är att många AG vägrar detta och kapitalavgifter hos de andra aktörer är inte blyga.
Personer på beslutsfattande positioner kan bytas ut och med otur står du där sen. Se till att du har denna detalj tydligt avtalat.
Jag lyckades flytta även aktiv försäkring över till Avanza, men sen gick det inte att ha löpande hos de. Ren tur för mig att beslutsfattaren hos HR inte hade full koll på läget då.
Du skulle rent krasst kunna avsluta nuvarande försäkring (om du inte betalar in varje månad är de ju ett ‘halvt fribrev’ när det blir en bra slant och flytta över redan nu. Ge din AG lite för besväret om den är tveksam.
Det är ett bra tips. Jag ska låta det byggas på lite mer i nuvarande lösning och sedan testa att flytta.
Möjligen även skriva avtal med arbetsgivaren.
Jag har redan fått ok från arbetsgivaren på att prova att flytta det nu eller när som helst men jag är osäker på om det går innan anställningen är avslutad.
Arbetsgivaren låter mig hur som helst flytta hur jag vill och de signerar garanterat, så länge jag jobbar kvar i alla fall.
Du kan altid flytta, även under löpande anställning. Så gick det hos mig med. Det är AG som behöver ge sitt godkännande och har de ett avtal med en specifik leverantör kan det bli svårt.
Har inte läst igenom tråden utan ställer bara en fråga:
Är det Banken/försäkringsbolaget som bestämmer om en företagare och dess anställda kan använda löneväxling eller ej?
Företagets nuvarande bank sa nej till löneväxling, eftersom att jag är arbetare och inte tjänsteman.
Finns det andra sätt att gå tillväga för att lösa det?
Det är ju ganska mkt som går åt till skatt efter 615.000kr 2024 och
650.000kr 2025.
Tjänar man bra så står man ju och kastar pengar i sjön känns det som.
Det är din arbetsgivare som bestämmer det. Finns det kollektivavtal brukar det vara reglerat där.
Arbetgivaren kan ordna med löneväxling därhelst hen vill om det inte reglerat i avtalet.
Det slutade med att jag lade den löneväxlade pensionen i fribrev och som en privat pensionsförsäkring som jag kan flytta hur jag vill, utan att ha bytt arbetsgivare.
Tycker om känslan av att ha kontroll över kapitalet och är inte brydd över att det ingår i bodelningen då äktenskapsförord kan hantera det.
Förstår inte riktigt vad du menar.
Om banken säger nej, hur kan man då gå vidare?
Eller menar du att företaget kan välja att växla själva och sätta in det nånstans ämnat för pension?